Topics
Topics
31/10/23   ·
Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte
In dit nummer van Vrijetijdstudies besteden we aandacht aan de druk op ruimte, tevens het thema van de Toerisme Top.
12/05/23   ·
Exclusief voor leden
Is filialisering de doodsteek voor het onderscheidend vermogen van winkelgebieden?
Schrikbeeld voor veel gemeenten en managers van winkelgebieden is dat door de opmars van grote winkel- en horecaketens alle winkelgebieden in Nederland er hetzelfde uit gaan zien. Daarmee verdwijnt voor veel steden en dorpen het unieke karakter van het eigen winkelgebied. Voor bezoekers van buiten de regio het argument om eens ergens anders te gaan shoppen. ABN AMRO onderzocht de zogenaamde filialisering van Nederland en komt voor zowel de retail als horeca met conclusies.
12/05/23 · Horeca · Retail | Lees meer
26/04/23   ·
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23   ·
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23   ·
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
06/02/23   ·
Ontmoet het CELTH-team
CELTH is hét Centre of Expertise in het domein Leisure, Tourism & Hospitality. In 2022 werd de Agenda Bewuste Bestemmingen ontwikkeld dat mede de veranderingen in het vakgebied toerisme vormgeeft. Dat leidt ook bij CELTH tot vernieuwing en een forse uitbreiding. Hoe ziet nu het team eruit?
24/01/23   ·
Trendrapport vernieuwd met interactief online platform
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is helemaal vernieuwd en krijgt een naast het boek een interactief online platform. Zowel het boek als het digitale platform zijn zojuist gelanceerd.
16/01/23   ·
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23   ·
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.
10/01/23 · Leisure · Retail | Lees meer
14/09/22   ·
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.
14/09/22 · Leisure · Retail · Vakanties | Lees meer
06/09/22   ·
Exclusief voor leden
Aanstaande ouderen gaan voor vakanties en weekendjes weg
Een leuke bijvangst van een retailonderzoek van ABN-AMRO naar het koopgedrag van aanstaande ouderen.
09/05/22   ·
Exclusief voor leden
Gemeenten kunnen financiële hulp aanvragen voor levendige winkelgebieden
Van 9 mei tot en met 30 mei 2022 kunnen Nederlandse gemeenten financiële ondersteuning aanvragen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt voor deze ronde in totaal 22 miljoen euro beschikbaar.
07/04/22   ·
CELTH pakt regie op onderzoek met Agenda Bewuste Bestemmingen
In zowel Perspectief 2030 als het Rli-rapport Waardevol Toerisme wordt gesproken over een dunne kennisbasis voor het gastvrijheidsdomein. CELTH pakt die handschoen op met haar Agenda Bewuste Bestemmingen.
04/03/22   ·
Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?
De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld.
06/01/22   ·
Top trend is de revival van binnenlandse vakanties
De 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verscheen begin december. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie. Een periode waarin het aantal vakanties van Nederlanders verdubbelde naar 40,6 miljoen en het inkomend toerisme verviervoudigde naar maar liefst 20,1 miljoen gasten.
13/12/21   ·
Wat is het toekomstperspectief voor vrijetijdssector?
De gevolgen van de pandemie overziend, constateert NRIT dat onze wereld de komende jaren er ingrijpend anders uit zal zien. Wat mag de vrijetijdssector op de komende jaren verwachten? In dit artikel schetsen we onze visie op de vrijetijdssector in een pandemische periode.
13/12/21   ·
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
13/12/21   ·
Mensen met een beperking zijn interessante doelgroep voor recreatie-ondernemers
Mensen met een beperking zijn een interessante doelgroep voor recreatie-ondernemers. Ook omdat de groep veel groter is dan veel mensen denken. Dat zei Karin Stiksma tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg.
31/10/23   ·
Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte
In dit nummer van Vrijetijdstudies besteden we aandacht aan de druk op ruimte, tevens het thema van de Toerisme Top.
26/04/23   ·
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
15/02/23   ·
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
24/01/23   ·
Trendrapport vernieuwd met interactief online platform
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is helemaal vernieuwd en krijgt een naast het boek een interactief online platform. Zowel het boek als het digitale platform zijn zojuist gelanceerd.
10/01/23   ·
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.
