Kennisbank
Kennisbank

Recreatie & Toerisme:



Recreatie & Toerisme
is hét vakblad voor professionals werkzaam binnen recreatie, toerisme en vrije tijd. De redactie verzorgt met en voor beslissers in recreatie en toerisme analyses, opiniestukken en achtergronden van actuele ontwikkelingen en trends. Van managementtips tot trends, het blad vertaalt de ontwikkelingen naar praktische toepassingen voor het groeiende vakgebied. Op deze pagina alle artikelen die in Recreatie & Toerisme zijn verschenen. Recreatie & Toerisme ontvangen? Neem dan een abonnement. Een idee voor een artikel? Neem dan contact op met Marc Gerlings.

In Recreatie & Toerisme:

25/06/24   ·
Exclusief voor leden
Changing places opent deuren voor mensen met beperking
Vakantiepark en safaripark Beekse Bergen opende de eerste Changing Places Toilet van Nederland. Zodat kinderen en volwassenen met een ernstige beperking ook een dagje uit kunnen.
24/06/24   ·
Exclusief voor leden
Beleving bierbrouwer Halve Maan krijgt upgrade
Voor de eeuwwisseling kwamen de eerste experiences op. Maar het publiek verandert en dan kun je maar beter ook de beleving aanpassen. Een relance project in België van bierbrouwer Maes laat zien hoe je die experience toekomstgericht aanpast.
23/06/24   ·
Knopen Lopen Zuid-Limburg netwerk gaat internationaal
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’. Het nieuwe netwerk - gelegen in de driehoek tussen Sittard-Geleen, Vaals en Eijsden-Margraten - gaat enerzijds nauw aansluiten op de bestaande knooppunten-netwerken van Echt-Susteren, de Belgische Voerstreek en het Aachener wald. Anderzijds gaat het ook verbinding leggen met de toekomstige netwerken van Städteregion Aachen en Selfkant.
23/06/24 · Dagrecreatie | Lees meer
14/06/24   ·
Exclusief voor leden
Moet reisbranche toeristen minder keuze bieden door gepersonaliseerd aanbod?
Touroperators en boekingsplatformen moeten toeristen veel minder vakantiekeuzes voorleggen. Consumenten en in het bijzonder de zogenaamde maximisers worden van het haast oneindige aanbod op websites niet gelukkig. Minder keuzes moeten er ook voor zorgen dat de andere groep, de satisficers, geen maximisers worden. Dat is ‘kort door de bocht’ de conclusie van onderzoek van de Breda University of Applied Sciences.
12/06/24   ·
De toekomst van jachthavens en watersportsector
Een deel van de jachthavens wordt steeds meer een verblijfsplek in plaats van een parkeerplek van jachten. Dat is een van de trends die Rob Vrolijks constateert. Jappe Eggink onderschrijft dat maar wijst wel op de verschillen tussen een verblijfsrecreatieondernemer en een watersportondernemer. Vrolijks en Eggink zijn het er ook over eens dat de sector niet langer een eenheidsworst moet zijn, maar meer moet differentiëren. Verslag van een expertgesprek over de toekomst van de watersport.
12/06/24 · Watersport | Lees meer
07/06/24   ·
Exclusief voor leden
Hof van Saksen wil toppositie terug
Hof van Saksen, het familieresort in het Drentse Nooitgedacht, is halverwege een grote vernieuwingsslag. Toen Hof van Saksen begon was het duidelijk een van de beste vakantieparken in Nederland maar nieuwe Landal parken en ook Center Parcs haalden het park links en rechts in.
07/06/24   ·
Exclusief voor leden
Stevig logistiek hart
Wat doe je als je het beste vakantiepark van Nederland wilt zijn en blijven? Dan bouw je een stevig logistiek hart van 4.000 vierkante meter voor je meer dan 600 personeelsleden, gericht op de toekomst. Dit is waarschijnlijk het beste logistieke centrum van een Nederlands vakantiepark.
