Topics
Topics
24/06/24   ·
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitalitu (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
14/06/24   ·
Zomerprognose Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Gelderland zal ook deze zomer een geliefde vakantiebestemming zijn voor binnen- en buitenlandse gasten, zo blijkt uit de zomerprognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Populaire verblijfslocaties zijn daarbij campings en huisjes op vakantieparken.
13/06/24   ·
Den Haag ziet oprichting anti-corruptie rechtbank als kans
Integrity Initiatives International (III) is gestart met de uitbreiding van haar activiteiten in Europa met als doel de oprichting van een International Anti-Corruption Court (IACC) in Den Haag. Dat ziet dmo The Hague & Partners als een nieuwe kans voor de bestemming Den Haag.
07/06/24   ·
De winnaars van de City- en Regiomarketing Awards
Bureau Citybranding heeft met een integrale merkmanagementaanpak voor Den Haag de Nationale City- en Regiomarketing Trofee gewonnen. Brabant Branding werd bekroond met City- en Regiomarketing Innovatie Award voor haar Brabantse ImagoMonitor.
06/06/24   ·
Hoeve BuytenHout verkozen tot ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland 2024’
Bij deze luxe B&B is werkelijk alles tot in de puntjes verzorgd. Hoeve BuytenHout in Delfgauw had een topscore in de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie.
06/06/24   ·
Recreatie en toerisme weer in balans brengen
In nummer 5 – 2023 van R&T gingen we in op de bachelor scriptie die Famke van Dommelen schreef over de manieren waarop DMO’s kunnen bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied. In de derde aflevering een gesprek met Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg. Belangrijke uitdagingen zijn onder meer de recreatieve overmobiliteit in het Zuidelijk Heuvelland en het evenwicht tussen de gemotoriseerde dagrecreanten aan de ene kant en de inwoners en verblijfsgasten aan de andere kant.
05/06/24   ·
Hoe vertel je het perfecte verhaal over je streek? Pak magazine R&T mei erbij
Afgelopen week viel R&T magazine op de mat. Het is weer een tof nummer met veel 'best practices', kennis en onderzoek, backcasting en balans terugbrengen in toerisme.
31/05/24   ·
Hoe organiseer je een succesvol themajaar?
Het is een gouden formule om de spotlight op een bepaald thema of een specifieke regio te zetten: een themajaar. Bij de organisatie komt echter heel wat kijken. Daar weten Carolien Nederlof en Elizabeth Stoit alles van. Carolien was namens MarketingOost als programmamanager verantwoordelijk voor het Hanzejaar en eerder ook betrokken bij het Mondriaanjaar en Feest aan Zee. Elizabeth is voor Marketing Drenthe projectleider van Van Gogh Drenthe, dat vorig jaar met veel succes een kickstart kreeg. “Er is geen handboek en er zijn geen gespecialiseerde bureaus. Je moet gaandeweg veel zelf uitvinden”, vertelt Elizabeth. Samen met Carolien vertelt ze over successen, uitdagingen en leerpunten.
30/05/24   ·
Groei naar circa 40 miljoen hotelgasten in Nederland in 2030
Zowel voor dit jaar als 2025 wordt een groei in het aantal Nederlandse hotelovernachtingen van circa 4% voorzien. In de komende jaren blijft de vraag naar hotelovernachtingen in Nederland hoog.
03/05/24   ·
Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.
30/04/24   ·
Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat
Nederland en Vlaanderen willen vier wijngebieden met elkaar verbinden in een zogenaamde Wijnstraat. De duurzame toeristische beleving staat voorop. Een Europese subsidie moet het project een vliegende start geven.
24/04/24   ·
Hoe ziet de duurzame bezoekerseconomie er in 2050 uit?
In haar jaarlijkse netwerkbijeenkomst ging Destinatie Nederland op zoek naar de duurzame bezoekerseconomie in 2050. Die wordt lokaal en regionaal vormgegeven door DMO’s en CMO’s. Landelijk wordt door Destinatie Nederland aangedrongen op meer visie en beleid. Het werd een bijeenkomst met veel humor, interessante inzichten en gezichtpunten maar een licht teleurstellend eind.
19/04/24   ·
Inspirerend Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024
We hadden gisteren in Vlissingen bij Hogeschool Zeeland een heel mooi en drukbezocht Trendcongres Toerisme en Vrijetijd. In de ochtend twee inspirerende keynotes en in de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst zes interactieve workshops.
11/04/24   ·
Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.
11/04/24   ·
Breda opent Explore Breda Store met innovatief  digitaal platform
Na vier jaar heeft Breda weer een VVV-winkel: Explore Breda Store en een nieuw digitaal platform dat bestaat uit de website explorebreda.com, de Explore Breda app en interactieve schermen in de store. Explore Breda is een persoonlijke off en online gids om bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers te inspireren om de stad te ontdekken en te beleven.
10/04/24   ·
Nationaal beleid nodig voor de duurzame bezoekerseconomie?
Gisteravond hield Destinatie Nederland in de tijdelijke Nieuwspoort de bijeenkomst over de duurzame bezoekerseconomie van 2050. Onder andere Herre Dijkema, Dolf Jansen, Mathijs Bouman, Anna-Maria Giannattasio, Alex van Hooff en tenslotte Kamerleden Inge van Dijk en Arend Kisteman gaven hun kijk op toerisme en recreatie. Kisteman gooide het over een fundamentele boeg. Moet er wel landelijk beleid worden gemaakt voor de duurzame bezoekerseconomie?
10/04/24   ·
VVV Weert opent drie Inspiratiepunten
Vakantiepark Roompot Weerterbergen heeft een VVV-Inspiratiepunt gekregen. VVV Weert heeft al een inspiratiepunt bij Museum W en in juni wordt het inspiratiepunt geopend in het Natuur- en Milieucentrum De IJzeren Man.
09/04/24   ·
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
