Topics
Topics
16/02/24   ·
Van Gogh Drenthe krijgt meerjarig vervolg
Drenthe gaat meerjarig investeren in het beleefbaar maken van het verhaal van Vincent van Gogh. Vanuit de overheid is jaarlijks 200.000 euro beschikbaar gesteld. Een bedrag dat ze nog hopen aan te vullen vanuit andere financieringsbronnen.
10/02/24   ·
Nieuwe Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector 2023
Samen met 10 leden van Gastvrij Nederland heeft NBTC een nieuwe Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector gepubliceerd. In het handige dashboard kunnen gebruikers zelf volop analyses en vergelijkingen maken. In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is sturen op data nog relevanter dan ooit. Wat zijn de belangrijkste inzichten die we uit deze monitor halen?
08/02/24   ·
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
08/02/24   ·
Exclusief voor leden
Muziekcollectie Beeld & Geluid naar centrum Hilversum
Museum maar voor veel mensen ook een attractie, Beeld & Geluid is de nieuwe huurder van het voormalige BCC-pand op de Kerkbrink in het centrum van Hilversum. Gemeente Hilversum is volop bezig met de vernieuwing van de Kerkbrink.
02/02/24   ·
Tevreden terugblik Hanzejaar 2023
De negen samenwerkende Hanzesteden in Oost-Nederland kijken terug op een succesvol Hanzejaar 2023. Naast de samenwerkingsverbanden voor het Hanzejaar zijn structureel nieuwe initiatieven en evenementen toegevoegd aan de steden.
02/02/24   ·
Helmond kiest scherper
Een kleine dmo zijn en ook meemaken dat je budget naar beneden geschroefd wordt? Dan moet je keuzes maken en dat doet Helmond Marketing scherp. Met een nieuwe positionering kun je dat ook goed uitleggen aan je stakeholders.
01/02/24   ·
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
31/01/24   ·
Geef toerisme een plek in het coalitieakkoord
Herre Dijkema, voorzitter van Destinatie Nederland, heeft maandagochtend 18 december in de Boardroom van de Breda University of Applied Sciences (BUas) de Toerisme Hartenkreet overhandigd aan Thierry Aartsen, Tweede Kamerlid voor de VVD. Daarbij sprak Dijkema de wens uit dat toerisme in het coalitieakkoord van de nieuwe regering wordt opgenomen.
25/01/24   ·
Merk Fryslân over zwaluwstaarten met verschillende regio’s
In nummer 5 van R&T gingen we in op de bachelorscriptie die Famke van Dommelen schreef over de manieren waarop DMO’s kunnen bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied. In de komende nummers gaan we met verschillende DMO’s in gesprek daarover. In de eerste aflevering een gesprek met Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân.
25/01/24   ·
Nederland moet zich met New Dutch zelfbewust positioneren als innovatief land
Op 30 november 2023 werd op het Science Park in Utrecht de New Dutch campagne gelanceerd. R&T sprak bij die gelegenheid met twee van de initiatiefnemers, Cor Jansen van Utrecht Marketing en Martijn Bulthuis van Leiden&Partners. Zij vinden dat Nederland zijn bescheidenheid moet afwerpen en zich krachtig moet positioneren als innovatief land. Daarbij staan de huidige innovatoren op de schouders van mensen als Rembrandt, Erasmus en Huygens. Zij worden nu als Traditional Dutch gezien, maar waren aldus Jansen en Bulthuis in hun tijd ook New Dutch.
23/01/24   ·
Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie
Het was begin januari meteen te zien in de communicatie van het eiland. Boek lokaal, en knoop als bezoeker alle lokale initiatieven aan elkaar voor duurzame belevingen. Daar zit een strategie achter die Frank Spooren (directeur VVV Texel) puntsgewijs uitlegt.
23/01/24   ·
Visitor Data Monitor helpt Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen bij spreiding en marketing
De Visitor Data Monitor van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontstond vanuit de behoefte om tijdens corona de bezoekersdrukte in kaart te brengen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een instrument, waarbij data helpen om spreiding te faciliteren en om doelgerichter marketing te bedrijven. Vooralsnog ligt het accent vooral op de vraag, in de toekomst gaat Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ook meer aandacht besteden aan het aanbod om zo te zorgen voor een betere match tussen vraag én aanbod.
