Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

10 jaar Haagse city hosts

De ambassade van Den Haag

10 jaar Haagse city hosts
Burgemeester Den Haag, Jan van Zanen, is ook voor het jubileum heel kort een city host. Foto: The Hague & Partners.
Ruim 130 trotse Hagenaars zetten zich al 10 jaar met passie en enthousiasme in voor Den Haag om bezoekers gastvrij te ontvangen. De organisatie, die bijna volledig op vrijwilligers draait, zet zich sinds de oprichting in voor een gastvrije hofstad. Exact 10 jaar geleden stonden de city hosts, in de bekende groene jassen, voor het eerst in de Haagse straten.  

Geboren door een evenement

In 2013 is de Ambassade van Den Haag opgericht; een initiatief van de gemeente Den Haag en Hotelschool The Hague. De stad bereidde zich op dat moment voor op het grootste sportevenement ooit in Den Haag, het WK Hockey. Het doel was om al deze bezoekers gastvrij te ontvangen. De insteek van de oprichting was om ook na het WK, de city hosts blijvend in te zetten en daarmee een bijdrage te leveren aan de gastvrijheidsbeleving in Den Haag. 

Wethouder Saskia Bruines (Economische ontwikkeling en Cultuur): "De Ambassade van Den Haag heeft niet alleen het doel bezoekers van onze stad gastvrij te ontvangen, maar biedt ook de gelegenheid aan Hagenaars om hun stadstrots te laten zien en als enthousiaste ambassadeurs van Den Haag naar buiten te treden. Het is een aanwinst voor de stad en ik ben trots dat deze organisatie al 10 jaar bestaat.”

Op 16 maart 2014, draaiden de city hosts hun eerste dienst. Het animo van de vrijwilligers is sindsdien altijd hoog geweest. Trotste bewoners van Den Haag voegen zich om verschillende redenen bij de organisatie: van enthousiasme voor de stad tot het bijdragen aan de gastvrijheid. Trudi de Graaf, vrijwilliger sinds 2014: ‘Na een dienst zei de partner van een city host: Je ziet er zo blij uit; je mag wel vaker zo’n dienst draaien!’

9+

Het creëren van een score van 9+ op gastvrijheidsbeleving, dat is de missie van de Ambassade van Den Haag. De city hosts staan daarom voornamelijk op plekken waar veel bezoekers komen: op het Tournooiveld, voor Paleis Noordeinde en in de zomer op Scheveningen. Daarnaast zijn ze extra inzetbaar tijdens grote evenementen. Zo waren de city hosts de afgelopen 10 jaar onder andere aanwezig tijdens evenementen als de Ocean Race en de Invictus Games en grote internationale conferenties als One Young World en de Nuclear Security Summit.

Marco Esser, directeur The Hague & Partners: "Sinds 2020 is de Ambassade van Den Haag onderdeel van onze organisatie. Dat past ons als een jas. De "vriendelijke wegwijzers” van de Ambassade van Den Haag geven bezoekers aan de stad net dat beetje extra informatie: dat maakt hun verblijf helemaal af."

De gehele organisatie viert op vrijdag 15 maart het 10-jarig jubileum op de plek waar het allemaal begon, Hotelschool The Hague.

 
Trefwoorden: Den Haag, ontvangst, city hosts, vrijwilligers

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...