24/06/24   ·
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitalitu (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
13/06/24   ·
Den Haag ziet oprichting anti-corruptie rechtbank als kans
Integrity Initiatives International (III) is gestart met de uitbreiding van haar activiteiten in Europa met als doel de oprichting van een International Anti-Corruption Court (IACC) in Den Haag. Dat ziet dmo The Hague & Partners als een nieuwe kans voor de bestemming Den Haag.
06/06/24   ·
Hoeve BuytenHout verkozen tot ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland 2024’
Bij deze luxe B&B is werkelijk alles tot in de puntjes verzorgd. Hoeve BuytenHout in Delfgauw had een topscore in de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie.
05/06/24   ·
Hoe vertel je het perfecte verhaal over je streek? Pak magazine R&T mei erbij
Afgelopen week viel R&T magazine op de mat. Het is weer een tof nummer met veel 'best practices', kennis en onderzoek, backcasting en balans terugbrengen in toerisme.
30/05/24   ·
Groei naar circa 40 miljoen hotelgasten in Nederland in 2030
Zowel voor dit jaar als 2025 wordt een groei in het aantal Nederlandse hotelovernachtingen van circa 4% voorzien. In de komende jaren blijft de vraag naar hotelovernachtingen in Nederland hoog.
30/04/24   ·
Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat
Nederland en Vlaanderen willen vier wijngebieden met elkaar verbinden in een zogenaamde Wijnstraat. De duurzame toeristische beleving staat voorop. Een Europese subsidie moet het project een vliegende start geven.
19/04/24   ·
Inspirerend Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024
We hadden gisteren in Vlissingen bij Hogeschool Zeeland een heel mooi en drukbezocht Trendcongres Toerisme en Vrijetijd. In de ochtend twee inspirerende keynotes en in de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst zes interactieve workshops.
11/04/24   ·
Breda opent Explore Breda Store met innovatief  digitaal platform
Na vier jaar heeft Breda weer een VVV-winkel: Explore Breda Store en een nieuw digitaal platform dat bestaat uit de website explorebreda.com, de Explore Breda app en interactieve schermen in de store. Explore Breda is een persoonlijke off en online gids om bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers te inspireren om de stad te ontdekken en te beleven.
10/04/24   ·
VVV Weert opent drie Inspiratiepunten
Vakantiepark Roompot Weerterbergen heeft een VVV-Inspiratiepunt gekregen. VVV Weert heeft al een inspiratiepunt bij Museum W en in juni wordt het inspiratiepunt geopend in het Natuur- en Milieucentrum De IJzeren Man.
14/06/24   ·
Zomerprognose Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Gelderland zal ook deze zomer een geliefde vakantiebestemming zijn voor binnen- en buitenlandse gasten, zo blijkt uit de zomerprognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Populaire verblijfslocaties zijn daarbij campings en huisjes op vakantieparken.
07/06/24   ·
De winnaars van de City- en Regiomarketing Awards
Bureau Citybranding heeft met een integrale merkmanagementaanpak voor Den Haag de Nationale City- en Regiomarketing Trofee gewonnen. Brabant Branding werd bekroond met City- en Regiomarketing Innovatie Award voor haar Brabantse ImagoMonitor.
06/06/24   ·
Recreatie en toerisme weer in balans brengen
In nummer 5 – 2023 van R&T gingen we in op de bachelor scriptie die Famke van Dommelen schreef over de manieren waarop DMO’s kunnen bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied. In de derde aflevering een gesprek met Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg. Belangrijke uitdagingen zijn onder meer de recreatieve overmobiliteit in het Zuidelijk Heuvelland en het evenwicht tussen de gemotoriseerde dagrecreanten aan de ene kant en de inwoners en verblijfsgasten aan de andere kant.
31/05/24   ·
Hoe organiseer je een succesvol themajaar?
Het is een gouden formule om de spotlight op een bepaald thema of een specifieke regio te zetten: een themajaar. Bij de organisatie komt echter heel wat kijken. Daar weten Carolien Nederlof en Elizabeth Stoit alles van. Carolien was namens MarketingOost als programmamanager verantwoordelijk voor het Hanzejaar en eerder ook betrokken bij het Mondriaanjaar en Feest aan Zee. Elizabeth is voor Marketing Drenthe projectleider van Van Gogh Drenthe, dat vorig jaar met veel succes een kickstart kreeg. “Er is geen handboek en er zijn geen gespecialiseerde bureaus. Je moet gaandeweg veel zelf uitvinden”, vertelt Elizabeth. Samen met Carolien vertelt ze over successen, uitdagingen en leerpunten.
03/05/24   ·
Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.
24/04/24   ·
Hoe ziet de duurzame bezoekerseconomie er in 2050 uit?
In haar jaarlijkse netwerkbijeenkomst ging Destinatie Nederland op zoek naar de duurzame bezoekerseconomie in 2050. Die wordt lokaal en regionaal vormgegeven door DMO’s en CMO’s. Landelijk wordt door Destinatie Nederland aangedrongen op meer visie en beleid. Het werd een bijeenkomst met veel humor, interessante inzichten en gezichtpunten maar een licht teleurstellend eind.
11/04/24   ·
Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.
10/04/24   ·
Nationaal beleid nodig voor de duurzame bezoekerseconomie?
Gisteravond hield Destinatie Nederland in de tijdelijke Nieuwspoort de bijeenkomst over de duurzame bezoekerseconomie van 2050. Onder andere Herre Dijkema, Dolf Jansen, Mathijs Bouman, Anna-Maria Giannattasio, Alex van Hooff en tenslotte Kamerleden Inge van Dijk en Arend Kisteman gaven hun kijk op toerisme en recreatie. Kisteman gooide het over een fundamentele boeg. Moet er wel landelijk beleid worden gemaakt voor de duurzame bezoekerseconomie?
09/04/24   ·
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.

