Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters

Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
Image by Aline Dassel from Pixabay

De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken. Tegelijkertijd heeft de raad nadrukkelijk uitgesproken dat er géén hek om het gebied komt en dat inwoners van Zaanstad en Wormerland gratis toegang behouden.

De Zaanse Schans trekt jaarlijks 2,6 miljoen bezoekers en staat inmiddels in de top drie van populairste dagtrips in Nederland, naast de Efteling en het Rijksmuseum. Die populariteit heeft echter ook een keerzijde: overtoerisme leidt tot overlast, achterstallig onderhoud en druk op de leefomgeving van bewoners.

Investeren zonder lasten voor de Zaankanters

Wethouder Wessel Breunesse benadrukt dat de inkomsten uit kaartverkoop essentieel zijn om het erfgoed te behouden zonder een beroep te doen op de portemonnee van de Zaanse belastingbetaler. "De Zaanse Schans is een internationaal icoon geworden, maar het erfgoed staat onder druk. We willen investeren in behoud en veiligheid, en dat kan alleen als we toeristen laten bijdragen.” Niets doen is volgens de gemeente geen optie. "Zonder voldoende middelen om adequaat onderhoud te kunnen plegen gaat het erfgoed op korte termijn (vijf tot zeven jaar) verloren.” Omdat een vrijwillig kaartsysteem volgens de gemeente niet werkt gaat het formeel paden en wegen aan de openbaarheid onttrekken.

Entreeprijs 17,50 euro

De entreeprijs voor toeristen wordt vastgesteld op 17,50 euro. Uit onafhankelijk onderzoek van Motivaction komt voort dat dit voor toeristen een reëel entreetarief is, dat de nodige inkomsten oplevert voor het uitvoeren van alle genoemde plannen. Het college heeft op basis van deze inkomstenverwachting een model gemaakt voor de toekomstige exploitatie van het gebied. Hierbinnen wordt rekening houdt met groepsarrangementen, korting voor kinderen en de Museumjaarkaart. De Zaanse Schans heeft daarnaast ook andere inkomsten zoals huurinkomsten, parkeeropbrengsten en subsidies. Specifieke groepen, waaronder inwoners van Zaanstad en Wormerland, bewoners van de Zaanse Schans en hun gasten, medewerkers en leveranciers, behouden gratis toegang.

Geen hek, wel regie

De gemeenteraad heeft bij de goedkeuring van het voorstel duidelijk gemaakt dat het gebied niet fysiek afgesloten mag worden met een hek. De raad wil dat de open uitstraling van de Zaanse Schans behouden blijft en dat de toegang voor Zaankanters laagdrempelig blijft. Het college werkt daarom aan een systeem waarbij paden en wegen aan de openbaarheid worden onttrokken, zonder dat dit leidt tot een gesloten karakter van het gebied. Verder wordt een regionaal belangrijke fiestroute verlegd.

Volgende stap: uitwerking plannen

Met het raadsbesluit op zak kan het college nu verder met de uitwerking van de plannen. De komende jaren wordt gewerkt aan het verbeteren van de infrastructuur, het onderhoud van het erfgoed en het realiseren van een betere balans tussen toerisme en leefbaarheid. De uitvoering van de plannen zal naar verwachting zo’n tien jaar in beslag nemen.

ZaanseSchans
Trefwoorden: DMO, beleid, Noord-Holland, toeristische attracties, Zaanstad, Zaanse Schans, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...