Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Groningers omarmen toerisme

Groningers omarmen toerisme
Waddenkust Delfzijl

Toerisme en recreatie spelen een belangrijke rol in de provincie Groningen. Uit onderzoek naar de vrijetijdseconomie, uitgevoerd door Ginder in opdracht van de Groninger gemeenten en provincie, blijkt dat er een breed draagvlak is onder inwoners voor toerisme in Groningen. Ook de impact op economie en werkgelegenheid is aanzienlijk.

Het draagvlak voor toerisme en recreatie is hoog in de provincie Groningen. Meer dan 80% van de inwoners vindt dat de sector goed is voor de lokale economie. Zij zien ook dat er meer voorzieningen en recreatieve mogelijkheden zijn dankzij toerisme en recreatie. Een meerderheid vindt dat hun gemeente door toerisme een positiever imago krijgt. Het gaat hen hierbij minder om eigen trots, maar meer om de uitstraling naar buiten toe. In termen van sociale verbondenheid zien inwoners weinig voordelen van toerisme en recreatie. Het merendeel van de inwoners (67%) steunt de toeristische bestemming van hun gemeente en maar 9% staat daar negatief tegenover. Daarnaast vindt bijna 60% van de inwoners dat de voordelen van toerisme opwegen tegen de nadelen. Opvallend hierbij is dat de scores voor de gemeente Groningen iets lager liggen dan die voor de Ommelanden. Dit kan worden verklaard doordat het toerisme in de gemeente Groningen al een meer volwassen niveau heeft bereikt, wat mogelijk tot lagere draagvlakcijfers leidt. Veel genoemde negatieve effecten van toerisme zijn drukte, verkeersoverlast en afval.

Economische impact: 364 miljoen euro aan bestedingen

De vrijetijdseconomie in Groningen genereert jaarlijks ruim 364 miljoen euro aan bestedingen.. De bestedingen zijn bijna 50/50 verdeeld over dagtoerisme (51%) en verblijfstoerisme (49%. Dit maakt toerisme en recreatie tot een van de belangrijkste economische sectoren in de provincie. De bestedingen in het verblijfstoerisme zijn voor 62% afhankelijk van hotelgasten, door zowel het hoge absolute aantal overnachtingen in deze categorie als de hoge bestedingen per overnachting, zeker ook voor zakelijke gasten. Ook vakantieparken en campings brengen ieder circa 12% van de bestedingen in. Groepsaccommodaties brengen vanwege het beperkte volume de minste bestedingen op in het verblijfstoerisme.

In het dagtoerisme is wandelen en fietsen de grootste post qua bestedingen, met name door het hoge volume (ruim 14 miljoen tochten). De bestedingen per tocht zijn daarentegen beperkt. De tweede categorie qua grootte is attracties en bezienswaardigheden. Al deze bestedingen zorgen voor extra omzet bij ondernemers in de horeca, detailhandel en recreatiesector.

Werkgelegenheid: 20.000 banen in de sector

De sector biedt werk aan ongeveer 20.000 mensen, wat neerkomt op 6,3% van de totale werkgelegenheid in de provincie. Dit aandeel is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde en onderstreept het belang van de vrijetijdseconomie als stabiele werkgever. Vooral de horeca, verblijfsaccommodaties en dagattracties leveren direct en indirect veel banen op.

Bezoekers en hun activiteiten in de regio

De meeste dagbezoekers zijn herhaalbezoekers uit de eigen provincie, Drenthe, of van verder weg. De meeste verblijfsbezoekers komen van buiten de noordelijke provincies.

De meeste bezoekers zijn tevreden over de vrijetijdsactiviteiten die ze doen: het gemiddelde is een ruime 8. Bezoekers van buiten de provincie Groningen ondernemen diverse activiteiten tijdens hun verblijf. Populaire activiteiten zijn het bezoeken van de stad Groningen, het ontdekken van natuurgebieden zoals het Lauwersmeer en Westerwolde, en recreatieve activiteiten zoals wandelen, fietsen en varen. Erfgoedlocaties zoals Vesting Bourtange en evenementen trekken ook veel bezoekers. De bezoeker komt meestal met een partner of familie (70%). Ongeveer 60% van de bezoekers is 50 jaar of ouder, jongeren bezoeken de provincie minder vaak.

Toekomstperspectief: kansen voor duurzame groei

De resultaten uit het onderzoek bieden waardevolle handvatten voor beleid en investeringen. Een van de aandachtspunten is de ontwikkeling van divers en aantrekkelijk aanbod voor het gehele jaar, zodat de regio minder afhankelijk is van seizoensgebonden toerisme en bezoekers langer blijven. Daarnaast biedt het verder versterken van recreatieve routes, verblijfsaccommodaties en culturele evenementen mogelijkheden om de sector duurzaam te laten groeien.

Link: https://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Beleid_en_documenten/Documentenzoeker/Werken_en_ondernemen/Toerisme/Definitieve_rapportage_Onderzoek_Vrijetijdseconomie_provincie_Groningen__Februari_2025___2_.pdf
Trefwoorden: toerisme, recreatie, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, beleid, bewoners, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...