Kennisbank
Kennisbank

Recreatie & Toerisme:



Recreatie & Toerisme
is hét vakblad voor professionals werkzaam binnen recreatie, toerisme en vrije tijd. De redactie verzorgt met en voor beslissers in recreatie en toerisme analyses, opiniestukken en achtergronden van actuele ontwikkelingen en trends. Van managementtips tot trends, het blad vertaalt de ontwikkelingen naar praktische toepassingen voor het groeiende vakgebied. Op deze pagina alle artikelen die in Recreatie & Toerisme zijn verschenen. Recreatie & Toerisme ontvangen? Neem dan een abonnement. Een idee voor een artikel? Neem dan contact op met Marc Gerlings.

In Recreatie & Toerisme:

25/07/24   ·
Zen campagne vult dagen voor de zomervakantie
Op zoek naar vakantierust voor het hele gezin? Kom naar Terschelling! Op 27 mei lanceerden de ondernemers van Terschelling met campagnemaker Sherpa’s Storie trots de campagne ‘Zen op Terschelling’. Is zen wat te hoog gegrepen voor de awareness en activatiecampagne?
22/07/24   ·
CELTH-onderzoek maakt klimaatrisico’s voor Nederlandse touroperators inzichtelijk
Veel Nederlandse touroperators lopen beduidende klimaatrisico’s. Dat geldt vooral voor touroperators met bestemmingen in hun portfolio die gevoelig zijn voor klimaatverandering en touroperators die sterk afhankelijk zijn van de luchtvaart. Touroperators zien dat ook in maar kunnen zonder hulp van de overheid die transitie niet op snelheid maken. Dat blijkt uit onderzoek van CELTH mede gefinancierd door Stichting Natuur & Milieu in samenwerking met de reisbranche.
19/07/24   ·
Camping Zeeburg verkocht aan stichting
Eigenaar Toon Weijenborg heeft zijn camping Zeeburg verkocht aan een stichting. Die moet het karakter en het gedachtengoed van deze bijzondere Amsterdamse camping behouden en de winst in de stad investeren. Alhoewel Weijenborg de investeerders al over het terrein had zien lopen met heel wat euro’s in de zak, kon hij het niet over zijn hart verkrijgen de unieke sfeer van de camping verloren te laten gaan. Ik reis af naar rauw Amsterdam en praat in de medewerkerskeuken met Toon Weijenborg, Willemieke de Waal en Pascal de Gouy over deze opmerkelijke stap. Welke rol ze in de toekomst voor de camping hebben wordt later duidelijk. Maar eerst gaan we vijftig jaar terug in de tijd naar de hippies en het groot avonturenboek.
19/07/24   ·
Steden strijden om segment gezondheid
De laatste week van juni staat Leiden helemaal in het teken van gezondheid. Utrecht organiseerde eerder dit jaar in een stadsbrede samenwerking een week over gezondheid, de Dutch Health Week.
19/07/24   ·
Exclusief voor leden
Keukenhof 75 jaar zet positie in gang verbinding en betrokkenheid
Keukenhof vierde haar 75e verjaardag. Met succes want ruim 1,4 miljoen bezoekers bewonderden de overdadige bloemenpracht. Maar die kwantiteit is niet waar Keukenhof op inzet. Een gesprek met Annemarie Gerards (Projectmanager Keukenhof 75 jaar) over verbinding met de sector en betrokkenheid tonen.
19/07/24   ·
Ruimtelijke ordening voor recreatie- en watersportbedrijven - Maas
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
19/07/24 · Beleid | Lees meer
25/06/24   ·
Exclusief voor leden
Changing places opent deuren voor mensen met beperking
Vakantiepark en safaripark Beekse Bergen opende de eerste Changing Places Toilet van Nederland. Zodat kinderen en volwassenen met een ernstige beperking ook een dagje uit kunnen.
24/06/24   ·
Exclusief voor leden
Beleving bierbrouwer Halve Maan krijgt upgrade
Voor de eeuwwisseling kwamen de eerste experiences op. Maar het publiek verandert en dan kun je maar beter ook de beleving aanpassen. Een relance project in België van bierbrouwer Maes laat zien hoe je die experience toekomstgericht aanpast.
