Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Amsterdams toerisme groeit maar grote verschillen

Amsterdams toerisme groeit maar grote verschillen

Amsterdam heeft toeristisch gezien een wisselend 2024 achter de rug. Overall groeide het aantal overnachtingen in hotels maar er zijn grote verschillen tussen periodes en markten. Ook de culturele sector meldde wisselende resultaten. Dat blijkt uit de nieuwste Monitor Bezoekersgedrag Metropoolregio Amsterdam. Intussen scherpt Amsterdam de regels rond vakantieverhuur verder aan.

Meer hotelovernachtingen

In 2024 heeft de gemeente Amsterdam 3,2% meer hotelovernachtingen geregistreerd dan een jaar eerder. Opvallend is dat juni en juli wat minder populair waren waar de overnachtingen in de min zaten. Maart en september deden het juist goed. Zakelijke overnachtingen zaten in de min (-4%) en toeristische flink in de plus (+4,8%). Belangrijkste herkomstmarkt was Nederland met wel minder overnachtingen (-3,4%). Opvallend is de grote groei vanuit België (+11,0%), Frankrijk (+10,2%), Italië (+14,7%) en Spanje (+14,5%). In vergelijking met 2019 ligt het aantal hotelovernachtingen 16% hoger.

Kamerbezetting in de min

De 325 Amsterdamse hotels in de registratie hebben een gemiddelde kamerbezetting van 78,3%, dat is 0,7% minder dan een jaar eerder. De hoogste bezettingen realiseren hotels in stadsdelen Centrum (80%) en West (79%). De kamerbezetting was het hoogst in april en juli. In de Metropoolregio ligt de kamerbezettingsgraad van hotels in Zaanstad met 80,3% het hoogst. In Haarlemmermeer, Aalsmeer en Almere rond de 70%.

AmsterdamHotelovernachtingen

Wisselend beeld bij dagattracties

De verkoop van de ‘I Amsterdam City Card’ groeide met 3,5% en dan vooral in het derde kwartaal (+12,3%). In totaal werden 140.600 kaarten verkocht.  Het aantal bezoekers in de store was in 2024 11,3% hoger dan in 2023.In het culturele segment melden musea 3,6% minder bezoekers waarin vooral in april en mei het bezoek sterk terugliep (boven de 10%). Theaters zagen juist meer bezoekers (+6,1%) waar attracties weer fors moesten inleveren (-12,6%).

AmsterdamDagattracties

Vakantieverhuur verder aan banden

De gemeente Amsterdam is voornemens om de vakantieverhuur in stadsdelen Centrum en De Pijp te halveren van 30 naar 15 nachten per jaar. Dit om ervaren overlast van toeristen terug te dringen. De maatregel maakt deel uit van de ‘escalatieladder vakantieverhuur’. Dit is de maartregel in deze escalatieladder. Als dat niet genoeg helpt, kan de gemeente vakantieverhuur in bepaalde wijken tijdelijk, voor 3 jaar, helemaal verbieden. Het college monitort de situatie en kan regels weer versoepelen of terugdraaien als de balans in een wijk is hersteld. Amsterdam heeft de afgelopen jaren al heel wat maatregelen genomen om de overlast van particuliere verhuur terug te dringen. In 2014 brachten ze het aantal verhuurdagen terug van 60 naar 30 per jaar. Daarnaast gelden extra verplichtingen voor verhuurders: zij moeten zich registreren, een vergunning aanvragen en hun verhuur melden. De nieuwe aanscherping gaat nu de inspraak in. Uiterlijk in december 2025 neemt de gemeenteraad een besluit. Bij goed keuring gelden de nieuwe regels vanaf april 2026.

Reactie Airbnb

Airbnb reageert zoals verwacht niet enthousiast op de aangekondigde maatregel. Clément Eulry, Country Manager Nederland: "Het verder beperken van het recht van Amsterdammers om hun woning te delen, zal het overtoerisme niet oplossen. Deze nieuwe beperking op kortetermijnverhuur is slechts een politieke afleiding van de echte uitdagingen waar Amsterdam mee kampt. Dit beleid raakt Amsterdammers die afhankelijk zijn van verhuur, terwijl het toerisme wordt omgeleid naar duurdere hotels en de problemen rond leefbaarheid onopgelost blijven.” Volgens Airbnb maakt de particuliere verhuur slechts 2% uit van de totale toeristische verhuur in het centrum van de stad. "Er zouden lessen moeten worden getrokken uit het beleid van New York City, waar een lokaal verbod op kortetermijnverhuur averechts heeft gewerkt. Daar werden namelijk alledaagse reizigers uit de stad geprijsd en lokale verhuurders kwamen in de problemen. Wij dringen er bij Amsterdam op aan om het toerismebeleid te herzien en de daadwerkelijke oorzaken van overtoerisme aan te pakken. Tegelijkertijd moeten economische kansen voor lokale bewoners en kleine bedrijven behouden blijven.”

Link: https://infogram.com/monitor-bezoekersgedrag-2024-1hxj48m1oxl852v?live
Trefwoorden: toerisme, recreatie, amsterdam, onderzoek, dagattracties, cultuur, musea, theaters, particuliere verhuur, beleid, horeca, hotels

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...