Store
Store

Het Vakantiepark in Nederland

Het Vakantiepark in Nederland

De markt voor vakantieparken is zeer divers en in alle opzichten volop in beweging. Buitenlandse investeerders betreden de markt, de omvorming van campings naar bungalow- of chaletparken gaat onverminderd door, maar ook compleet nieuwe parken worden uit de grond gestampt, 1.800 boerderijcampings proberen op kleine schaal de gast rust en ruimte te bieden, daarnaast staan bungalowparken en campings nog maar aan de vooravond van verregaande technologische ontwikkelingen en vragen ze zich af bij welk samenwerkingsverband of boekingsplatform ze moeten aansluiten.

En allemaal worstelen ze met de wispelturige en ongrijpbare consument, branchevervaging, sterke concurrentie en een grote investeringsdruk. Om nog maar te zwijgen over vakantieparken die ‘end of life’ zijn, parken die uitgeponde accommodaties willen renoveren en campings die twijfelen over de camper of de keuze tussen een natuurlijke camping met weinig voorzieningen of een full service vijfsterrencamping.

Daarnaast willen beleidsmakers meer grip op de sector krijgen om negatieve effecten te voorkomen of juist het toerisme aan te jagen. Problemen en uitdagingen die om een gedegen en integraal fundament en inzicht vragen in de branche wat er tot op heden niet is.

Voor wie is deze publicatie een must-read?

Dit boek is bestemd voor een brede doelgroep. Iedereen die beroepsmatig, voor studie, hobby of uit algemene interesse meer wil weten over geschiedenis, heden en toekomst van het vakantiepark in Nederland, zal hierin iets van zijn of haar gading vinden. Het boek is ook bedoeld voor beleidsmakers die meer grip op de sector willen krijgen om negatieve effecten te voorkomen of juist het toerisme aan te jagen. Ondernemers, financiers, leveranciers en anderen die werkzaam zijn in de sector worden hopelijk geïnspireerd door alle onderwerpen die worden uitgediept en door de praktijkvoorbeelden van diverse vakantieparken geïllustreerd.

"Rolf Nijdam deed grondig onderzoek naar de vakantieparken in Nederland. Het resultaat is een doorwrocht werk met veel feiten, casuïstiek en heerlijke citaten. En zo is er naast ‘dedikkevandam’ ("van aardappel tot zwezerik’) als ‘ultieme vraagbaak’ voor de liefhebbers van gastronomie, nu ook de ‘dikke Nijdam’ voor iedereen die iets met vakantieparken wil.”

Martin Maassen, hoofd leisure en recreatie HISWA-RECRON

Wat staat er in?

Hoofdstuk 1 definieert, inventariseert en analyseert. Door een uitgebreide dataverzameling en interpretatie van cijfers en feiten wordt een stevig fundament gelegd voor de volgende hoofdstukken. In hoofdstuk 2 kijken we terug: hoe is het vakantiepark in Nederland geworden zoals het nu is? Door ruim honderd jaar terug te gaan in de tijd volgen we de ontwikkeling van het vakantiepark en het tijdsgewricht waarin het zich ontwikkelde. Zonder klanten geen bedrijf en zonder gasten geen vakantiepark. 

Het segmenteren van deze gast en zijn motivatie om een vakantiepark te bezoeken, is het onderwerp van hoofdstuk 3. Alle vakantieparken liggen op ‘unieke locaties’. Dit ruimtelijke aspect vertaalt zich in een onroerend goed-perspectief, dat uitgebreid aan bod komt in hoofdstuk 4. 

Hoofdstuk 5 beziet het vakantiepark van binnenuit en behandelt alle aspecten die bij het exploiteren van een verblijfsrecreatief bedrijf komen kijken. De rol die de overheid én de regio waarin het vakantiepark is gesitueerd spelen in de ontwikkeling van de sector, komen aan bod in hoofdstuk 6.

Tenslotte komen in hoofdstuk 7 alle ontwikkelingen samen. Externe kansen en bedreigingen worden geduid en omgezet in enkele relevante toekomstscenario’s die we op de lange termijn kunnen verwachten. Elk hoofdstuk bevat tevens enkele praktijkcasussen. 

Samengevat bestaat het boek uit een analyse van de huidige situatie (hoofdstuk 1), geeft het de geschiedenis en de toekomst van het vakantiepark weer (hoofdstuk 2 en hoofdstuk 7) en geeft het vanuit diverse perspectieven (gast, investeerder, beheerder, overheid/regio in respectievelijk hoofdstuk 3 t/m 6) context en inzicht in het verschijnsel vakantiepark.

"Al jaren is de vrijetijdssector van grote betekenis voor de Nederlandse economie en verantwoordelijk voor een groeiende werkgelegenheid. Vakantieparken spelen daarin een belangrijke rol. In deze eerste uitgave over het vakantiepark in Nederland schetst auteur Rolf Nijdam de vele elementen die een vakantiepark toekomstbestendig maken en het belang van het organiserend en investerend vermogen van partners in de gouden vierhoek. Met deze uitgave verschijnt het eerste complete boek over vakantieparken in Nederland.”

Michiel Flooren, lector Regio-ontwikkeling Saxion hogeschool

Hoe kan ik bestellen?

Deze publicatie kan eenvoudig via de store van NRIT worden besteld. Het boek 'Het vakantiepark in Nederland" verschijnt in maart 2021. De prijs van de publicatie is € 65,-.

65,00 (excl. btw)
Toevoegen aan mandje

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
15/03/24
Exclusief voor leden
Alle aandelen Alpenpark Neuss over naar SnowWorld
Vandaag meldt SnowWorld dat het de resterende aandelen van Alpenpark Neuss (nabij Düsseldorf, Duitsland) heeft overgenomen.
15/03/24
Exclusief voor leden
Gelderland steunt fietsponten met maximaal half miljoen euro maar dat is niet genoeg
De provincie Gelderland gaat gemeenten voortaan voor 50% structureel ondersteunen bij het dekken van exploitatietekorten boven de 50.000 euro, met een maximum van 500.000 euro voor alle veren gezamenlijk per jaar. Dat is niet genoegd, meldt de Veerpontencoalitie.
15/03/24
Ontwikkeling ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg' netwerk op volle toeren
De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Het nieuwe netwerk gaat gepaard met nieuwe knooppuntenpalen inclusief QR-codes waarmee de wandelaar extra informatie kan opvragen.
15/03/24
ZooParc Overloon bouwt verblijf voor nieuwe diersoort: nevelpanters
Eind maart start de bouw van het nieuwe verblijf in ZooParc Overloon voor de komst van nevelpanters. Het park wil bijdragen aan het opbouwen van een reservepopulatie van deze kwetsbare diersoort.
15/03/24
Visit Wadden roept op om drones thuis te laten bij bezoek aan Waddengebied
Uit recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat drones voor recreatief gebruik vogels kunnen storen. Daardoor worden hun overlevingskansen verkleind.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).