Kennisbank
Kennisbank

Recreatie & Toerisme:



Recreatie & Toerisme
is hét vakblad voor professionals werkzaam binnen recreatie, toerisme en vrije tijd. De redactie verzorgt met en voor beslissers in recreatie en toerisme analyses, opiniestukken en achtergronden van actuele ontwikkelingen en trends. Van managementtips tot trends, het blad vertaalt de ontwikkelingen naar praktische toepassingen voor het groeiende vakgebied. Op deze pagina alle artikelen die in Recreatie & Toerisme zijn verschenen. Recreatie & Toerisme ontvangen? Neem dan een abonnement. Een idee voor een artikel? Neem dan contact op met Marc Gerlings.

In Recreatie & Toerisme:

02/08/21   ·
Voorspelmodellen voor toeristische druk
Een monitor om bezoekersdrukte te meten is mooi, maar veel steden en regio’s willen weten wat de verwachte drukte wordt. Hoe pak je dat aan? Harm IJben en Jasper Heslinga van kenniscentrum Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) gingen op zoek naar antwoorden.
30/07/21   ·
Exclusief voor leden
Ardoer biedt marketing, kennisdelen en ontzorgen
Ardoer, een samenwerkingsverband van momenteel 34 kampeerbedrijven, wil de komende jaren doorgroeien naar zo’n 50 bedrijven. Volgens voorzitter Erik van Nuland heeft Ardoer deelnemende bedrijven veel te bieden: marketing, kennisdelen en ontzorgen. Maar er zijn ook voorwaarden. Zo is contributie verplicht en moet in de gastenenquête minimaal een acht gescoord worden. Daar tegenover staat dan weer dat Ardoer geen provisie op boekingen rekent.
28/07/21   ·
Nationale Databank Verblijfsrecreatie
Hoeveel campings zijn er eigenlijk? Hoe maak je beleid voor vakantieparken met een stevige onderbouwing? Overheden en bedrijven hebben betrouwbare cijfers nodig. Daarbij veranderen de cijfers over accommodaties voortdurend. NRIT en Rolf Nijdam starten de Nationale Databank Verblijfsrecreatie met duidelijke cijfers voor de sector.
27/07/21   ·
Exclusief voor leden
Ondergronds festivalhart
Het vakgebied leisure krijgt van buitenaf vaak een spannende impuls. Laat een architect los op een festival en je krijgt ineens een ondergronds festivalhart. Net dat onderscheidend vermogen kan interessant zijn voor evenementen en de wisselwerking met DMO’s.
27/07/21 · Evenementen | Lees meer
23/07/21   ·
Exclusief voor leden
Loosdrechts Plassengebied heeft beleid op toerisme en recreatie broodnodig
De uitvoering van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen, bij het publiek beter bekend als het Loosdrechts Plassengebied, is een paar jaar onderweg maar de in het akkoord afgesproken transitie van de recreatiesector is nog niet op stoom. Han Verheijden (voorzitter van het transitieteam recreatie & toerisme) en Nanette Elfring (gebiedsloods) luiden de noodklok. Grootste probleem is het ontbreken van een ontwikkelkader en een beleidsplan op basis van een eindbeeld in 2030 dat nu wordt gemaakt. Het huidige ontwikkelconcept van long-stay naar short-stay is te beperkt en zorgt voor verwarring. Dat vastgoedondernemers met succes recreatieterreinen opkopen voor woningbouw maakt het er niet eenvoudiger op.
20/07/21   ·
De kracht van een visuele identiteit voor Texel
Op 11 mei presenteerde VVV Texel trots de nieuwe visual identity, met als nieuwe pay-off ‘hier vind je meer’. Frank Spooren, directeur VVV Texel, gaat in op de voorgeschiedenis en lading van deze slogan en schetst en passant ook de ontwikkeling van VVV Texel van een traditionele VVV-organisatie naar een eigentijds marketing- en communicatieplatform. Ook vertelt hij over de ambities voor de komende jaren. “We willen als VVV Texel een one stop shop worden.”
