Geplaatst op: 26-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019

Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019

Met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten voert AFC Ajax de Top 25 van rechtenhouders aan. Ajax verlengde het hoofdsponsorschap met Ziggo tot en met 2027 en de samenwerking met adidas tot en met 2030.


Ondanks het verdwijnen van de sponsormiljoenen van Jumbo, namen de totale sponsorbestedingen in Nederland licht toe tot € 780 miljoen, € 18 miljoen meer dan in 2023. Daarmee zijn de bestedingen voor het eerst weer gelijk aan het niveau van 2019, vóór corona. Kunst & cultuursponsoring nam met 8% toe tot € 64 miljoen, sportsponsoring groeide met 5% tot € 495 miljoen. Bijna twee derde van alle sponsorbestedingen vallen in het sportdomein. De non-spot uitgaven lieten een flinke daling zien. Dit is te verklaren door het verbod op mediasponsoring door online kansspelaanbieders. Kansspelorganisaties doen daarmee in 2024 een klein stapje terug, de grote klap komt echter in 2025 komen.


De sponsorinkomsten van de Top 25 rechtenhouders bedragen in 2024 in totaal € 307,4 miljoen, een stijging van ruim 7% ten opzichte van 2023. Door de sponsorbezuinigingen van Jumbo staat Rabobank in 2024 weer ouderwets op de eerste plaats wat betreft sponsoruitgaven. Hoewel het bedrag in 2024 (€ 16 miljoen) wel vele malen kleiner is dan in de hoogtijdagen van Rabobank als wielrensponsor, staat de bank toch weer op nummer één.


Sponsorbestedingen per domein (x 1 miljoen)

Domein

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Sport

€ 455

€ 390

€ 400

€ 404

€ 470

€ 495

Kunst en cultuur

€ 100

€ 55

€ 53

€ 60

€ 60

€ 64

Maatschappij

€ 70

€ 65

€ 65

€ 65

€ 67

€ 70

Media

€ 145

€ 130

€ 142

€ 150

€ 160

€ 145

Lifestyle

€ 10

€ 5

€ 5

€ 6

€ 5

€ 6

Totaal

€ 780

€ 645

€ 665

€ 685

€ 762

€ 780

 

EK en Olympische Spelen zorgen voor boost in sponsoruitgaven

Sportjaar 2024 was voor de KNVB het jaar waarin Oranje, samen met de partners, eindelijk weer ‘gewoon’ kon deelnemen aan een mondiaal toernooi, zonder corona-maatregelen of een ter discussie staand organiserend land. De kwalificatie voor het EK zorgde voor hogere commerciële opbrengsten, voor het grootste deel veroorzaakt door hogere opbrengsten als gevolg van activaties, barters, reclameborden en shared revenues van EURO 2024. In aanloop naar en tijdens het Europees Kampioenschap pakten de partners van de KNVB flink uit. Daarnaast was 2024 ook een Olympisch jaar waarin NOC*NSF eveneens hogere baten uit sponsors noteerde.  

Trefwoorden: Sportsponsor, sponsorbestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...