06/06/24   ·
Recreatie en toerisme weer in balans brengen
In nummer 5 – 2023 van R&T gingen we in op de bachelor scriptie die Famke van Dommelen schreef over de manieren waarop DMO’s kunnen bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied. In de derde aflevering een gesprek met Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg. Belangrijke uitdagingen zijn onder meer de recreatieve overmobiliteit in het Zuidelijk Heuvelland en het evenwicht tussen de gemotoriseerde dagrecreanten aan de ene kant en de inwoners en verblijfsgasten aan de andere kant.
06/06/24   ·
Exclusief voor leden
Aanvullende campagnes in de arbeidsmarkt
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert een brede arbeidsmarkt om het tekort aan medewerkers terug te dringen. Voor het eerst zet de horecaorganisatie een eigen vacaturebank op. Tegelijkertijd start ook het Hospitality Pact een arbeidsmarktcampagne. KHN maakt onderdeel uit van het Hospitality Pact.
06/06/24 · Beleid | Lees meer
05/06/24   ·
Smaakmakers zetten streekproducten van de Achterhoek op de kaart
De afgelopen periode heeft Achterhoek Toerisme onderzocht hoe de Achterhoek zich als culinaire bestemming kan profileren. De conclusie is dat de regio over waardevolle ingrediënten beschikt om zich sterker te positioneren op het gebied van eten en drinken. Om deze reden is een uitvoeringsprogramma gestart om de positionering van ‘Achterhoek Food’ te versterken. Er is een goede basis gelegd om de ‘Achterhoekse Smaakmakers’ te promoten, waarbij het aanbod gebundeld is en ondernemers zijn gestimuleerd om hun verhaal beter te vertellen via het kennisprogramma Storytelling. R&T laat Heleen Faber van Achterhoek Toerisme en twee Achterhoekse Smaakmakers, Iris Garritsen en Liesette Hensen, aan het woord. Beiden namen deel aan het kennisprogramma Storytelling die de Breda University faciliteerde.
05/06/24   ·
Nieuw Nederlands Vrijetijdsonderzoek
Het belang en de omvang van vrijetijdsactiviteiten zijn enorm. Nederlanders ondernemen jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro uitgegeven. Driekwart van alle activiteiten wordt in de eigen omgeving ondernomen. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van de LDA door NBTC is uitgevoerd.
05/06/24   ·
Exclusief voor leden
Captains of Industry:  Kees Rutten - Leisurelands
R&T gaat in gesprek met captains of industry in de vrijetijdssector. In de achtste aflevering een gesprek met Kees Rutten, directeur-bestuurder bij Leisurelands. Rutten heeft altijd in op de maatschappij gerichte functies gewerkt. “Daarom vind ik het bij Leisurelands nu zo mooi om voor 4,5 miljoen mensen gratis iets te kunnen betekenen in hun dagelijkse bestaan.”
25/06/24   ·
Exclusief voor leden
Changing places opent deuren voor mensen met beperking
Vakantiepark en safaripark Beekse Bergen opende de eerste Changing Places Toilet van Nederland. Zodat kinderen en volwassenen met een ernstige beperking ook een dagje uit kunnen.
23/06/24   ·
Knopen Lopen Zuid-Limburg netwerk gaat internationaal
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’. Het nieuwe netwerk - gelegen in de driehoek tussen Sittard-Geleen, Vaals en Eijsden-Margraten - gaat enerzijds nauw aansluiten op de bestaande knooppunten-netwerken van Echt-Susteren, de Belgische Voerstreek en het Aachener wald. Anderzijds gaat het ook verbinding leggen met de toekomstige netwerken van Städteregion Aachen en Selfkant.