23/01/24   ·
Van Hoge Veluwe naar Bruto Veluwe
De Veluwe is niet alleen boompje-beestje-heide, maar bestaat uit veel meer gebiedsgebonden thema’s die elk op zich ook de moeite waard zijn. Veluwe op 1 wil die thema’s meer voor het voetlicht brengen om zo een betere spreiding te bewerkstelligen die de druktegebieden ontlast en de leefbaarheid in de tot nu toe minder bezochte gebieden bevordert. Evert Leusink en Edith Scholte leggen uit hoe ze dit willen aanpakken.
22/01/24   ·
Den Haag, Arnhem en Apeldoorn speelsteden EK Beachvolleybal 2024
In Arnhem, Apeldoorn en Den Haag wordt van 13 t/m 18 augustus gestreden om de Europese titel. De Arnhemmers maken zich op voor een echte lokale sportzomer.
22/01/24   ·
Eenheid in verscheidenheid
Medio 2023 sloegen verschillende marketingorganisaties uit de regio Utrecht de handen ineen en besloten samen te gaan werken in de Marketingcoöperatie Regio Utrecht (MC-RU). Over hun doel richting consument zijn voorzitter Kitty Kusters, secretaris Ronald Besemer en penningmeester Robbert Schuurmans duidelijk: “We willen dat die straks aan de regio Utrecht gaat denken als één geheel waarbinnen er fantastische uiteenlopende plekken zijn.”
12/01/24   ·
Utrecht lokt bezoekers van Vakantiebeurs naar het stadscentrum
Op de beursvloer van de Vakantiebeurs is bijna geen Nederlandse destinatie te vinden, maar wel is daar groots aanwezig Utrecht. De beursorganisatie is heel blij met de samenwerking met Utrecht Marketing dat de naam kreeg Dutch Travel Week. Susanne Pieren (Utrecht Marketing) heeft het netwerk van ondernemers ingezet.
11/01/24   ·
Hoe kunnen DMO’s bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied?
Hoe kunnen DMO’s bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied? Dat was het onderwerp van de bachelorscriptie die Famke van Dommelen, studente Tourism Management aan de Breda University of Applied Sciences, schreef in opdracht van Destinatie Nederland. Op 13 september lichtte ze in een kennissessie met Destinatie Nederland en verschillende DMO’s de resultaten en de aanbevelingen rond vijf thema’s – positioneren, sectoroverschrijdende samenwerkingen, gebiedstafels, kennispartner agrotoerisme en verkennen subsidiemogelijkheden – toe.
10/01/24   ·
Geerte Udo stopt bij amsterdam&partners
Op 1 mei 2024 stopt Geerte Udo als directeur van amsterdam&partners. Wat Udo daarna gaat doen is nog niet bekend.
16/02/24   ·
Van Gogh Drenthe krijgt meerjarig vervolg
Drenthe gaat meerjarig investeren in het beleefbaar maken van het verhaal van Vincent van Gogh. Vanuit de overheid is jaarlijks 200.000 euro beschikbaar gesteld. Een bedrag dat ze nog hopen aan te vullen vanuit andere financieringsbronnen.
08/02/24   ·
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
02/02/24   ·
Tevreden terugblik Hanzejaar 2023
De negen samenwerkende Hanzesteden in Oost-Nederland kijken terug op een succesvol Hanzejaar 2023. Naast de samenwerkingsverbanden voor het Hanzejaar zijn structureel nieuwe initiatieven en evenementen toegevoegd aan de steden.
01/02/24   ·
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
25/01/24   ·
Merk Fryslân over zwaluwstaarten met verschillende regio’s
In nummer 5 van R&T gingen we in op de bachelorscriptie die Famke van Dommelen schreef over de manieren waarop DMO’s kunnen bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied. In de komende nummers gaan we met verschillende DMO’s in gesprek daarover. In de eerste aflevering een gesprek met Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân.