Blogs

25/03/24
Beste Femke
Column van Herre Dijksma over het spreiden van toerisme in de vorm van een open brief aan Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam
10/07/23
ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een s...
19/05/23
Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en on...
25/01/23
Natuurlijk ben ik voor een integrale aanpak, maar hoe bereik ik die nu?
Een vraag die ik regelmatig van beleidsambtenaren krijg, is: die integraliteit, hoe bereik ik die nu? Laat ik eerlijk zijn: dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Toch zijn er gemeenten en provincies die hierin al aardig op weg zijn, en die zijn óók ooit ergens begonnen.
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...

Agenda

Momenteel geen berichten aanwezig.

||| Nieuws |||

24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitalitu (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
14/06/24
Zomerprognose Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Gelderland zal ook deze zomer een geliefde vakantiebestemming zijn voor binnen- en buitenlandse gasten, zo blijkt uit de zomerprognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Populaire verblijfslocaties zijn daarbij campings en huisjes op vakantieparken.
13/06/24
Den Haag ziet oprichting anti-corruptie rechtbank als kans
Integrity Initiatives International (III) is gestart met de uitbreiding van haar activiteiten in Europa met als doel de oprichting van een International Anti-Corruption Court (IACC) in Den Haag. Dat ziet dmo The Hague & Partners als een nieuwe kans voor de bestemming Den Haag.
07/06/24
De winnaars van de City- en Regiomarketing Awards
Bureau Citybranding heeft met een integrale merkmanagementaanpak voor Den Haag de Nationale City- en Regiomarketing Trofee gewonnen. Brabant Branding werd bekroond met City- en Regiomarketing Innovatie Award voor haar Brabantse ImagoMonitor.
06/06/24
Hoeve BuytenHout verkozen tot ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland 2024’
Bij deze luxe B&B is werkelijk alles tot in de puntjes verzorgd. Hoeve BuytenHout in Delfgauw had een topscore in de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie.
05/06/24
Hoe vertel je het perfecte verhaal over je streek? Pak magazine R&T mei erbij
Afgelopen week viel R&T magazine op de mat. Het is weer een tof nummer met veel 'best practices', kennis en onderzoek, backcasting en balans terugbrengen in toerisme.
30/05/24
Groei naar circa 40 miljoen hotelgasten in Nederland in 2030
Zowel voor dit jaar als 2025 wordt een groei in het aantal Nederlandse hotelovernachtingen van circa 4% voorzien. In de komende jaren blijft de vraag naar hotelovernachtingen in Nederland hoog.
03/05/24
Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.