Kennisbank
Kennisbank

Vrijetijdstudies:



Vrijetijdstudies
is het enige Nederlandstalige (semi-)wetenschappelijke tijdschrift gericht op de vrijetijdssector, waarin onderzoeksuitkomsten en beleidsvoornemens over verschillende deelvelden van de vrije tijd - sport, recreatie, toerisme, media, vrijwilligerswerk, ruimte- en tijdgebruik - met elkaar in verband worden gebracht en in samenhang worden geanalyseerd. Wilt u publiceren in Vrijetijdstudies? Klik dan hier voor meer informatie. Vrijetijdstudies ontvangen? Klik dan hier.

In Vrijetijdstudies:

22/01/21   ·
Exclusief voor leden
COVID-19 crisis vraagt om fundamentele heroriëntatie op de rol van toerisme in onze samenleving
Al in april 2020 voorspelden Gossling, Scott en Hall (2020) - in een van de eerste gepubliceerde artikelen over toerisme en COVID-19 - dat de impact en het herstel van de COVID-19-pandemie ongekend zullen zijn. En ze kregen gelijk.
22/01/21 · Toerisme | Lees meer
15/01/21   ·
Exclusief voor leden
Tijdloos – een wonderlijk camping avontuur van ID&T
Met de camping Tijdloos, in Drenthe, heeft ID&T een nieuw thuis willen creëren voor allemaal, waarbij een reis naar het NU centraal stond. Ze kregen hiermee aanzienlijk wat media-aandacht afgelopen zomer, zo besteedde onder andere het NOS Journaal een item aan Tijdloos.
12/01/21   ·
De inspiratie van ……. Heleen Huisjes
Waar is Heleen Huisjes, Directeur Visit Brabant, afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden nu mee bezig.
12/01/21 · Marketing | Lees meer
06/01/21   ·
Exclusief voor leden
De bezoekerseconomie na COVID-19? Scenarioplanning om met een onzekere toekomst om te gaan
IntroductieDe bezoekerseconomie in Nederland en elders in de wereld maakt momenteel een enorme crisi...
27/12/20   ·
Exclusief voor leden
Co-hospitality, storytelling en de host 2.0 in het hotel van de toekomst
Nu in Azië de eerste geautomatiseerde hotels verschijnen, dringt de vraag zich op wat de nieuwe taak van de host zal zijn. Kan door middel van informatietechnologie een next step in hospitality gezet worden? De toekomst is aan hotelketens die meer bieden dan gepersonaliseerd comfort. Hotels moeten platforms worden waar de host 2.0 de gast helpt deel te worden van een community door middel van storytelling.
27/12/20 · Horeca | Lees meer
15/12/20   ·
Mahahual: Bestemming of woonplaats?
Cruisetoerisme groeit nog steeds en wordt gekenmerkt door een zeer brede reikwijdte die vele andere sectoren raakt. Mede daardoor kent het ook vele impacts op bestemmingen en bewoners, zowel positief als negatief. Bewoners spelen een belangrijke rol in de bezoekerservaring in een bestemming en daarom is acceptatie en steun van de lokale gemeenschap aan toerisme essentieel. Lokale gemeenschappen zouden moeten worden betrokken in de ontwikkeling van toeristische bestemmingen
13/12/20   ·
Exclusief voor leden
De reisindustrie, Millennials en het decennium van de awakening?
In de bestseller-roman ‘Grand Hotel Europa’ komt het thema overtoerisme uitgebreid aan bod. In één passage filosoferen een oude intellectueel en de hoofdpersoon over het hedendaagse toerisme en concluderen dat, ondanks het feit dat Europa zucht onder de druk van het massatoerisme, het toerisme niet bestreden, maar juist gestimuleerd wordt.
29/11/20   ·
Exclusief voor leden
Tourism: Making or Breaking Places
On the 19th of February Jeroen Klijs official took up the position of professor Social Impacts of Tourism at Breda University of Applied Sciences. This article is a shortened version of his inaugural speech.
29/11/20 · Toerisme | Lees meer
18/11/20   ·
Exclusief voor leden
Perspectief 2030: visie en aanpak van NBTC Holland Marketing
Op 6 januari 2020 vond een gesprek plaats met Conrad van Tiggelen, manager Strategy & Branding bij NBTC. We hebben een boeiende indruk gekregen van de visie van NBTC over de aanpak m.b.t. de grote stromen van toeristen naar Nederland, drukte concentratie op bepaalde plekken versus spreiding en aanboddifferentiatie, de effecten van de aanpak tot nu toe. Maar ook over de nieuwe rol van de marketing strateeg: ‘van promotie om mensen naar plekken te krijgen (wie dan ook) naar een betekenisvolle match van de juiste bezoekersmix naar de juiste gebieden.’
18/11/20 · Beleid · Toerisme | Lees meer
15/11/20   ·
Exclusief voor leden
Toerisme op Marken: hoe maken we het waardevol voor iedereen?
Het voormalige eiland Marken is een kern binnen de gemeente Waterland, een toeristische trekpleister sinds de 19e eeuw. Maar bewoners ervaren minder plezier aan het wonen op Marken beleefden, omdat ze overlast ervaren van toeristen. Als lid van de werkgroep toerisme, onderdeel van de Eilandraad Marken, ben ik op zoek gegaan naar het waarom. Er komen sinds de tweede helft van de 19e eeuw toeristen naar Marken, dus wat is er veranderd? Je zou kunnen zeggen dat de tijd mij ingehaald heeft, want de discussie over het toenemend toerisme en het effect op de leefbaarheid is zeer actueel.
01/11/20   ·
Exclusief voor leden
De inspiratie van Rob van Loon
Leeftijd: 39 jaarAfgestudeerd aan: NHTV Kort HBO (2000)Huidige functie:  founder...
01/11/20 · Evenementen | Lees meer
01/11/20   ·
Narco toerisme in Medellin als toeristisch product
