Geplaatst op: 08-11-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe

Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe

Het programma Vitale Vakantieparken heeft onderzoek laten doen naar de bijdrage van de vakantieparken aan de lokale en regionale economie op de Veluwe. Daaruit komt naar voren dat de economische impact van de vakantieparken bij elkaar jaarlijks zo’n 756 miljoen euro bedraagt, waarvan 80% ook in de regio blijft. Dit bedrag is de optelsom van de bestedingen van de vakantiegangers, de uitgaven van de parkorganisaties zelf en alle producten en diensten van toeleveranciers in de gehele economische keten. Dit alles heeft een werkgelegenheidseffect van 5.256 banen. 


Het onderzoek toont aan hoe belangrijk de vakantieparken zijn voor de Veluwe (ter vergelijking is de economische impact van de parken bijna 50 keer groter dan dat van de Apenheul of Het park de Hoge Veluwe). Niet alleen gaat het om een hoog bedrag, maar veel sectoren profiteren hiervan Zo’n 80% (600 miljoen) komt ten goede aan de inwoners en bedrijven in de elf gemeenten zelf. En dan met name in de winkels, de horeca, het vervoer en de attracties. Zij hebben er baat bij dat vakantiegangers naar de Veluwe blijven komen.  


Werkgelegenheid en maatschappelijke waarde

Bestedingen en uitgaven leiden tot werkgelegenheid. De totale economische impact van de bestedingen van de gasten en de uitgaven van de vakantieparkorganisatie betekenen een werkgelegenheidseffect van 5.265 banen. 


Ook de maatschappelijke waarde van vakantieparken speelt een rol voor hun directe omgeving. Vakantieparken ondersteunen bijvoorbeeld actief lokale gemeenschapsinitiatieven (sport, sociaal, cultuur) of bieden kwetsbare groepen in de samenleving een tijdelijk vakantieverblijf op het vakantiepark. Daarnaast vergroten ze het voorzieningenniveau in (dorps)kernen door een meer divers aanbod van (bijvoorbeeld) winkels en horeca.


Impactstudie

Nog niet eerder is in beeld gebracht wat de bijna 500 vakantieparken op de Veluwe eigenlijk betekenen voor de regio. Decisio, economisch onderzoek en advies, heeft daarom in opdracht van Vitale Vakantieparken een economisch impactmodel gemaakt om dit inzichtelijk te maken. Dat gebeurt door cijfers en bedragen aan uitgaven en bezettingsgraad te hangen. Een benchmark is er niet, want vergelijkbare onderzoeken zijn er (nog) niet. Wel is aan te geven dat 756 miljoen euro ongeveer staat gelijk aan 85% van de gehele begroting van de provincie Gelderland. 


Het onderzoeksrapport is in te zien op de website van Vitale Vakantieparken.

Link: https://www.vitalevakantieparken.nl
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Vitale vakantieparken, vakantieparken, onderzoek, economische betekenis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/12/24
25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...