23/06/24   ·
Knopen Lopen Zuid-Limburg netwerk gaat internationaal
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’. Het nieuwe netwerk - gelegen in de driehoek tussen Sittard-Geleen, Vaals en Eijsden-Margraten - gaat enerzijds nauw aansluiten op de bestaande knooppunten-netwerken van Echt-Susteren, de Belgische Voerstreek en het Aachener wald. Anderzijds gaat het ook verbinding leggen met de toekomstige netwerken van Städteregion Aachen en Selfkant.
23/06/24 · Dagrecreatie | Lees meer
14/06/24   ·
Exclusief voor leden
Moet reisbranche toeristen minder keuze bieden door gepersonaliseerd aanbod?
Touroperators en boekingsplatformen moeten toeristen veel minder vakantiekeuzes voorleggen. Consumenten en in het bijzonder de zogenaamde maximisers worden van het haast oneindige aanbod op websites niet gelukkig. Minder keuzes moeten er ook voor zorgen dat de andere groep, de satisficers, geen maximisers worden. Dat is ‘kort door de bocht’ de conclusie van onderzoek van de Breda University of Applied Sciences.
12/06/24   ·
De toekomst van jachthavens en watersportsector
Een deel van de jachthavens wordt steeds meer een verblijfsplek in plaats van een parkeerplek van jachten. Dat is een van de trends die Rob Vrolijks constateert. Jappe Eggink onderschrijft dat maar wijst wel op de verschillen tussen een verblijfsrecreatieondernemer en een watersportondernemer. Vrolijks en Eggink zijn het er ook over eens dat de sector niet langer een eenheidsworst moet zijn, maar meer moet differentiëren. Verslag van een expertgesprek over de toekomst van de watersport.
12/06/24 · Watersport | Lees meer
07/06/24   ·
Exclusief voor leden
Hof van Saksen wil toppositie terug
Hof van Saksen, het familieresort in het Drentse Nooitgedacht, is halverwege een grote vernieuwingsslag. Toen Hof van Saksen begon was het duidelijk een van de beste vakantieparken in Nederland maar nieuwe Landal parken en ook Center Parcs haalden het park links en rechts in.
25/07/24   ·
Zen campagne vult dagen voor de zomervakantie
Op zoek naar vakantierust voor het hele gezin? Kom naar Terschelling! Op 27 mei lanceerden de ondernemers van Terschelling met campagnemaker Sherpa’s Storie trots de campagne ‘Zen op Terschelling’. Is zen wat te hoog gegrepen voor de awareness en activatiecampagne?
19/07/24   ·
Camping Zeeburg verkocht aan stichting
Eigenaar Toon Weijenborg heeft zijn camping Zeeburg verkocht aan een stichting. Die moet het karakter en het gedachtengoed van deze bijzondere Amsterdamse camping behouden en de winst in de stad investeren. Alhoewel Weijenborg de investeerders al over het terrein had zien lopen met heel wat euro’s in de zak, kon hij het niet over zijn hart verkrijgen de unieke sfeer van de camping verloren te laten gaan. Ik reis af naar rauw Amsterdam en praat in de medewerkerskeuken met Toon Weijenborg, Willemieke de Waal en Pascal de Gouy over deze opmerkelijke stap. Welke rol ze in de toekomst voor de camping hebben wordt later duidelijk. Maar eerst gaan we vijftig jaar terug in de tijd naar de hippies en het groot avonturenboek.
19/07/24   ·
Exclusief voor leden
Keukenhof 75 jaar zet positie in gang verbinding en betrokkenheid
Keukenhof vierde haar 75e verjaardag. Met succes want ruim 1,4 miljoen bezoekers bewonderden de overdadige bloemenpracht. Maar die kwantiteit is niet waar Keukenhof op inzet. Een gesprek met Annemarie Gerards (Projectmanager Keukenhof 75 jaar) over verbinding met de sector en betrokkenheid tonen.
25/06/24   ·
Exclusief voor leden
Changing places opent deuren voor mensen met beperking
Vakantiepark en safaripark Beekse Bergen opende de eerste Changing Places Toilet van Nederland. Zodat kinderen en volwassenen met een ernstige beperking ook een dagje uit kunnen.
