Topics
Topics
18/03/24   ·
Eerste uitzending Trendcongres 2024: duurzame stappen vooruit in de reiswereld
Op donderdag 18 april vindt het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd plaats in Vlissingen. In de aanloop naar dat congres maakt de organisatie twee video-uitzendingen. De eerste video gaat live op woensdag 20 maart om 11.00. Je ziet interviews met Almudena Gonzalez (Saxion), Frank Radstake (ANVR), en Chris Oskam (Sunweb).
18/03/24   ·
Exclusief voor leden
Hoe toeristen reageren op gedragsmatige boodschappen in tegengaan voedselverspilling
Een internationaal onderzoeksteam bekeek hoe toeristen reageren op communicatie om zich milieuverantwoord te gedragen. In hotels in het hogere middensegment aan de Sloveense kust werden verschillende benaderingen bij buffetmaaltijden getest met het oog op het terugdringen van voedselverspilling.
18/03/24   ·
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24   ·
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24 · Onderzoek · Vakanties | Lees meer
13/03/24   ·
Frank Radstake zet peilstok in duurzame ambities ANVR
Op 18 april vindt in Vlissingen het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd plaats met een workshop van Frank Radstake. De duurzame ambities van brancheorganisatie ANVR komen aan bod maar Radstake wil meer doen dan alleen ambities presenteren.
12/03/24   ·
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
12/03/24 · Horeca · Onderzoek | Lees meer
11/03/24   ·
Leer van de besten bij Trendcongres 2024 en dat tegen Early Bird tarief
Schrijf je nu in voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024! Dit inspirerende congres vindt plaats op 18 april in Vlissingen. Het is een unieke gelegenheid om de nieuwste trends en ontwikkelingen in de toerisme- en vrijetijdssector te ontdekken. Met onder andere Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Erfgoed) en Frank Radstake (ANVR).
08/03/24   ·
Exclusief voor leden
Trend gezinnen veranderen - man en vrouw werken en betalingen worden samen gedaan
Gezinnen veranderen sterk en dat zal van invloed zijn op het boekings- en vrijetijdsgedrag. Steeds vaker werken zowel de moeder als de vader, blijkt uit onderzoek van CBS. DNB keek naar de betalingen. Wat blijkt, ouders delen ook steeds vaker de grote uitgaven.
08/03/24 · Leisure · Onderzoek | Lees meer
05/03/24   ·
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24   ·
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
05/03/24   ·
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
29/02/24   ·
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24   ·
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...
27/02/24   ·
Exclusief voor leden
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
25/02/24   ·
Expert perspectives on the future of leisure
Three experts, Menno Stokman, Stefan Hartman and Tony Blackshaw reflect on the future of leisure in big world challenges.
25/02/24 · Leisure · Onderzoek | Lees meer
25/02/24   ·
A research update from the BUas Experience Lab
Over the past few years, the Experience Lab has evolved into a truly BUas-wide platform for BUas R&D staff, and projects have been initiated and completed in all of BUas’ knowledge domains: leisure, tourism, hospitality, hotel and facility, mobility, games and media. The basis for all of the measurement tools used at the Experience Lab (neuroscience tools and more traditional quantitative and qualitative research tools) is formed by the notion that emotions are crucial in shaping memorable experiences. Therefore, in order to objectively measure whether an experience is memorable, researchers in the Experience Lab track emotions in (real) time as people are engaging in leisure, tourism, mobility, hospitality, media or game experiences.
25/02/24 · Leisure · Onderzoek | Lees meer
25/02/24   ·
Is Rural the new Urban?
Rural communities face a range of negative developments that continue causing the disappearance of remote village communities and the weakening of rural social structures on a global scale. The negative trends of ongoing depopulation and increased urbanisation, fuelled by the rapid and fundamental climate, social and cultural changes therefore threaten to destruct cultural traditions that have been transferred from generation to generation. But it took us a pandemic and global climate crisis to raise attention back to the roots of nature, reflected in the global pursuit of sustainability to ask ourselves whether rural is the new urban also when it comes to placemaking?
25/02/24 · Onderzoek | Lees meer
25/02/24   ·
How do you measure experience and impact in the culture sector?
Experience has long been at the centre of cultural and leisure offerings. In the 1990s, it was firmly put on the agenda by Pine and Gilmore. Recently, there has been increasing talk of the transition from the “Experience Economy” to a “Transformation Economy”. That’s quite significant, from experience to impact, because as we will argue later, transformation is seen in the literature as the strongest form of impact. The concept of impact is high on the research agenda in the cultural sector. In this article, we describe some theoretical principles and explain how to measure experience and impact. We do this on the basis of a study we are currently conducting for the Netherlands Open Air Museum in Arnhem.
25/02/24 · Cultuur · Onderzoek | Lees meer
18/03/24   ·
Eerste uitzending Trendcongres 2024: duurzame stappen vooruit in de reiswereld
Op donderdag 18 april vindt het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd plaats in Vlissingen. In de aanloop naar dat congres maakt de organisatie twee video-uitzendingen. De eerste video gaat live op woensdag 20 maart om 11.00. Je ziet interviews met Almudena Gonzalez (Saxion), Frank Radstake (ANVR), en Chris Oskam (Sunweb).
18/03/24   ·
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
13/03/24   ·
Frank Radstake zet peilstok in duurzame ambities ANVR
