Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024

Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
Foto: Toerisme Vlaanderen – Maarten Verstraete

CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug: "Acht jaar geleden gaven we het startschot voor Reizen naar Morgen, een nieuwe, duurzame visie op toerisme. Toen nog toekomstmuziek, intussen tastbare realiteit. In 2024 vierden we onder grote belangstelling de eerste verjaardag van het Reizen naar Morgen-netwerk. En op de allereerste Reizen naar Morgen-congresdag boden we professionals de kans om inspiratie en ideeën te tanken.”

Voor De Wilde zelf was 2024 een mooi jaar met de herverkiezing als voorzitter van NECSTouR, het Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism. NECSTouR is bijzonder interessant voor Vlaanderen omdat het op Europees niveau samenwerkingen tot stand brengt rond toerisme, meer bepaald rond management, impactmeting en klimaatverandering.

Meer binnenlandse gasten

Vlaanderen wist in 2024 ten opzichte van 2023 vooral meer overnachtingen van binnenlandse gasten (+9%) te realiseren. Er kwamen wat minder buitenlandse gasten overnachten (-1%). Toerisme in Vlaanderen is veel meer dan alleen de kust en de kunststeden. Jaarlijks kiezen van de 14,9 miljoen gasten er 3,7 miljoen, goed voor 10,2 miljoen overnachtingen, voor een verblijf in een van de groene regio’s.

Kleine plus voor dagattracties

Musea en attracties wisten 1,6% meer bezoek te trekken, tuinen, natuurgebieden en recreatiedomeinen 1,7% meer. Ondernemers in de logiesverstrekking hebben inmiddels de weg naar boven weer weten te vinden. Bijna de helft van de logiesaanbieders in Vlaanderen kon 2023 afsluiten met winst. In 2021 was dat nog maar 21%.

Succes voor themawerking

Vlaanderen zet in op zes thema’s: erfgoedbeleving, natuurlijk, culinair, fietsland, congressen en events en iedereen verdient vakantie. De Wilde: "Ook in onze themawerking konden we flinke stappen zetten. De wandelapp VRT PodWalks gaf een nieuwe impuls aan de herbestemming van de erfgoedsites die Toerisme Vlaanderen beheert. We konden ook met gepaste trots het concept van Smaakhaven voorstellen, een culinair belevingscentrum in hartje Antwerpen. "Bijzonder is dat Toerisme Vlaanderen daadwerkelijk erfgoedlocatie beheert zoals de Sint-Godelieveabdij en Minderbroeders Kapucijnenklooster in Brugge, het Kasteel van Poeke in Aalter, de Graventoren in Kruibeke, het Rubenskasteel in Kruibeke en het Kasteel van Leut in Maasmechelen.

Iedereen verdient vakantie

Ook met het laatste thema ‘Iedereen Verdient Vakantie’ heeft Toerisme Vlaanderen een bijzondere taak. Daarmee kunnen minder draagkrachtige Vlamingen met steun van de Vlaamse overheid op daguitstap of vakantie. In 2024 waren dat er in totaal 164 duizend waarvan 141 duizend daguitstappen.

Erkenning logiesverstrekkers

Vlaanderen heeft een zogenaamd logiesdecreet en logiesverstrekkers moeten zich door Toerisme Vlaanderen laten erkennen. Eind 2024 waren er 7.243 logiesverstrekkers erkend waarvan er 5.021 over een comfort- of sterrenclassificatie beschikken. Controle is er ook. Op de 2.076 handhavingsverzoeken kregen 42 logiesaccommodaties een gedwongen stopzettingsbevel en 6 een administratieve boete. Het beleid is niet alleen restrictief. De zogenaamde logiesadviseurs gaven zowel algemene tips als concreet advies over gastvrijheid, toegankelijkheid, familievriendelijkheid en duurzaamheid. Uitbaters die een vrijwillige erkenning en comfortclassificatie aanvroegen, kregen persoonlijke begeleiding van één van de logiesadviseurs.

Link: https://www.vlaanderen.be/publicaties/jaarverslag-toerisme-vlaanderen
Trefwoorden: dmo, Vlaanderen, Toerisme Vlaanderen, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...