Geplaatst op: 05-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Business as Unusual: Innovatie en Inspiratie op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd

Business as Unusual: Innovatie en Inspiratie op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd

Op 20 maart 2025 vindt op de campus van de Breda University of Applied Sciences het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrijetijd plaats, georganiseerd door NRIT Media in samenwerking met de toerismeopleidingen van diverse hogescholen. Dit jaar staat het congres in het teken van "Toerisme in Transformatie: Business as Unusual”, waarbij de focus ligt op regeneratief toerisme en de rol van AI in de sector.

Het programma van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025 is compleet: drie keynotes en acht breakout sessies staan voor je klaar. Met ruim 200 deelnemers is dit congres bij de Breda University of Applied Sciences hét kennis- en netwerkevent van het jaar! Ook goed nieuws voor wie nog niet heeft ingeschreven. We hebben het early birdtarief verlengd tot 12 maart.

Een platform voor kennisdeling en innovatie

Het congres, dat al zo'n 15 jaar bestaat, is een rondreizend evenement langs verschillende hogescholen met opleidingen Tourism Management. Het brengt professionals uit de toeristische sector, onderzoekers en studenten samen om kennis te delen en te discussiëren over de toekomst van toerisme. Marco van Leeuwen van de Breda University of Applied Sciences en dit jaar gastheer van het congres praat in de postcast LeisureTalk met Richard Otten over het congres en de toekomst van toeristisch onderwijs.

"We willen de sector laten zien wat de best practices zijn en wat de gedachte achter het thema is. Het gaat om meervoudige waardecreatie die je als bedrijf kunt omarmen en waar je het verschil mee kunt gaan maken,” aldus Marco. Voor Marco is de hamvraag hoe we op een positieve manier ‘beyond sustainability’ kunnen kijken: "Hoe kunnen we in die sector en in de keten het besef naar boven krijgen dat we het regeneratiever moeten doen? En daarmee bedoel ik dat we een positieve impact moeten creëren door met stakeholders, met je lokale partijen, met je klant, iets te doen voor het hele netwerk.”

Regeneratief toerisme en AI als speerpunten

Een van de keynote sprekers is Willy Legrand, een expert op het gebied van regeneratief toerisme. Hij zal spreken over hoe de sector verder kan gaan dan duurzaamheid en een positieve impact kan creëren op lokale gemeenschappen en het milieu. "Een fantastische spreker”, vertelt Marco. "Hij is ontzettend begaan met alles wat er gebeurt in toerisme en neemt je mee in de regeneratieve kracht die toerisme heeft.” Daarnaast zal Stanislav Ivanov, een onderzoeker op het gebied van robotica, AI en servicemanagement ingaan op de digitalisering van de sector en de mogelijkheden van AI voor toeristische bedrijven.

Een divers programma met breakouts en paneldiscussies

Naast de keynote sprekers zijn er paneldiscussies met lectoren die expert zijn op sociale impact, toeristische mobiliteit en digitale transformatie. In de middag breakout sessies over uiteenlopende onderwerpen, van AI tot de dilemma's in het toerismeonderwijs en de dialoog tussen verschillende stakeholders. Ramon Vullings sluit het congres af met een presentatie over complexe cross-industrie innovatie. "Welke transformaties zie je in andere sectoren en industrieën? Wat kunnen wij daar in ons toerisme- en vrijetijdsdomein van leren?”

Netwerken en inspiratie

Het congres is bedoeld voor bedrijven, instellingen, onderzoekers en studenten die actief zijn in de toeristische sector. Het biedt een platform voor netwerken en kennisdeling, en de mogelijkheid om geïnspireerd te raken door de laatste ontwikkelingen in de sector. "Het is goed om samen te komen en al die grote vraagstukken te bespreken,” aldus Marco. "En natuurlijk om geïnspireerd naar huis te gaan.”

Het congres vindt plaats op de campus van BUas in Breda. Aanmelden kan via de website toerismetrendcongres.nl. Luister de complete podcast met ook de visie van BUas op de toekomst van toeristisch onderwijs op https://open.spotify.com/episode/3I9awjmu1NWzHH7fauQBg9

Trefwoorden: beleid, trends, onderwijs, onderzoek, ondernemen, toerisme, recreatie, vrije tijd, transformatie, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.