Op 18 april vindt in Vlissingen het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd plaats met een workshop van Frank Radstake. De duurzame ambities van brancheorganisatie ANVR komen aan bod maar Radstake wil meer doen dan alleen ambities presenteren.
11/03/24   ·
Leer van de besten bij Trendcongres 2024 en dat tegen Early Bird tarief
Schrijf je nu in voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024! Dit inspirerende congres vindt plaats op 18 april in Vlissingen. Het is een unieke gelegenheid om de nieuwste trends en ontwikkelingen in de toerisme- en vrijetijdssector te ontdekken. Met onder andere Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Erfgoed) en Frank Radstake (ANVR).
05/03/24   ·
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24   ·
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/02/24   ·
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...
25/02/24   ·
Expert perspectives on the future of leisure
Three experts, Menno Stokman, Stefan Hartman and Tony Blackshaw reflect on the future of leisure in big world challenges.
25/02/24 · Leisure · Onderzoek | Lees meer
25/02/24   ·
Is Rural the new Urban?
Rural communities face a range of negative developments that continue causing the disappearance of remote village communities and the weakening of rural social structures on a global scale. The negative trends of ongoing depopulation and increased urbanisation, fuelled by the rapid and fundamental climate, social and cultural changes therefore threaten to destruct cultural traditions that have been transferred from generation to generation. But it took us a pandemic and global climate crisis to raise attention back to the roots of nature, reflected in the global pursuit of sustainability to ask ourselves whether rural is the new urban also when it comes to placemaking?
25/02/24 · Onderzoek | Lees meer
18/03/24   ·
Exclusief voor leden
Hoe toeristen reageren op gedragsmatige boodschappen in tegengaan voedselverspilling
Een internationaal onderzoeksteam bekeek hoe toeristen reageren op communicatie om zich milieuverantwoord te gedragen. In hotels in het hogere middensegment aan de Sloveense kust werden verschillende benaderingen bij buffetmaaltijden getest met het oog op het terugdringen van voedselverspilling.
14/03/24   ·
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24 · Onderzoek · Vakanties | Lees meer
12/03/24   ·
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
12/03/24 · Horeca · Onderzoek | Lees meer
08/03/24   ·
Exclusief voor leden
Trend gezinnen veranderen - man en vrouw werken en betalingen worden samen gedaan
Gezinnen veranderen sterk en dat zal van invloed zijn op het boekings- en vrijetijdsgedrag. Steeds vaker werken zowel de moeder als de vader, blijkt uit onderzoek van CBS. DNB keek naar de betalingen. Wat blijkt, ouders delen ook steeds vaker de grote uitgaven.
08/03/24 · Leisure · Onderzoek | Lees meer
05/03/24   ·
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24   ·
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24   ·
Exclusief voor leden
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
25/02/24   ·
A research update from the BUas Experience Lab
Over the past few years, the Experience Lab has evolved into a truly BUas-wide platform for BUas R&D staff, and projects have been initiated and completed in all of BUas’ knowledge domains: leisure, tourism, hospitality, hotel and facility, mobility, games and media. The basis for all of the measurement tools used at the Experience Lab (neuroscience tools and more traditional quantitative and qualitative research tools) is formed by the notion that emotions are crucial in shaping memorable experiences. Therefore, in order to objectively measure whether an experience is memorable, researchers in the Experience Lab track emotions in (real) time as people are engaging in leisure, tourism, mobility, hospitality, media or game experiences.
25/02/24 · Leisure · Onderzoek | Lees meer
25/02/24   ·
How do you measure experience and impact in the culture sector?
Experience has long been at the centre of cultural and leisure offerings. In the 1990s, it was firmly put on the agenda by Pine and Gilmore. Recently, there has been increasing talk of the transition from the “Experience Economy” to a “Transformation Economy”. That’s quite significant, from experience to impact, because as we will argue later, transformation is seen in the literature as the strongest form of impact. The concept of impact is high on the research agenda in the cultural sector. In this article, we describe some theoretical principles and explain how to measure experience and impact. We do this on the basis of a study we are currently conducting for the Netherlands Open Air Museum in Arnhem.
25/02/24 · Cultuur · Onderzoek | Lees meer

Blogs

10/07/23
ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een s...
10/07/23
Een hardnekkig misverstand
In tijden van economische en klimatologische malaise neemt de oproep aan de bevolking toe o...
19/05/23
Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en on...
05/04/23
Pak het leiderschap in human capital
De digitale en duurzame transitie zoals de Europese Commissie de belangrijkste uitdaging voor toerisme omschrijft, schetst in het ‘Transition Pathway’’ document dat in 2022 is uitgegeven, 27 actiepunten. Met input en kennis van stakeholders uit alle disciplines in de toeristische sub sectoren, is een beeld geschetst wat de kwetsbaarheid maar ook de kansen toont voor de reiswereld in de toekomst. Dat geeft niet alleen inzicht in wat Brussel op de agenda heeft staan, maar faciliteert ook het gesprek hoe we nationaal en regionaal Human Capital in leisure, toerisme en hospitality kunnen aanpakken.
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...

Agenda

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...

||| Nieuws |||

18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
12/03/24
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
05/03/24
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...
27/02/24
Exclusief voor leden
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie