Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-03-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Tweede schonere, stillere en zuiniger Airbus voor Transavia

Tweede schonere, stillere en zuiniger Airbus voor Transavia

Transavia heeft de tweede Airbus A321neo in ontvangst genomen als onderdeel van de omvangrijke vlootvernieuwing. De luchtvaartmaatschappij vervangt komende jaren de volledige Boeing-vloot.

De vernieuwing van de vloot draagt bij aan de doelstellingen uit het Akkoord Duurzame Luchtvaart. De nieuwe toestellen zorgen onder meer voor minder geluid voor omwonenden van luchthavens. De Airbus A320-familie, inclusief gekozen motor, verkleint de zogeheten noise footprint tot 50 procent; een duidelijk verschil van geluidsbeleving bij zowel take-off als de nadering. Verder zorgen de nieuwe Airbussen voor meer dan 15 procent reductie van CO2-uitstoot ten opzichte van de vorige generatie vliegtuigen.

Miljardeninvestering

Eind 2021 plaatste Air France-KLM een order voor 100 vliegtuigen uit de Airbus A320neo-familie - met de optie om nog eens 60 vliegtuigen aan te schaffen. Deze bestelling is bedoeld om de vloot van Transavia Nederland, Transavia Frankrijk en KLM te vernieuwen en uit te breiden. De order omvat zowel Airbus A320neo als Airbus A321neo vliegtuigen.

Pieter Wensveen, CFO Transavia, kreeg het nieuwe vliegtuig bij Airbus in Hamburg officieel overgedragen. "De luchtvaartsector staat voor een enorme opgave om schoner, stiller en zuiniger te vliegen. Daar investeren we miljarden in. De nieuwe toestellen zijn significant stiller. De komende zeven jaar wordt de hele vloot vernieuwd. Maar dat kan alleen als er ook perspectief blijft voor de luchtvaart. Voor deze zomer hebben wij al zes Airbussen in de vloot zitten. Deze zomer wordt al een vijfde van de nachtvluchten van Transavia door de nieuwe stillere Airbus uitgevoerd. Eind dit jaar hebben we er acht en volgend jaar is meer dan de helft van al onze vloot op Schiphol vernieuwd en dus meer dan 50 procent stiller. Dat is ook ruim beter dan de norm vanuit de overheid."

Meer comfort voor passagiers

De komst van de nieuwe vliegtuigen brengt passagiers meer comfort. In de cabine is plaats voor maximaal 232 reizigers waar dat er in de huidige Boeing 737-800 nog 189 zijn. De bredere cabine geeft een gevoel van extra ruimte, waarbij de grotere bagagebakken met verbeterde toegang ervoor zorgen dat handbagage gemakkelijker is op te bergen. Alle stoelen beschikken verder over USB C-poortjes om mobiele apparatuur op te laden.

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...