Na een periode vol geweld en het verlies van vele mensenlevens lijken Colombia en de stad Medellin zich langzamerhand te onttrekken aan hun negatieve imago. Maar dat laat onverlet dat het duistere verleden nog wel degelijk aanwezig is en door sommige toeristen juist gezocht wordt.
01/11/20 · Toerisme | Lees meer
22/01/21   ·
Exclusief voor leden
COVID-19 crisis vraagt om fundamentele heroriëntatie op de rol van toerisme in onze samenleving
Al in april 2020 voorspelden Gossling, Scott en Hall (2020) - in een van de eerste gepubliceerde artikelen over toerisme en COVID-19 - dat de impact en het herstel van de COVID-19-pandemie ongekend zullen zijn. En ze kregen gelijk.
22/01/21 · Toerisme | Lees meer
12/01/21   ·
De inspiratie van ……. Heleen Huisjes
Waar is Heleen Huisjes, Directeur Visit Brabant, afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden nu mee bezig.
12/01/21 · Marketing | Lees meer
27/12/20   ·
Exclusief voor leden
Co-hospitality, storytelling en de host 2.0 in het hotel van de toekomst
Nu in Azië de eerste geautomatiseerde hotels verschijnen, dringt de vraag zich op wat de nieuwe taak van de host zal zijn. Kan door middel van informatietechnologie een next step in hospitality gezet worden? De toekomst is aan hotelketens die meer bieden dan gepersonaliseerd comfort. Hotels moeten platforms worden waar de host 2.0 de gast helpt deel te worden van een community door middel van storytelling.
27/12/20 · Horeca | Lees meer
13/12/20   ·
Exclusief voor leden
De reisindustrie, Millennials en het decennium van de awakening?
In de bestseller-roman ‘Grand Hotel Europa’ komt het thema overtoerisme uitgebreid aan bod. In één passage filosoferen een oude intellectueel en de hoofdpersoon over het hedendaagse toerisme en concluderen dat, ondanks het feit dat Europa zucht onder de druk van het massatoerisme, het toerisme niet bestreden, maar juist gestimuleerd wordt.
18/11/20   ·
Exclusief voor leden
Perspectief 2030: visie en aanpak van NBTC Holland Marketing
Op 6 januari 2020 vond een gesprek plaats met Conrad van Tiggelen, manager Strategy & Branding bij NBTC. We hebben een boeiende indruk gekregen van de visie van NBTC over de aanpak m.b.t. de grote stromen van toeristen naar Nederland, drukte concentratie op bepaalde plekken versus spreiding en aanboddifferentiatie, de effecten van de aanpak tot nu toe. Maar ook over de nieuwe rol van de marketing strateeg: ‘van promotie om mensen naar plekken te krijgen (wie dan ook) naar een betekenisvolle match van de juiste bezoekersmix naar de juiste gebieden.’
18/11/20 · Beleid · Toerisme | Lees meer
01/11/20   ·
Exclusief voor leden
De inspiratie van Rob van Loon
Leeftijd: 39 jaarAfgestudeerd aan: NHTV Kort HBO (2000)Huidige functie:  founder...
01/11/20 · Evenementen | Lees meer
15/01/21   ·
Exclusief voor leden
Tijdloos – een wonderlijk camping avontuur van ID&T
Met de camping Tijdloos, in Drenthe, heeft ID&T een nieuw thuis willen creëren voor allemaal, waarbij een reis naar het NU centraal stond. Ze kregen hiermee aanzienlijk wat media-aandacht afgelopen zomer, zo besteedde onder andere het NOS Journaal een item aan Tijdloos.
06/01/21   ·
Exclusief voor leden
De bezoekerseconomie na COVID-19? Scenarioplanning om met een onzekere toekomst om te gaan
IntroductieDe bezoekerseconomie in Nederland en elders in de wereld maakt momenteel een enorme crisi...
15/12/20   ·
Mahahual: Bestemming of woonplaats?
Cruisetoerisme groeit nog steeds en wordt gekenmerkt door een zeer brede reikwijdte die vele andere sectoren raakt. Mede daardoor kent het ook vele impacts op bestemmingen en bewoners, zowel positief als negatief. Bewoners spelen een belangrijke rol in de bezoekerservaring in een bestemming en daarom is acceptatie en steun van de lokale gemeenschap aan toerisme essentieel. Lokale gemeenschappen zouden moeten worden betrokken in de ontwikkeling van toeristische bestemmingen
29/11/20   ·
Exclusief voor leden
Tourism: Making or Breaking Places
On the 19th of February Jeroen Klijs official took up the position of professor Social Impacts of Tourism at Breda University of Applied Sciences. This article is a shortened version of his inaugural speech.
29/11/20 · Toerisme | Lees meer
15/11/20   ·
Exclusief voor leden
Toerisme op Marken: hoe maken we het waardevol voor iedereen?
Het voormalige eiland Marken is een kern binnen de gemeente Waterland, een toeristische trekpleister sinds de 19e eeuw. Maar bewoners ervaren minder plezier aan het wonen op Marken beleefden, omdat ze overlast ervaren van toeristen. Als lid van de werkgroep toerisme, onderdeel van de Eilandraad Marken, ben ik op zoek gegaan naar het waarom. Er komen sinds de tweede helft van de 19e eeuw toeristen naar Marken, dus wat is er veranderd? Je zou kunnen zeggen dat de tijd mij ingehaald heeft, want de discussie over het toenemend toerisme en het effect op de leefbaarheid is zeer actueel.
01/11/20   ·
Narco toerisme in Medellin als toeristisch product
Na een periode vol geweld en het verlies van vele mensenlevens lijken Colombia en de stad Medellin zich langzamerhand te onttrekken aan hun negatieve imago. Maar dat laat onverlet dat het duistere verleden nog wel degelijk aanwezig is en door sommige toeristen juist gezocht wordt.
01/11/20 · Toerisme | Lees meer

