Recreatie & Toerisme is hét vakblad voor professionals werkzaam binnen recreatie, toerisme en vrije tijd. De redactie verzorgt met en voor beslissers in recreatie en toerisme analyses, opiniestukken en achtergronden van actuele ontwikkelingen en trends. Van managementtips tot trends, het blad vertaalt de ontwikkelingen naar praktische toepassingen voor het groeiende vakgebied. Op deze pagina alle artikelen die in Recreatie & Toerisme zijn verschenen. Recreatie & Toerisme ontvangen? Neem dan een abonnement. Een idee voor een artikel? Neem dan contact op met Marc Gerlings.
Veel bestemmingen willen aan de slag met digitale belevingen. Maar hoe pak je dat aan? NBTC heeft samen met BUas een stappenplan ontwikkeld om de juiste keuzes te maken om tot een geschikte digitale beleving te komen.
Met de invoering van een betaald ruitervignet komt geld beschikbaar om een uitgebreid routenetwerk in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug in stand te houden en te verbeteren.
De coronamaatregelen hebben een enorm effect op de vrijetijdseconomie, dus ook op het aantal bezoekers op Marken. Toch zit de werkgroep toerisme, onderdeel van de Eilandraad Marken, niet stil.
Als redactie houden we er van om mooie voorbeelden uit het buitenland te tonen. Deze is onweerstaanbaar. In het Deense Hjemsted Oldtidspark wordt een brede leisure locatie gebouwd voor verblijf, educatie en een attractie om de Waddenzee te bewonderen.
Drie jaar nadat voormalig VN-voorman Kofi Annan ’s werelds eerste ‘SDG House’ opende in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam, is op 17 november het ‘SDG House Network’ gelanceerd.
Consumenten riepen Koninklijke Burgers’ Zoo uit tot klantvriendelijkste leisurebedrijf van Nederland met een gemiddelde waardering van 8,4. Bij de uitreiking van de award aan directeur Alex van Hooff kwamen bijzondere verschuivingen over de blik op klantvriendelijkheid aan bod.
Musea kregen aan het einde van het jaar weer te maken met een lockdown in een dramatisch jaar vol beperkingen. Toch waren er twee grote museale vernieuwingen afgelopen kwartaal. In Amsterdam startte museum STRAAT.
In de afgelopen tien jaar is het kennisniveau in de gastvrijheidssector sterk verbeterd. Toch is een verdere versterking van de kennisinfrastructuur in de gastvrijheidssector noodzakelijk.
Folker Frommeyer is zo een ondernemer die gelooft in netwerken en samenwerken. Bang dat concurrentie bezoekers afvangt? “Nee, we verkopen toch samen Drenthe.”
Op vrijdag 16 oktober 2020 is de eerste PlasticVrije Zone op de Utrechtse Heuvelrug in het Doornse Gat geopend, een recreatieterrein dat onderdeel is van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.
Het was een gek jaar. In het begin van het jaar werden we opgeschrikt door het feit dat Covid-19 ons land had bereikt met alle gevolgen van dien. Voor de recreatiesector stond de vraag centraal, of de consument op vakantie kon/mocht en onder welke voorwaarden.
Marketing Drenthe heeft onlangs haar Meerjarenstrategie 2021-2024 gepresenteerd. Directeur Astrid Crum en Marketing Strateeg Yvonne Cornax ontvouwden in de eerste editie van de DMO Strategie Sessies hun plannen die veel verder gaan dan marketing alleen.
Veel bestemmingen willen aan de slag met digitale belevingen. Maar hoe pak je dat aan? NBTC heeft samen met BUas een stappenplan ontwikkeld om de juiste keuzes te maken om tot een geschikte digitale beleving te komen.
De coronamaatregelen hebben een enorm effect op de vrijetijdseconomie, dus ook op het aantal bezoekers op Marken. Toch zit de werkgroep toerisme, onderdeel van de Eilandraad Marken, niet stil.
Drie jaar nadat voormalig VN-voorman Kofi Annan ’s werelds eerste ‘SDG House’ opende in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam, is op 17 november het ‘SDG House Network’ gelanceerd.
Musea kregen aan het einde van het jaar weer te maken met een lockdown in een dramatisch jaar vol beperkingen. Toch waren er twee grote museale vernieuwingen afgelopen kwartaal. In Amsterdam startte museum STRAAT.
Folker Frommeyer is zo een ondernemer die gelooft in netwerken en samenwerken. Bang dat concurrentie bezoekers afvangt? “Nee, we verkopen toch samen Drenthe.”
Het was een gek jaar. In het begin van het jaar werden we opgeschrikt door het feit dat Covid-19 ons land had bereikt met alle gevolgen van dien. Voor de recreatiesector stond de vraag centraal, of de consument op vakantie kon/mocht en onder welke voorwaarden.
Met de invoering van een betaald ruitervignet komt geld beschikbaar om een uitgebreid routenetwerk in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug in stand te houden en te verbeteren.
Als redactie houden we er van om mooie voorbeelden uit het buitenland te tonen. Deze is onweerstaanbaar. In het Deense Hjemsted Oldtidspark wordt een brede leisure locatie gebouwd voor verblijf, educatie en een attractie om de Waddenzee te bewonderen.
Consumenten riepen Koninklijke Burgers’ Zoo uit tot klantvriendelijkste leisurebedrijf van Nederland met een gemiddelde waardering van 8,4. Bij de uitreiking van de award aan directeur Alex van Hooff kwamen bijzondere verschuivingen over de blik op klantvriendelijkheid aan bod.
In de afgelopen tien jaar is het kennisniveau in de gastvrijheidssector sterk verbeterd. Toch is een verdere versterking van de kennisinfrastructuur in de gastvrijheidssector noodzakelijk.
Op vrijdag 16 oktober 2020 is de eerste PlasticVrije Zone op de Utrechtse Heuvelrug in het Doornse Gat geopend, een recreatieterrein dat onderdeel is van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.
Marketing Drenthe heeft onlangs haar Meerjarenstrategie 2021-2024 gepresenteerd. Directeur Astrid Crum en Marketing Strateeg Yvonne Cornax ontvouwden in de eerste editie van de DMO Strategie Sessies hun plannen die veel verder gaan dan marketing alleen.
Van de partijen die deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen en kans maken op één of meer zetels heeft GroenLinks het beste programma voor fietsers. GroenLinks wordt op de voet gevolgd door D66, PvdA, Partij voor de Dieren, en ChristenUnie. Dat blijkt uit een vergelijking van de verkiezingsprogramma’s door de Fietsersbond.
In coronatijd met veel negatief nieuws kwam EenVandaag afgelopen zaterdag met een kleine opsteker voor de vrijetijdssector. In de top 5 van activiteiten die Nederlanders weer willen ondernemen -als de maatregelen worden versoepeld- bezet onze sector drie posities
Heel wat beroering deze week bij de langeafstandfietsers. Routenetwerk Twente had een deel van de bewegwijzering van de LF-14 Saksenroute verwijderd. De toeristische belangenbehartigers compleet in de gordijnen omdat de route die door drie provincies loopt, onbruikbaar was geworden. Inmiddels worden de bordjes weer teruggeplaatst maar het onderliggende conflict is daarmee nog niet uit de wereld.
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.