20/07/21 · Marketing | Lees meer
15/07/21   ·
Gelukkiger klanten en medewerkers die meer omzetten
De vrijetijdsector is door de coronacrisis zwaar geraakt. Veel bedrijven moesten lange periodes sluiten of op beperkte capaciteit draaien. Dat heeft diepe financiële sporen nagelaten. Met de versoepelingen komen de gasten weer terug. Zij laten de euro’s weer rollen en zijn op zoek naar een optimale vrijetijdsbesteding. Grote vraag is hoe je als ondernemer de gastbeleving kunt verhogen en tegelijkertijd de omzetwaarde per gast vergroot. Up- en cross-sell zijn dan voor de hand liggende methoden. Medewerkers in de frontoffice zijn daarvoor aan zet. Welke tools kun je ze aanbieden die niet alleen de omzet vergroten maar bovenal tevreden gasten en medewerkers oplevert?
25/06/21   ·
De Stoomtrein Katwijk-Leiden: Een toeristische attractie van formaat door 140 vrijwilligers
De Stoomtrein Katwijk-Leiden is al meer dan 50 jaar een grote toeristische attractie in de Leidse regio. Ruim 140 vrijwilligers houden het rollend materieel in topconditie en ontvangen jaarlijks ruim 20.000 bezoekers die ze met mooie verhalen enthousiasmeren. Het komt vaker voor dat toeristische of natuurorganisaties met behulp van heel veel vrijwilligers een prachtige locatie runnen. Hoe manage je dat? Hoe je met een vrijwilligersorganisatie toch een professionele toeristische attractie in de markt kunt zetten, vertellen voorzitter Pieter van der Ham en technicus Roel Koolen.
21/06/21   ·
Exclusief voor leden
Shift van one size fits all naar afname naar gebruik in hotelwereld
De hotelwereld zit nog vaak vast aan een vast bedrag per jaar om een merk of wijze van sales en marketing te mogen voeren. Dat is raar want met yielding, klantendata en speciale campagnes afgestemd op de potentiële vraag is een vast bedrag niet noodzakelijk. Het model van een variabele prijs voor een formule is nu echt een optie voor hoteleigenaren.
21/06/21 · Horeca | Lees meer
18/06/21   ·
Gastvrij Overijssel: Unieke publiek-private samenwerking na 15 jaar nog springlevend
In Overijssel is de toeristisch-recreatieve sector samen met onderwijs, marketing-, natuur- en cultuurorganisaties georganiseerd in Gastvrij Overijssel, met ondersteuning van de provincie Overijssel en de Overijsselse gemeenten. Deze netwerkorganisatie is qua beleid en uitvoering in de provincie in de lead. Een voor Nederland unieke situatie. We gaan via Teams het gesprek aan met voorzitter Jan Ybema en programmamanager Adri Ooms.
18/06/21 · Beleid | Lees meer
16/06/21   ·
Exclusief voor leden
Long stay concept Tulip Residences mogelijk naar Nederland
De Louvre Hotel Group ziet voor Europa grote kansen op de markt van long stay. Het zet daarvoor een nieuw merk op, Tulip Residences. De eerste twee van deze hotels worden dit voorjaar geopend en er zijn dertig hotels gepland.
16/06/21 · Horeca | Lees meer
14/06/21   ·
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen na een jaar corona
Recreatief fietsen werd in coronatijd flink populairder. Voor de regionale fietsnetwerken zijn provinciale en regionale routebureaus verantwoordelijk. Voor de landelijke routestructuur en het landelijk systeembeheer van de regionale netwerken is het Landelijk Fietsplatform aan zet. We blikken met directeur Eric Nijland terug op het bewogen jaar 2020 en een blik vooruit.
14/06/21 · Dagrecreatie | Lees meer
02/08/21   ·
Voorspelmodellen voor toeristische druk
Een monitor om bezoekersdrukte te meten is mooi, maar veel steden en regio’s willen weten wat de verwachte drukte wordt. Hoe pak je dat aan? Harm IJben en Jasper Heslinga van kenniscentrum Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) gingen op zoek naar antwoorden.
28/07/21   ·
Nationale Databank Verblijfsrecreatie
Hoeveel campings zijn er eigenlijk? Hoe maak je beleid voor vakantieparken met een stevige onderbouwing? Overheden en bedrijven hebben betrouwbare cijfers nodig. Daarbij veranderen de cijfers over accommodaties voortdurend. NRIT en Rolf Nijdam starten de Nationale Databank Verblijfsrecreatie met duidelijke cijfers voor de sector.