23/06/24 · Dagrecreatie | Lees meer
12/06/24   ·
De toekomst van jachthavens en watersportsector
Een deel van de jachthavens wordt steeds meer een verblijfsplek in plaats van een parkeerplek van jachten. Dat is een van de trends die Rob Vrolijks constateert. Jappe Eggink onderschrijft dat maar wijst wel op de verschillen tussen een verblijfsrecreatieondernemer en een watersportondernemer. Vrolijks en Eggink zijn het er ook over eens dat de sector niet langer een eenheidsworst moet zijn, maar meer moet differentiëren. Verslag van een expertgesprek over de toekomst van de watersport.
12/06/24 · Watersport | Lees meer
07/06/24   ·
Exclusief voor leden
Stevig logistiek hart
Wat doe je als je het beste vakantiepark van Nederland wilt zijn en blijven? Dan bouw je een stevig logistiek hart van 4.000 vierkante meter voor je meer dan 600 personeelsleden, gericht op de toekomst. Dit is waarschijnlijk het beste logistieke centrum van een Nederlands vakantiepark.
06/06/24   ·
Exclusief voor leden
Aanvullende campagnes in de arbeidsmarkt
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert een brede arbeidsmarkt om het tekort aan medewerkers terug te dringen. Voor het eerst zet de horecaorganisatie een eigen vacaturebank op. Tegelijkertijd start ook het Hospitality Pact een arbeidsmarktcampagne. KHN maakt onderdeel uit van het Hospitality Pact.
06/06/24 · Beleid | Lees meer
05/06/24   ·
Nieuw Nederlands Vrijetijdsonderzoek
Het belang en de omvang van vrijetijdsactiviteiten zijn enorm. Nederlanders ondernemen jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro uitgegeven. Driekwart van alle activiteiten wordt in de eigen omgeving ondernomen. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van de LDA door NBTC is uitgevoerd.
24/06/24   ·
Exclusief voor leden
Beleving bierbrouwer Halve Maan krijgt upgrade
Voor de eeuwwisseling kwamen de eerste experiences op. Maar het publiek verandert en dan kun je maar beter ook de beleving aanpassen. Een relance project in België van bierbrouwer Maes laat zien hoe je die experience toekomstgericht aanpast.
14/06/24   ·
Exclusief voor leden
Moet reisbranche toeristen minder keuze bieden door gepersonaliseerd aanbod?
Touroperators en boekingsplatformen moeten toeristen veel minder vakantiekeuzes voorleggen. Consumenten en in het bijzonder de zogenaamde maximisers worden van het haast oneindige aanbod op websites niet gelukkig. Minder keuzes moeten er ook voor zorgen dat de andere groep, de satisficers, geen maximisers worden. Dat is ‘kort door de bocht’ de conclusie van onderzoek van de Breda University of Applied Sciences.
07/06/24   ·
Exclusief voor leden
Hof van Saksen wil toppositie terug
Hof van Saksen, het familieresort in het Drentse Nooitgedacht, is halverwege een grote vernieuwingsslag. Toen Hof van Saksen begon was het duidelijk een van de beste vakantieparken in Nederland maar nieuwe Landal parken en ook Center Parcs haalden het park links en rechts in.
06/06/24   ·
Recreatie en toerisme weer in balans brengen
In nummer 5 – 2023 van R&T gingen we in op de bachelor scriptie die Famke van Dommelen schreef over de manieren waarop DMO’s kunnen bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied. In de derde aflevering een gesprek met Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg. Belangrijke uitdagingen zijn onder meer de recreatieve overmobiliteit in het Zuidelijk Heuvelland en het evenwicht tussen de gemotoriseerde dagrecreanten aan de ene kant en de inwoners en verblijfsgasten aan de andere kant.