23/01/24   ·
Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie
Het was begin januari meteen te zien in de communicatie van het eiland. Boek lokaal, en knoop als bezoeker alle lokale initiatieven aan elkaar voor duurzame belevingen. Daar zit een strategie achter die Frank Spooren (directeur VVV Texel) puntsgewijs uitlegt.
23/01/24   ·
Van Hoge Veluwe naar Bruto Veluwe
De Veluwe is niet alleen boompje-beestje-heide, maar bestaat uit veel meer gebiedsgebonden thema’s die elk op zich ook de moeite waard zijn. Veluwe op 1 wil die thema’s meer voor het voetlicht brengen om zo een betere spreiding te bewerkstelligen die de druktegebieden ontlast en de leefbaarheid in de tot nu toe minder bezochte gebieden bevordert. Evert Leusink en Edith Scholte leggen uit hoe ze dit willen aanpakken.
22/01/24   ·
Eenheid in verscheidenheid
Medio 2023 sloegen verschillende marketingorganisaties uit de regio Utrecht de handen ineen en besloten samen te gaan werken in de Marketingcoöperatie Regio Utrecht (MC-RU). Over hun doel richting consument zijn voorzitter Kitty Kusters, secretaris Ronald Besemer en penningmeester Robbert Schuurmans duidelijk: “We willen dat die straks aan de regio Utrecht gaat denken als één geheel waarbinnen er fantastische uiteenlopende plekken zijn.”
11/01/24   ·
Hoe kunnen DMO’s bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied?
Hoe kunnen DMO’s bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied? Dat was het onderwerp van de bachelorscriptie die Famke van Dommelen, studente Tourism Management aan de Breda University of Applied Sciences, schreef in opdracht van Destinatie Nederland. Op 13 september lichtte ze in een kennissessie met Destinatie Nederland en verschillende DMO’s de resultaten en de aanbevelingen rond vijf thema’s – positioneren, sectoroverschrijdende samenwerkingen, gebiedstafels, kennispartner agrotoerisme en verkennen subsidiemogelijkheden – toe.
10/02/24   ·
Nieuwe Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector 2023
Samen met 10 leden van Gastvrij Nederland heeft NBTC een nieuwe Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector gepubliceerd. In het handige dashboard kunnen gebruikers zelf volop analyses en vergelijkingen maken. In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is sturen op data nog relevanter dan ooit. Wat zijn de belangrijkste inzichten die we uit deze monitor halen?
08/02/24   ·
Exclusief voor leden
Muziekcollectie Beeld & Geluid naar centrum Hilversum
Museum maar voor veel mensen ook een attractie, Beeld & Geluid is de nieuwe huurder van het voormalige BCC-pand op de Kerkbrink in het centrum van Hilversum. Gemeente Hilversum is volop bezig met de vernieuwing van de Kerkbrink.
02/02/24   ·
Helmond kiest scherper
Een kleine dmo zijn en ook meemaken dat je budget naar beneden geschroefd wordt? Dan moet je keuzes maken en dat doet Helmond Marketing scherp. Met een nieuwe positionering kun je dat ook goed uitleggen aan je stakeholders.
31/01/24   ·
Geef toerisme een plek in het coalitieakkoord
Herre Dijkema, voorzitter van Destinatie Nederland, heeft maandagochtend 18 december in de Boardroom van de Breda University of Applied Sciences (BUas) de Toerisme Hartenkreet overhandigd aan Thierry Aartsen, Tweede Kamerlid voor de VVD. Daarbij sprak Dijkema de wens uit dat toerisme in het coalitieakkoord van de nieuwe regering wordt opgenomen.
25/01/24   ·
Nederland moet zich met New Dutch zelfbewust positioneren als innovatief land
Op 30 november 2023 werd op het Science Park in Utrecht de New Dutch campagne gelanceerd. R&T sprak bij die gelegenheid met twee van de initiatiefnemers, Cor Jansen van Utrecht Marketing en Martijn Bulthuis van Leiden&Partners. Zij vinden dat Nederland zijn bescheidenheid moet afwerpen en zich krachtig moet positioneren als innovatief land. Daarbij staan de huidige innovatoren op de schouders van mensen als Rembrandt, Erasmus en Huygens. Zij worden nu als Traditional Dutch gezien, maar waren aldus Jansen en Bulthuis in hun tijd ook New Dutch.
