Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Een recente studie van de Universiteit van St. Gallen toont aan dat het Europa-Park Resort een krachtige motor is voor de regionale economie. Jaarlijks genereert de aanwezigheid van het park honderden miljoenen euro's aan omzet in Baden-Württemberg en zelfs in de Franse Elzas en flink wat werkgelegenheid.

Europa-Park-eigenaar Roland Mack benadrukt de bredere betekenis van het park: "Deze studie van de Universiteit van St. Gallen laat zeer duidelijk zien dat Europa-Park niet alleen een populaire vrijetijdsbestemming is, maar ook een belangrijke economische factor. Onze investeringen, het grote bezoekersaantal en de regionale focus van ons inkoop- en werkgelegenheidsbeleid versterken de hele regio op een duurzame manier." Hij voegt daaraan toe dat de uitbreiding naar een jaarrond bestemming de waardecreatie, werkgelegenheid en toeristische impulsen in de grensoverschrijdende regio verder zal vergroten.

Forse economische impuls

De wetenschappers berekenden dat de uitgaven van Europa-Park en zijn bezoekers in het boekjaar 2023/24 een totale omzet van maar liefst 896 miljoen euro in Baden-Württemberg en 156 miljoen euro in de Franse Elzas hebben gegenereerd. Een aanzienlijk deel hiervan, 647 miljoen euro, wordt besteed in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 343 miljoen euro in de directe omgeving van het park. Deze omzet is het resultaat van aankopen door Europa-Park, uitgaven van bezoekers in de horeca en detailhandel, en de consumptie van werknemers. "Met een uitgebreid aanbod en constante groei draagt het Europa-Park Resort aanzienlijk bij aan waardecreatie, werkgelegenheid en toerisme," aldus Roland Scherer, wetenschappelijk leider van de studie.

Toerisme floreert dankzij park

Met meer dan zes miljoen bezoeken aan Europa-Park en waterpark Rulantica in het afgelopen jaar, een stijging van 14 procent, profiteert de lokale en regionale toerisme-economie enorm. Parkbezoekers genereren jaarlijks bijna vier miljoen overnachtingen, waarvan 2,4 miljoen buiten de eigen accommodaties van het resort, voornamelijk in de directe omgeving en de Elzas. De regio heeft haar overnachtingscapaciteiten sinds 2018 aanzienlijk uitgebreid, met een stijging van 78 procent in het aantal bedden en 154 procent in het aantal overnachtingen. De onderzoekers spreken dan ook van het "Europa-Park-effect".

Banenmotor en belastinginkomsten

Europa-Park is niet alleen een toeristische trekpleister, maar ook een belangrijke werkgever. Het resort creëert direct en indirect ongeveer 6.100 banen in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 3.900 in de directe omgeving van het park. In totaal profiteren 7.800 mensen in Baden-Württemberg en 2.100 in de Elzas van werkgelegenheid die voortkomt uit het resort en zijn bezoekers. Daarnaast ontvingen zo'n 550 regionale middenstandsbedrijven opdrachten van Europa-Park. De gegenereerde belastinginkomsten bedragen 148 miljoen euro voor de regio Ortenau-Emmendingen, inclusief 41 miljoen euro aan gemeentelijke belastingen. Voor heel Baden-Württemberg gaat het om een bedrag van 194 miljoen euro.

Link: https://www.alexandria.unisg.ch/server/api/core/bitstreams/cc8f2b0a-d1a4-4151-9df1-b5f0fbb0f809/content
Trefwoorden: attractieparken, Duitsland, Europa-Park, economische betekenis, bestedingen, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...