Geplaatst op: 02-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024

Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
Foto: Toerisme Vlaanderen – Maarten Verstraete

CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug: "Acht jaar geleden gaven we het startschot voor Reizen naar Morgen, een nieuwe, duurzame visie op toerisme. Toen nog toekomstmuziek, intussen tastbare realiteit. In 2024 vierden we onder grote belangstelling de eerste verjaardag van het Reizen naar Morgen-netwerk. En op de allereerste Reizen naar Morgen-congresdag boden we professionals de kans om inspiratie en ideeën te tanken.”

Voor De Wilde zelf was 2024 een mooi jaar met de herverkiezing als voorzitter van NECSTouR, het Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism. NECSTouR is bijzonder interessant voor Vlaanderen omdat het op Europees niveau samenwerkingen tot stand brengt rond toerisme, meer bepaald rond management, impactmeting en klimaatverandering.

Meer binnenlandse gasten

Vlaanderen wist in 2024 ten opzichte van 2023 vooral meer overnachtingen van binnenlandse gasten (+9%) te realiseren. Er kwamen wat minder buitenlandse gasten overnachten (-1%). Toerisme in Vlaanderen is veel meer dan alleen de kust en de kunststeden. Jaarlijks kiezen van de 14,9 miljoen gasten er 3,7 miljoen, goed voor 10,2 miljoen overnachtingen, voor een verblijf in een van de groene regio’s.

Kleine plus voor dagattracties

Musea en attracties wisten 1,6% meer bezoek te trekken, tuinen, natuurgebieden en recreatiedomeinen 1,7% meer. Ondernemers in de logiesverstrekking hebben inmiddels de weg naar boven weer weten te vinden. Bijna de helft van de logiesaanbieders in Vlaanderen kon 2023 afsluiten met winst. In 2021 was dat nog maar 21%.

Succes voor themawerking

Vlaanderen zet in op zes thema’s: erfgoedbeleving, natuurlijk, culinair, fietsland, congressen en events en iedereen verdient vakantie. De Wilde: "Ook in onze themawerking konden we flinke stappen zetten. De wandelapp VRT PodWalks gaf een nieuwe impuls aan de herbestemming van de erfgoedsites die Toerisme Vlaanderen beheert. We konden ook met gepaste trots het concept van Smaakhaven voorstellen, een culinair belevingscentrum in hartje Antwerpen. "Bijzonder is dat Toerisme Vlaanderen daadwerkelijk erfgoedlocatie beheert zoals de Sint-Godelieveabdij en Minderbroeders Kapucijnenklooster in Brugge, het Kasteel van Poeke in Aalter, de Graventoren in Kruibeke, het Rubenskasteel in Kruibeke en het Kasteel van Leut in Maasmechelen.

Iedereen verdient vakantie

Ook met het laatste thema ‘Iedereen Verdient Vakantie’ heeft Toerisme Vlaanderen een bijzondere taak. Daarmee kunnen minder draagkrachtige Vlamingen met steun van de Vlaamse overheid op daguitstap of vakantie. In 2024 waren dat er in totaal 164 duizend waarvan 141 duizend daguitstappen.

Erkenning logiesverstrekkers

Vlaanderen heeft een zogenaamd logiesdecreet en logiesverstrekkers moeten zich door Toerisme Vlaanderen laten erkennen. Eind 2024 waren er 7.243 logiesverstrekkers erkend waarvan er 5.021 over een comfort- of sterrenclassificatie beschikken. Controle is er ook. Op de 2.076 handhavingsverzoeken kregen 42 logiesaccommodaties een gedwongen stopzettingsbevel en 6 een administratieve boete. Het beleid is niet alleen restrictief. De zogenaamde logiesadviseurs gaven zowel algemene tips als concreet advies over gastvrijheid, toegankelijkheid, familievriendelijkheid en duurzaamheid. Uitbaters die een vrijwillige erkenning en comfortclassificatie aanvroegen, kregen persoonlijke begeleiding van één van de logiesadviseurs.

Link: https://www.vlaanderen.be/publicaties/jaarverslag-toerisme-vlaanderen
Trefwoorden: dmo, Vlaanderen, Toerisme Vlaanderen, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.