Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing

Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing

Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken. Na eerdere positieve ervaringen met AI-tools, kiest de organisatie nu voor een structurele inzet van slimme technologie.

De aanpak bestaat uit twee pijlers. Ten eerste krijgen de marketing- en communicatiemedewerkers een in-company training in het gebruik van generatieve AI. Deze training richt zich op praktische toepassingen zoals contentcreatie, beeldgeneratie, doelgroepgericht schrijven en campagneoptimalisatie. De training wordt verzorgd door een bureau dat gespecialiseerd is in AI binnen de recreatie- en toerismesector.

Eigen GTP ontwikkelen

Daarnaast ontwikkelt Stichting Bureau Toerisme een eigen GPT (Generative Pre-trained Transformer), afgestemd op de stijl en tone-of-voice van de organisatie. Deze AI-tool zal automatisch teksten genereren voor onder andere het consumentenplatform uitinderegio.nl, social media, blogs en chatbots. Ook worden koppelingen met het CMS en social media tools onderzocht om de contentworkflow verder te stroomlijnen.

Strategische keuze

Directeur Richard de Bruin benadrukt dat AI een ondersteunende rol speelt: "Met deze stap professionaliseren we onze contentcreatie en vergroten we onze slagkracht. Tegelijkertijd blijven mensen altijd centraal staan: AI ondersteunt, maar wij bepalen de inhoud, richting en verbinding.”

De investering in AI is volgens De Bruin een bewuste strategische keuze: "Wij willen vooruitstrevend zijn en goed voorbereid op de toekomst. Door slimme technologie te combineren met menselijke creativiteit bouwen we verder aan effectieve en verbindende regiomarketing.”

Trefwoorden: dmo, Gelderland, Rivierengebied, AI

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...