Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019

Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019

Met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten voert AFC Ajax de Top 25 van rechtenhouders aan. Ajax verlengde het hoofdsponsorschap met Ziggo tot en met 2027 en de samenwerking met adidas tot en met 2030.


Ondanks het verdwijnen van de sponsormiljoenen van Jumbo, namen de totale sponsorbestedingen in Nederland licht toe tot € 780 miljoen, € 18 miljoen meer dan in 2023. Daarmee zijn de bestedingen voor het eerst weer gelijk aan het niveau van 2019, vóór corona. Kunst & cultuursponsoring nam met 8% toe tot € 64 miljoen, sportsponsoring groeide met 5% tot € 495 miljoen. Bijna twee derde van alle sponsorbestedingen vallen in het sportdomein. De non-spot uitgaven lieten een flinke daling zien. Dit is te verklaren door het verbod op mediasponsoring door online kansspelaanbieders. Kansspelorganisaties doen daarmee in 2024 een klein stapje terug, de grote klap komt echter in 2025 komen.


De sponsorinkomsten van de Top 25 rechtenhouders bedragen in 2024 in totaal € 307,4 miljoen, een stijging van ruim 7% ten opzichte van 2023. Door de sponsorbezuinigingen van Jumbo staat Rabobank in 2024 weer ouderwets op de eerste plaats wat betreft sponsoruitgaven. Hoewel het bedrag in 2024 (€ 16 miljoen) wel vele malen kleiner is dan in de hoogtijdagen van Rabobank als wielrensponsor, staat de bank toch weer op nummer één.


Sponsorbestedingen per domein (x 1 miljoen)

Domein

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Sport

€ 455

€ 390

€ 400

€ 404

€ 470

€ 495

Kunst en cultuur

€ 100

€ 55

€ 53

€ 60

€ 60

€ 64

Maatschappij

€ 70

€ 65

€ 65

€ 65

€ 67

€ 70

Media

€ 145

€ 130

€ 142

€ 150

€ 160

€ 145

Lifestyle

€ 10

€ 5

€ 5

€ 6

€ 5

€ 6

Totaal

€ 780

€ 645

€ 665

€ 685

€ 762

€ 780

 

EK en Olympische Spelen zorgen voor boost in sponsoruitgaven

Sportjaar 2024 was voor de KNVB het jaar waarin Oranje, samen met de partners, eindelijk weer ‘gewoon’ kon deelnemen aan een mondiaal toernooi, zonder corona-maatregelen of een ter discussie staand organiserend land. De kwalificatie voor het EK zorgde voor hogere commerciële opbrengsten, voor het grootste deel veroorzaakt door hogere opbrengsten als gevolg van activaties, barters, reclameborden en shared revenues van EURO 2024. In aanloop naar en tijdens het Europees Kampioenschap pakten de partners van de KNVB flink uit. Daarnaast was 2024 ook een Olympisch jaar waarin NOC*NSF eveneens hogere baten uit sponsors noteerde.  

Trefwoorden: Sportsponsor, sponsorbestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...