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/01/21
Nieuwe CAO voor watersportbedrijven en zeilmakerijen
Er is een nieuwe HISWA/SZS-cao afgesloten voor watersportbedrijven en zeilmakerijen. HISWA-RECRON (o...
22/01/21
673 duurzame accommodaties voor recreatie, vakantie en zakelijke markt ontvangen het Green Key certificaat 2021
Vandaag worden door het keurmerk Green Key 673 certificaten verstrekt aan ondernemers in de toeristi...
22/01/21
Exclusief voor leden
Kampioen recycling is nog niet sterk in de circulaire economie
In de recreatiesector biedt de circulaire economie een grote kans om de duurzaamheid naar een hoog p...
22/01/21
Machtige brouwers blijf coulant voor de horeca
Traditiegetrouw vinden in januari de gesprekken plaats tussen brouwerijen en horecaondernemers over de afspraken voor het nieuwe jaar en de afwikkeling van het voorgaande jaar. 2020 was een ongekend slecht jaar voor de horeca met historisch lage omzetten.
22/01/21
Groener Osdorp voorbeeld voor bedrijventerreinen
Op woensdag 13 januari zijn 42 extra bomen geplant langs het centrale wandelpad (kunstroute) langs de Etnastraat. Samen met andere duurzame maatregelen kan Business Park Amsterdam Osdorp hiermee een kan hiermee de komende jaren als voorbeeld dienen voor andere Amsterdamse bedrijventerreinen.
22/01/21
Uitbreiding coronasteun voor bedrijven en garantiefonds evenementen
Het Nederlandse kabinet breidt de steunmaatregelen voor ondernemers uit. In het zicht van de haven is de strategie om niet alle bedrijven te redden, verlaten. Met de uitbreiding van het pakket is een bedrag van 7,6 miljard euro gemoeid. Voor de vrijetijdssector is de aankondiging van een garantiefonds voor evenementen de grote opsteker en het feit dat ook grote bedrijven in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de vaste lasten.
21/01/21
Exclusief voor leden
Gelderland geeft duizenden stacaravans huisnummer voor verbetering veiligheid
Provincie Gelderland heeft ruim 9.500 Gelderse stacaravans en chalets een huisnummer gegeven. Zo zijn de bewoners minder anoniem, en worden vakantieparken veiliger. De provincie gaat door met de registratie.
21/01/21
Groot doek wordt zes meter opgetild in Maritiem Museum
Het vijf eeuwen oude kunstwerk van 4 bij 2 meter is 6 meter omhoog getakeld omdat het niet in de grootste lift paste.