05/06/24   ·
Smaakmakers zetten streekproducten van de Achterhoek op de kaart
De afgelopen periode heeft Achterhoek Toerisme onderzocht hoe de Achterhoek zich als culinaire bestemming kan profileren. De conclusie is dat de regio over waardevolle ingrediënten beschikt om zich sterker te positioneren op het gebied van eten en drinken. Om deze reden is een uitvoeringsprogramma gestart om de positionering van ‘Achterhoek Food’ te versterken. Er is een goede basis gelegd om de ‘Achterhoekse Smaakmakers’ te promoten, waarbij het aanbod gebundeld is en ondernemers zijn gestimuleerd om hun verhaal beter te vertellen via het kennisprogramma Storytelling. R&T laat Heleen Faber van Achterhoek Toerisme en twee Achterhoekse Smaakmakers, Iris Garritsen en Liesette Hensen, aan het woord. Beiden namen deel aan het kennisprogramma Storytelling die de Breda University faciliteerde.
05/06/24   ·
Exclusief voor leden
Captains of Industry:  Kees Rutten - Leisurelands
R&T gaat in gesprek met captains of industry in de vrijetijdssector. In de achtste aflevering een gesprek met Kees Rutten, directeur-bestuurder bij Leisurelands. Rutten heeft altijd in op de maatschappij gerichte functies gewerkt. “Daarom vind ik het bij Leisurelands nu zo mooi om voor 4,5 miljoen mensen gratis iets te kunnen betekenen in hun dagelijkse bestaan.”

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/07/24
Hellendoorn vernieuwt langste rapid river van Nederland
De langste ‘rapid river’ van Nederland (480 meter) is niet alleen één van de populairste attracties van Avonturenpark Hellendoorn kreeg een opknapbeurt.
12/07/24
Exclusief voor leden
7 ton voor extra brandveiligheid in Gelderse natuur
Provincie Gelderland stelt €700.000 extra beschikbaar om de aanpak van natuurbrandveiligheid sneller te verbeteren. Dat ia ook nodig om risicovolle locatie zoals vakantieparken te beschermen.
12/07/24
Spoorpark in Amsterdam officieel geopend
De Amsterdammers krijgen er een nieuw buurtpark bij in stadsdeel West. Het park ligt naast het spoor van metro 51, en heeft daarom de toepasselijke naam Spoorpark. Meer recreatiegroen was nodig door nieuwe woningbouw.
11/07/24
Travel Challenge scoort hoog in samenspel studenten en reisbedrijven
De recente Travel Challenge van Reiswerk scoort gemiddeld een 8,7 bij deelnemende bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen. Reiswerk dat het door die hoge score meteen gemotiveerd is om de Travel Challenge voor 2025 op te zetten.
11/07/24
Efteling Danse Macabre opent op 31 oktober
De Efteling heeft de naam van de nieuwe grote attractie bekend gemaakt. Het wordt: Danse Macabre. Deze attractie vervangt het oude spookslot en open op 31 oktober. Deze spectaculaire attractie is een combinatie van een zogenaamde thrill ride en immersieve showtechniek, die nog nergens ter wereld bestaat.
11/07/24
Exclusief voor leden
Robert Simons “Horeca is hét visitekaartje van Rotterdam
Met de vaststelling van de nieuwe horecagebiedsplannen zet Rotterdam een stap richting een nog bruisendere stad. Op 2 juli jl. heeft het college van B&W de nieuwe horecagebiedsplannen voor Centrum, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen-Crooswijk, Noord en de Centraal Aangestuurde Gebieden vastgesteld.
11/07/24
HISWA-RECRON start petitie tegen BTW-verhoging
HISWA-RECON is een petitie gestart om het nieuwe kabinet te bewegen de aanstaande btw-verhoging op de verblijfsrecreatie terug te draaien. Die petitie is inmiddels al 1.200 keer ondertekend. Er staat voor ondernemers in de verblijfsrecreatie heel wat op het spel. Uit onderzoek blijkt dat een als gevolg van de btw-verhoging verwachtte prijsstijging kan leiden tot een 10% lagere bezetting.
11/07/24
Exclusief voor leden
FNV ziet werkdruk te hoog worden op Schiphol
Na een jaar van relatieve rust over de drukte op Schiphol trekt vakbond FNV aan de bel voor de zomervakantie. Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte.