Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-03-2024
Publicatie: R&T 2024-1

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in

Van duurzaam reizen tot data voor destinatiemanagement

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in

Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

‘Transitie’ dat is het grote relevante begrip voor toerisme op dit moment. De markt voor vakanties en reizen lijkt groter dan ooit. De ANWB becijferde dat 9 op de 10 Nederlanders dit jaar met vakantie gaat (ANWB-onderzoek, gepubliceerd op 27 februari). Dat is ongekend hoog. Meteen betekent dat ook dat heel veel boekingen nog boven de markt hangen. Dat is de economische kant en steeds vaker wordt de maatschappelijke impact meegenomen door consumenten, bedrijven en overheden. De sector moet aan de bak om die enorme groei mogelijk te maken en duurzaamheid te vergroten. Ga er maar aan staan, dat zijn stevige uitdagingen.

Je wordt als gast van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd ontvangen in Vlissingen bij HZ University of Applied Sciences. HZ doet ongelooflijk veel pionierswerk in de toeristische sector. In de workshops komen twee projecten aan bod van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme die nationaal van belang zijn. De honderden gasten van de eerdere trendcongressen weten dat we voor interactie gaan. Dat gebeurt zeker bij de volgende HZ workshops.

3ST wat is dat?

In allerlei projecten vinden pilots plaats met het verduurzamen van toeristische bedrijven. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet alleen de koplopers meekrijgt, maar ook de rest van de sector? Dat vraagt om samenwerking tussen veel verschillende partijen. En dat zeggen we wel heel vaak, maar hoe krijg je dat écht voor elkaar? In het project 3ST, afkorting van ‘Speeding up Sustainability Skills in Tourism’ gaan 9 bestemmingen langs de Noordzeekust, van België tot en met Zweden, hiermee aan de slag. Ondersteund door de ‘theory of change’ wordt gewerkt aan het stimuleren van de duurzaamheidstransitie. Het onderzoek wordt geleid door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en HZ Kenniscentrum Ondernemen en Innoveren. Het project wordt mogelijk gemaakt door het Interreg North Sea Region-programma. Het is een grote inspiratiebron om transitie in te zetten en door te pakken. Hoe je dat doet, dat leer je op 18 april in Vlissingen.

Bewonersprofijt hoe bereik je dat?

In Nederland speelt de transitie in toerisme dat idealiter iedereen profiteert van het toerisme. Laten we beginnen bij de balans van toerisme en het draagvlak bij de bewoners. In alle Europese landen speelt dit thema en het wordt daarmee ook van invloed op reisbedrijven en accommodatieaanbieders. Zeeland heeft uitgebreide ervaring op dit gebied, zowel in onderzoek als in de praktijk met de lokale gemeenschappen. HZ biedt daarom de workshop ‘Bewonersprofijt – draagvlak – balans’. Maar wat is nu bewonersprofijt? En ja, je kunt het meten en erop sturen. Hoe, dat willen veel destinaties weten. Van destinatie tot touroperator, iedereen voelt de urgentie van bewonersprofijt vooral bij de nu al drukke toeristische locaties. Maar met de gazelleachtige groei van toerisme is deze kennis nodig voor heel veel plaatsen in Nederland en daarbuiten.

Riemer Rijpkema (Gastvrij Nederland)

Meer workshops zijn in voorbereiding, onder meer over data en toeristische ontwikkeling, over erfgoed en marketing en over de transitie met technologie. Wie ook naar Vlissingen komt is Riemer Rijpkema (voorzitter Gastvrij Nederland). Hij ontvangt het vernieuwde Landelijk Beroepsprofiel. Dat profiel is nagelnieuw, en wordt nu nog afgerond. Het beroepsprofiel van de hogescholen die toeristische opleidingen aanbieden weerspiegelt de grote veranderingen in de sector. Hoe kijken en handelen de young professionals toerisme die vanuit het HBO instromen bij de touroperators, accommodatie-aanbieders, beleidsmakers en attracties? Kortom, de nieuwe generatie die bij jou aanklopt. Kom luisteren, kijken en discussieer mee over het veranderende vak.

Ontvangst in De Lasloods

Je wordt ontvangen in De Lasloods in Vlissingen op 18 april. Het plenaire deel vindt plaats tussen ongeveer 10.30 en de lunch. In de middag vinden de workshops plaats in HZ. Deze bestaan uit 2 rondes. Rond 15.50 vindt de afsluitende netwerkborrel plaats. Voor docenten die aangesloten zijn bij de 5 partnerhogescholen vindt ook een eigen speeddate programma plaats. Dat programma was vorig jaar een succes en wordt herhaald. Wil je hierbij aanhaken, neem contact op met je coördinator van je eigen hogeschool voor de aanmelding op dat programma.

Er is plaats voor 225 deelnemers, meld je snel aan. De Lasloods kan het dubbele aantal aan maar de workshops niet. Heb je nu ook veel zin om kennis te verzamelen en mensen te ontmoeten bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024?

Schrijf je in op Toerismecongres.nl

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024

Donderdag 18 april 2024

  • 2 key note sprekers en 7 interactieve workshops
  • Netwerken en Speeddates
  • Young professionals ontwikkeling

Tickets

  • Tot 31 maart Early Bird tarief € 170,- (boek meteen, mooie korting)
  • Na 31 maart Regular tarief € 197,50

"Doe mij zo’n ticket”

  • Boek je ticket op: Schrijf je in op Toerismecongres.nl
Link: https://www.toerismecongres.nl
Trefwoorden: toerisme. beleid, reisbranche, onderwijs, educatie, dagrecreatie, destinatie Nederland

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.