Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen

Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Foto: VisitCopenhagen

Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.

Vorig jaar veranderde de Deense hoofdstad Kopenhagen de wereldwijde toerismeagenda door CopenPay te introduceren, een pilotprogramma waarin groene daden als valuta werden ingezet. Bezoekers konden gratis culturele ervaringen verdienen door milieubewuste acties uit te voeren. In 2024 overtrof het pilotprogramma de verwachtingen. Tijdens de 4 weken durende run van CopenPay steeg de fietsverhuur met 29%, werd er tonnen zwerfvuil verzameld en zei 98% van de deelnemers dat ze het initiatief zouden aanbevelen.

Reizigers belonen voor duurzaam gedrag

Nu is CopenPay terug - meer dan verdrievoudigd in omvang met 90 deelnemende attracties en met een looptijd van negen weken. "Door meer verantwoorde acties te integreren in de bezoekerservaring, herdefinieert CopenPay hoe we in Kopenhagen toerisme benaderen. In plaats van meer toeristen naar de stad te brengen, is het doel van CopenPay om onze bezoekers aan te sporen en hen bewuster te maken van duurzamer reizen door Kopenhagen op een meer verantwoorde manier te verkennen en tegelijkertijd beloond te worden met unieke ervaringen,” zegt Søren Tegen Pedersen, CEO van organisator Wonderful Copenhagen.

Het initiatief is bedoeld om toeristen bewuster te maken van de duurzamere keuzes die zij kunnen maken tijdens hun verblijf in de Deense hoofdstad. Van 17 juni tot en met 17 augustus kunnen toeristen ‘betalen’ met goede daden. Zo kunnen zij kiezen om de fiets te pakken in plaats van een taxi, te genieten van een plantaardige lunch of de stad te verkennen met het openbaar vervoer. In ruil voor deze duurzamere keuzes worden gratis yogalessen, rondleidingen en korting op attracties aangeboden.

Extra voordelen voor treinreizigers

De grootste impact van toerisme op het klimaat komt van vervoer. "Daarom moedigen we dit jaar reizigers aan om de trein naar Kopenhagen te nemen. Bovendien willen we dat bezoekers minder reizen maar langer blijven. Daarom belonen we bezoekers die vier dagen of langer blijven door voordelen aan te bieden zoals gratis fietsverhuur of een vegetarische maaltijd,” zegt Søren Tegen Pedersen.

De after movie van vorig jaar



Link: https://www.wonderfulcopenhagen.com/wonderful-copenhagen/collaborate-us/international-press/copenpay-returns-3-times-bigger-copenhagen-now-rewards-tourists-who-arrive-train
Trefwoorden: dmo, cmo, duurzaam toerisme, Denemarken

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...