23/07/21   ·
Exclusief voor leden
Loosdrechts Plassengebied heeft beleid op toerisme en recreatie broodnodig
De uitvoering van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen, bij het publiek beter bekend als het Loosdrechts Plassengebied, is een paar jaar onderweg maar de in het akkoord afgesproken transitie van de recreatiesector is nog niet op stoom. Han Verheijden (voorzitter van het transitieteam recreatie & toerisme) en Nanette Elfring (gebiedsloods) luiden de noodklok. Grootste probleem is het ontbreken van een ontwikkelkader en een beleidsplan op basis van een eindbeeld in 2030 dat nu wordt gemaakt. Het huidige ontwikkelconcept van long-stay naar short-stay is te beperkt en zorgt voor verwarring. Dat vastgoedondernemers met succes recreatieterreinen opkopen voor woningbouw maakt het er niet eenvoudiger op.
15/07/21   ·
Gelukkiger klanten en medewerkers die meer omzetten
De vrijetijdsector is door de coronacrisis zwaar geraakt. Veel bedrijven moesten lange periodes sluiten of op beperkte capaciteit draaien. Dat heeft diepe financiële sporen nagelaten. Met de versoepelingen komen de gasten weer terug. Zij laten de euro’s weer rollen en zijn op zoek naar een optimale vrijetijdsbesteding. Grote vraag is hoe je als ondernemer de gastbeleving kunt verhogen en tegelijkertijd de omzetwaarde per gast vergroot. Up- en cross-sell zijn dan voor de hand liggende methoden. Medewerkers in de frontoffice zijn daarvoor aan zet. Welke tools kun je ze aanbieden die niet alleen de omzet vergroten maar bovenal tevreden gasten en medewerkers oplevert?
21/06/21   ·
Exclusief voor leden
Shift van one size fits all naar afname naar gebruik in hotelwereld
De hotelwereld zit nog vaak vast aan een vast bedrag per jaar om een merk of wijze van sales en marketing te mogen voeren. Dat is raar want met yielding, klantendata en speciale campagnes afgestemd op de potentiële vraag is een vast bedrag niet noodzakelijk. Het model van een variabele prijs voor een formule is nu echt een optie voor hoteleigenaren.
21/06/21 · Horeca | Lees meer
16/06/21   ·
Exclusief voor leden
Long stay concept Tulip Residences mogelijk naar Nederland
De Louvre Hotel Group ziet voor Europa grote kansen op de markt van long stay. Het zet daarvoor een nieuw merk op, Tulip Residences. De eerste twee van deze hotels worden dit voorjaar geopend en er zijn dertig hotels gepland.
16/06/21 · Horeca | Lees meer
30/07/21   ·
Exclusief voor leden
Ardoer biedt marketing, kennisdelen en ontzorgen
Ardoer, een samenwerkingsverband van momenteel 34 kampeerbedrijven, wil de komende jaren doorgroeien naar zo’n 50 bedrijven. Volgens voorzitter Erik van Nuland heeft Ardoer deelnemende bedrijven veel te bieden: marketing, kennisdelen en ontzorgen. Maar er zijn ook voorwaarden. Zo is contributie verplicht en moet in de gastenenquête minimaal een acht gescoord worden. Daar tegenover staat dan weer dat Ardoer geen provisie op boekingen rekent.
27/07/21   ·
Exclusief voor leden
Ondergronds festivalhart
Het vakgebied leisure krijgt van buitenaf vaak een spannende impuls. Laat een architect los op een festival en je krijgt ineens een ondergronds festivalhart. Net dat onderscheidend vermogen kan interessant zijn voor evenementen en de wisselwerking met DMO’s.
27/07/21 · Evenementen | Lees meer
20/07/21   ·
De kracht van een visuele identiteit voor Texel
Op 11 mei presenteerde VVV Texel trots de nieuwe visual identity, met als nieuwe pay-off ‘hier vind je meer’. Frank Spooren, directeur VVV Texel, gaat in op de voorgeschiedenis en lading van deze slogan en schetst en passant ook de ontwikkeling van VVV Texel van een traditionele VVV-organisatie naar een eigentijds marketing- en communicatieplatform. Ook vertelt hij over de ambities voor de komende jaren. “We willen als VVV Texel een one stop shop worden.”
20/07/21 · Marketing | Lees meer
25/06/21   ·
De Stoomtrein Katwijk-Leiden: Een toeristische attractie van formaat door 140 vrijwilligers
De Stoomtrein Katwijk-Leiden is al meer dan 50 jaar een grote toeristische attractie in de Leidse regio. Ruim 140 vrijwilligers houden het rollend materieel in topconditie en ontvangen jaarlijks ruim 20.000 bezoekers die ze met mooie verhalen enthousiasmeren. Het komt vaker voor dat toeristische of natuurorganisaties met behulp van heel veel vrijwilligers een prachtige locatie runnen. Hoe manage je dat? Hoe je met een vrijwilligersorganisatie toch een professionele toeristische attractie in de markt kunt zetten, vertellen voorzitter Pieter van der Ham en technicus Roel Koolen.