10/01/23 · Leisure · Retail | Lees meer
06/09/22   ·
Exclusief voor leden
Aanstaande ouderen gaan voor vakanties en weekendjes weg
Een leuke bijvangst van een retailonderzoek van ABN-AMRO naar het koopgedrag van aanstaande ouderen.
07/04/22   ·
CELTH pakt regie op onderzoek met Agenda Bewuste Bestemmingen
In zowel Perspectief 2030 als het Rli-rapport Waardevol Toerisme wordt gesproken over een dunne kennisbasis voor het gastvrijheidsdomein. CELTH pakt die handschoen op met haar Agenda Bewuste Bestemmingen.
06/01/22   ·
Top trend is de revival van binnenlandse vakanties
De 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verscheen begin december. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie. Een periode waarin het aantal vakanties van Nederlanders verdubbelde naar 40,6 miljoen en het inkomend toerisme verviervoudigde naar maar liefst 20,1 miljoen gasten.
13/12/21   ·
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
12/05/23   ·
Exclusief voor leden
Is filialisering de doodsteek voor het onderscheidend vermogen van winkelgebieden?
Schrikbeeld voor veel gemeenten en managers van winkelgebieden is dat door de opmars van grote winkel- en horecaketens alle winkelgebieden in Nederland er hetzelfde uit gaan zien. Daarmee verdwijnt voor veel steden en dorpen het unieke karakter van het eigen winkelgebied. Voor bezoekers van buiten de regio het argument om eens ergens anders te gaan shoppen. ABN AMRO onderzocht de zogenaamde filialisering van Nederland en komt voor zowel de retail als horeca met conclusies.
12/05/23 · Horeca · Retail | Lees meer
21/04/23   ·
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
06/02/23   ·
Ontmoet het CELTH-team
CELTH is hét Centre of Expertise in het domein Leisure, Tourism & Hospitality. In 2022 werd de Agenda Bewuste Bestemmingen ontwikkeld dat mede de veranderingen in het vakgebied toerisme vormgeeft. Dat leidt ook bij CELTH tot vernieuwing en een forse uitbreiding. Hoe ziet nu het team eruit?
16/01/23   ·
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
14/09/22   ·
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.
14/09/22 · Leisure · Retail · Vakanties | Lees meer
09/05/22   ·
Exclusief voor leden
Gemeenten kunnen financiële hulp aanvragen voor levendige winkelgebieden
Van 9 mei tot en met 30 mei 2022 kunnen Nederlandse gemeenten financiële ondersteuning aanvragen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt voor deze ronde in totaal 22 miljoen euro beschikbaar.
04/03/22   ·
Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?
De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld.
13/12/21   ·
Wat is het toekomstperspectief voor vrijetijdssector?
De gevolgen van de pandemie overziend, constateert NRIT dat onze wereld de komende jaren er ingrijpend anders uit zal zien. Wat mag de vrijetijdssector op de komende jaren verwachten? In dit artikel schetsen we onze visie op de vrijetijdssector in een pandemische periode.
13/12/21   ·
Mensen met een beperking zijn interessante doelgroep voor recreatie-ondernemers
Mensen met een beperking zijn een interessante doelgroep voor recreatie-ondernemers. Ook omdat de groep veel groter is dan veel mensen denken. Dat zei Karin Stiksma tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg.

Blogs

06/10/23
Kompas voor ontwikkeling human capital
Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen voor een sterke...
10/07/23
ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een s...
10/07/23
Een hardnekkig misverstand
In tijden van economische en klimatologische malaise neemt de oproep aan de bevolking toe o...
19/05/23
Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en on...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

Agenda

12/12/23
12/12/23 t/m 12-12-23: Openhuis Playdôme Roosendaal
Pleisureworld organiseert op dinsdag 12 december bij Playdôme in Roosendaal een Openhuis met een in...

||| Nieuws |||

26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.
14/09/22
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.
06/09/22
Exclusief voor leden
Aanstaande ouderen gaan voor vakanties en weekendjes weg
Een leuke bijvangst van een retailonderzoek van ABN-AMRO naar het koopgedrag van aanstaande ouderen.
09/05/22
Exclusief voor leden
Gemeenten kunnen financiële hulp aanvragen voor levendige winkelgebieden
Van 9 mei tot en met 30 mei 2022 kunnen Nederlandse gemeenten financiële ondersteuning aanvragen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt voor deze ronde in totaal 22 miljoen euro beschikbaar.