Geplaatst op: 15-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristisch Zeeland kan seizoen verlengen

Toeristisch Zeeland kan seizoen verlengen

HZ University of Applied Sciences heeft de HZ Sternprijs uitgereikt aan twee studenten voor hun uitmuntende scriptie. De scriptie van Miriam Günter is voor onze sector relevant. Zij komt voor seizoensverlenging met opmerkelijke suggesties.

Miriam Günter van de opleiding Vitality and Tourism Management heeft volgens de jury een zeer complete, creatieve en rijke scriptie afgeleverd waarin zij in opdracht van VVV Zeeland heeft onderzocht hoe het toerismeseizoen in Zeeland kan worden verlengd.

Klein zetje nodig voor verdere seizoensverlening

Zeeland heeft net als veel andere toeristische bestemmingen last van het seizoenspatroon dat inherent is aan toerisme. Een hele drukke en volle zomerperiode maar in de winter is het er extreem rustig. Dat zorgt voor lage inkomsten in de winter en ook weinig levendigheid. Miriam heeft onderzocht of zij met Duitse kwaliteitstoeristen het seizoen kan verlengen. Zij komen normaal al vroeg in het voorjaar en blijven tot eind oktober. Daarmee hebben ze nog maar een klein zetje nodig om het hele jaar naar Zeeland te reizen.

Zeeland moet zich op meer Duitse regio’s richten

Daartoe heeft zij 36 diepte-interviews met 72 toeristen gehouden en 8 interviews met medewerkers van klantenservices in Zeeland. Niet zo verwonderlijk constateerde ze dat er nu sprake is van een groep toeristen die van het laagseizoen geniet vanwege de rust aan de kust en de korte reisafstand. Opmerkelijk was ook dat ze een kwaliteitstoerist vond die bereid is verder te reizen. Zij blijven langer in de regio en hebben een meer avontuurlijk karakter waardoor ze ook secundaire attracties bezoeken. Ze beveelt Zeeland dan ook aan voor deze specifieke periode het zoekgebied in Duitsland uit te breiden van Noordrijn-Westfalen naar Hessen en Rijnland-Palts.

Welke doelgroepen

Doelgroepen die goed in het laagseizoen kunnen scoren zijn gezinnen met jonge kinderen, gezondheidstoeristen, wintercamperaars en verkenners die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in de maritieme wereld en oorlogsgeschiedenis. Volgens Miriam kan februari in de toekomst een winstgevende markt worden voor families omdat dan veel kinderattracties weer opengaan.

Beide winnaars ontvingen een cheque van € 1.000,- en een, door kunstenares Hetty Heyster ontworpen, bronzen beeld van een stern.

Vanaf 6:48 presenteert Miriam haar scriptie:


Trefwoorden: toerisme, marketing, dmo's, Zeeland, seizoensverlenging

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/21
Exclusief voor leden
Stadskantoor Schiedam twee weken langer projectiescherm kunst
De kunstprojectie van het Stedelijk Museum Schiedam op het stadskantoor blijft op verzoek van de gemeente Schiedam twee weken langer te zien. Op de 50 meter hoge toren komt werk voorbij van schilders, fotografen en videokunstenaars. "Wij vinden de fotoprojectie op ons stadskantoor een geweldig initiatief."
19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
11/01/21
VVV Midden-Limburg wordt Visit Noord- en Midden-Limburg
Limburg Marketing heeft het consumentenmerk VVV Midden-Limburg vervangen door Visit Noord- en Midden-Limburg. Dit omdat ook de toeristische platforms van Venray en van Peel en Maas zich ook hebben aangesloten bij Limburg Marketing.
08/01/21
CTO-functie in directie Roompot
Met de versterking van de trend naar digitalisering in de branche in 2020 willen veel bedrijven de IT-activiteiten beter verankeren. IT krijgt een vaste plek in de directie van parkengigant Roompot. Roel Hermens start op 1 februari 2021 als CTO bij Roompot.
07/01/21
Bas van Es wordt merkleider Arnhem Nijmegen
Per 1 februari 2021 start Bas van Es als Merkleider Arnhem Nijmegen bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijme...
04/01/21
Sunweb vraagt klant om te boeken bij de concurrent
Touroperator Sunweb geeft op een bijzondere manier weer dat de nood hoog is in de reissector. Het be...