18/06/21   ·
Gastvrij Overijssel: Unieke publiek-private samenwerking na 15 jaar nog springlevend
In Overijssel is de toeristisch-recreatieve sector samen met onderwijs, marketing-, natuur- en cultuurorganisaties georganiseerd in Gastvrij Overijssel, met ondersteuning van de provincie Overijssel en de Overijsselse gemeenten. Deze netwerkorganisatie is qua beleid en uitvoering in de provincie in de lead. Een voor Nederland unieke situatie. We gaan via Teams het gesprek aan met voorzitter Jan Ybema en programmamanager Adri Ooms.
18/06/21 · Beleid | Lees meer
14/06/21   ·
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen na een jaar corona
Recreatief fietsen werd in coronatijd flink populairder. Voor de regionale fietsnetwerken zijn provinciale en regionale routebureaus verantwoordelijk. Voor de landelijke routestructuur en het landelijk systeembeheer van de regionale netwerken is het Landelijk Fietsplatform aan zet. We blikken met directeur Eric Nijland terug op het bewogen jaar 2020 en een blik vooruit.
14/06/21 · Dagrecreatie | Lees meer

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/08/21
Sunweb hoeft Corendon niet over te nemen
Sunweb hoeft Corendon niet over te nemen. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald. Daarmee bevestigt het hof de beslissing van de rechter in kort geding.
03/08/21
Nederlandse luchtvaart krabbelt op
De Nederlandse luchtvaart krabbelt op maar zit nog ver van het niveau van 2019.
02/08/21
Veel mis met arbeidsomstandigheden bij schoonmaak vakantiehuisjes
De schoonmaak van vakantiehuisjes ligt onder vuur van de inspectie SZW. De inspectie onderzocht de arbeidsomstandigheden bij vijf vakantieparken en er was heel veel mis. Het risico is groot dat de branche nu meer aandacht van de inspectie krijgt. Exploitanten van vakantieparken moeten zich oo bij het uitbesteden van de schoonmaak zorgen gaan maken want ook zij kunnen aansprakelijk worden gesteld voor misstanden.
02/08/21
Evenementenseizoen vrijwel voorbij
Het evenementenseizoen is ook voor eendaagse festivals vrijwel voorbij. Vandaag maakte het Nederlandse kabinet bekend dat alleen onder strikte voorwaarden eendaagse evenementen zonder vaste zitplaatsen doorgang kunnen vinden. Voor evenementen met een vaste zitplaats is wel meer mogelijk. De Alliantie van Evenementenbouwers concludeert dat de overheid vandaag opnieuw een grote beperking oplegt aan de evenementen.
02/08/21
Dreigt een tweede verloren seizoen voor de internationale luchtvaart?
De internationale luchtvaart herstelt nog niet van corona. De passagiersaantallen blijven dramatisch achterlopen en IATA vreest voor een tweede verloren jaar.
01/08/21
Nederlandse stranden schoner
Nederlandse stranden zijn dit jaar weer schoner dan vorig jaar. Opvallende conclusie is dat horecaondernemers op het strand koplopers zijn op het gebied van natuurlijke disposables; er werden nauwelijks plastics gevonden.
30/07/21
Leidende tentoonstelling Fries Museum voor Arcadia bekend
De collectie Franse impressionisten uit Museum Boijmans Van Beuningen komt volgend jaar naar Leeuwarden. Het Fries Museum maakt samen met het Rotterdamse museum een grote tentoonstelling over de invloed van het Franse licht in de 19de-eeuwse schilderkunst, met landschappen van Franse meesters als Monet en Cézanne maar ook Nederlandse kunstenaars als Maris en Weissenbruch.
30/07/21
Exclusief voor leden
Pilot digitaal stoplicht systeem in horeca Dordrecht
Dordrecht krijgt de eerste pilot met een stoplichtsysteem voor de horeca. In een gratis app is dan te zien of er in een bepaalde horecagelegenheid voldoende plek is. Het initiatief wordt ondersteund vanuit de provincie Zuid-Holland.