23/06/24   ·
Knopen Lopen Zuid-Limburg netwerk gaat internationaal
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’. Het nieuwe netwerk - gelegen in de driehoek tussen Sittard-Geleen, Vaals en Eijsden-Margraten - gaat enerzijds nauw aansluiten op de bestaande knooppunten-netwerken van Echt-Susteren, de Belgische Voerstreek en het Aachener wald. Anderzijds gaat het ook verbinding leggen met de toekomstige netwerken van Städteregion Aachen en Selfkant.
23/06/24 · Dagrecreatie | Lees meer
12/06/24   ·
De toekomst van jachthavens en watersportsector
Een deel van de jachthavens wordt steeds meer een verblijfsplek in plaats van een parkeerplek van jachten. Dat is een van de trends die Rob Vrolijks constateert. Jappe Eggink onderschrijft dat maar wijst wel op de verschillen tussen een verblijfsrecreatieondernemer en een watersportondernemer. Vrolijks en Eggink zijn het er ook over eens dat de sector niet langer een eenheidsworst moet zijn, maar meer moet differentiëren. Verslag van een expertgesprek over de toekomst van de watersport.
12/06/24 · Watersport | Lees meer
22/07/24   ·
CELTH-onderzoek maakt klimaatrisico’s voor Nederlandse touroperators inzichtelijk
Veel Nederlandse touroperators lopen beduidende klimaatrisico’s. Dat geldt vooral voor touroperators met bestemmingen in hun portfolio die gevoelig zijn voor klimaatverandering en touroperators die sterk afhankelijk zijn van de luchtvaart. Touroperators zien dat ook in maar kunnen zonder hulp van de overheid die transitie niet op snelheid maken. Dat blijkt uit onderzoek van CELTH mede gefinancierd door Stichting Natuur & Milieu in samenwerking met de reisbranche.
19/07/24   ·
Steden strijden om segment gezondheid
De laatste week van juni staat Leiden helemaal in het teken van gezondheid. Utrecht organiseerde eerder dit jaar in een stadsbrede samenwerking een week over gezondheid, de Dutch Health Week.
19/07/24   ·
Ruimtelijke ordening voor recreatie- en watersportbedrijven - Maas
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
19/07/24 · Beleid | Lees meer
24/06/24   ·
Exclusief voor leden
Beleving bierbrouwer Halve Maan krijgt upgrade
Voor de eeuwwisseling kwamen de eerste experiences op. Maar het publiek verandert en dan kun je maar beter ook de beleving aanpassen. Een relance project in België van bierbrouwer Maes laat zien hoe je die experience toekomstgericht aanpast.
14/06/24   ·
Exclusief voor leden
Moet reisbranche toeristen minder keuze bieden door gepersonaliseerd aanbod?
Touroperators en boekingsplatformen moeten toeristen veel minder vakantiekeuzes voorleggen. Consumenten en in het bijzonder de zogenaamde maximisers worden van het haast oneindige aanbod op websites niet gelukkig. Minder keuzes moeten er ook voor zorgen dat de andere groep, de satisficers, geen maximisers worden. Dat is ‘kort door de bocht’ de conclusie van onderzoek van de Breda University of Applied Sciences.
07/06/24   ·
Exclusief voor leden
Hof van Saksen wil toppositie terug
Hof van Saksen, het familieresort in het Drentse Nooitgedacht, is halverwege een grote vernieuwingsslag. Toen Hof van Saksen begon was het duidelijk een van de beste vakantieparken in Nederland maar nieuwe Landal parken en ook Center Parcs haalden het park links en rechts in.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
26/07/24
Exclusief voor leden
Holistische Harmonie: Roompot Hillview Resort Grandvoir
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
26/07/24
Woest 17 uitgeroepen tot Beste Paviljoen van Nederland 2024
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
25/07/24
Meer mensen verdrinken
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
25/07/24
Twee nieuwe parken voor TopParken
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Nieuwe internationale mascotte voor EuroParcs
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
22/07/24
Exclusief voor leden
Opleving in Nederlandse  hotelvastgoedmarkt
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.