23/01/24   ·
Visitor Data Monitor helpt Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen bij spreiding en marketing
De Visitor Data Monitor van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontstond vanuit de behoefte om tijdens corona de bezoekersdrukte in kaart te brengen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een instrument, waarbij data helpen om spreiding te faciliteren en om doelgerichter marketing te bedrijven. Vooralsnog ligt het accent vooral op de vraag, in de toekomst gaat Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ook meer aandacht besteden aan het aanbod om zo te zorgen voor een betere match tussen vraag én aanbod.
22/01/24   ·
Den Haag, Arnhem en Apeldoorn speelsteden EK Beachvolleybal 2024
In Arnhem, Apeldoorn en Den Haag wordt van 13 t/m 18 augustus gestreden om de Europese titel. De Arnhemmers maken zich op voor een echte lokale sportzomer.
12/01/24   ·
Utrecht lokt bezoekers van Vakantiebeurs naar het stadscentrum
Op de beursvloer van de Vakantiebeurs is bijna geen Nederlandse destinatie te vinden, maar wel is daar groots aanwezig Utrecht. De beursorganisatie is heel blij met de samenwerking met Utrecht Marketing dat de naam kreeg Dutch Travel Week. Susanne Pieren (Utrecht Marketing) heeft het netwerk van ondernemers ingezet.
10/01/24   ·
Geerte Udo stopt bij amsterdam&partners
Op 1 mei 2024 stopt Geerte Udo als directeur van amsterdam&partners. Wat Udo daarna gaat doen is nog niet bekend.

Blogs

10/07/23
ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een s...
19/05/23
Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en on...
25/01/23
Natuurlijk ben ik voor een integrale aanpak, maar hoe bereik ik die nu?
Een vraag die ik regelmatig van beleidsambtenaren krijg, is: die integraliteit, hoe bereik ik die nu? Laat ik eerlijk zijn: dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Toch zijn er gemeenten en provincies die hierin al aardig op weg zijn, en die zijn óók ooit ergens begonnen.
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...

Agenda

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...

||| Nieuws |||

16/02/24
Van Gogh Drenthe krijgt meerjarig vervolg
Drenthe gaat meerjarig investeren in het beleefbaar maken van het verhaal van Vincent van Gogh. Vanuit de overheid is jaarlijks 200.000 euro beschikbaar gesteld. Een bedrag dat ze nog hopen aan te vullen vanuit andere financieringsbronnen.
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
22/01/24
Den Haag, Arnhem en Apeldoorn speelsteden EK Beachvolleybal 2024
In Arnhem, Apeldoorn en Den Haag wordt van 13 t/m 18 augustus gestreden om de Europese titel. De Arnhemmers maken zich op voor een echte lokale sportzomer.
12/01/24
Utrecht lokt bezoekers van Vakantiebeurs naar het stadscentrum
Op de beursvloer van de Vakantiebeurs is bijna geen Nederlandse destinatie te vinden, maar wel is daar groots aanwezig Utrecht. De beursorganisatie is heel blij met de samenwerking met Utrecht Marketing dat de naam kreeg Dutch Travel Week. Susanne Pieren (Utrecht Marketing) heeft het netwerk van ondernemers ingezet.
10/01/24
Geerte Udo stopt bij amsterdam&partners
Op 1 mei 2024 stopt Geerte Udo als directeur van amsterdam&partners. Wat Udo daarna gaat doen is nog niet bekend.
21/12/23
Doe mee met baanbrekend onderzoek naar een betere verdeling van de voordelen van toerisme
Hoe kun je de voordelen van toerisme eerlijker op de bestemming verdelen? Die vraag staat centraal in nieuw en baanbrekend onderzoek van CELTH. Bestemmingen worden wereldwijd opgeroepen best practices daarvoor aan te leveren.
21/12/23
Interactieve inspiratiewand bij Landal Stroombroek
Op Landal Stroombroek is een interactieve inspiratiewand in gebruik genomen. De vernieuwde ruimte heeft een eenduidige Achterhoek uitstraling, waar het natuurthema duidelijk zichtbaar is.