Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality

Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality

Leisure, Tourism & Hospitality (LTH) is een van de zeven domeinen die deelnemen aan de landelijke pilot voor de Professional Doctorate (PD), het nieuwe promotietraject van de Nederlandse hogescholen. Inmiddels zijn tien kandidaten gestart met een PD-traject, veelal afkomstig uit het hbo. Voor de volgende fase worden werkgevers en werknemers nadrukkelijk opgeroepen om zelf invulling te geven aan een PD-traject.

"Als je kijkt naar toekomstbestendigheid – een kernbegrip in de PD – is het LTH-domein een sector die veel toekomstgerichte vraagstukken op zijn bord heeft liggen,” zegt Jos van der Sterren, secretaris van de PD-LTH. "Allemaal vraagstukken die niet zijn op te lossen op de klassieke manier met bachelors en masters. De sector heeft namelijk behoefte aan kandidaten die een thema beetpakken waarmee ze een aantal jaren aan de slag gaan aan de hand van concrete praktijkgerichte vraagstukken.” Stayokay is een van de werkveldpartners en locatiemanager Martine van de Velde vertelt in een mooi interview op de site van de professional doctorate hoe zij samenwerken met kandidaat Judith Ogink voor het verminderen van het gebruik van plastic. 

Vooroplopen met uniek ontwikkeltraject

De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies. Kandidaten werken minimaal 60% van hun tijd aan hun PD-vraagstuk en worden begeleid door lectoren en werkveldbegeleiders. Daarnaast maken zij deel uit van een learning community en volgen zij een ontwikkeltraject aan de hogeschool. De inhoud van het PD-traject moet passen binnen 8 kernthema’s:

  1. Duurzaamheid
  2. De rol van LTH bij maatschappelijke opgaven
  3. Veerkrachtige organisaties en bedrijven
  4. Betekenisvolle gastvrijheidsbeleving
  5. Sleuteltechnologieën en data
  6. Bestuurlijke vernieuwing
  7. Innovatie van financiering
  8. Human capital 

Deelnemende hogescholen aan de PD-LTH zijn: Saxion, Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Zuyd Hogeschool, HZ University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool en Hotelschool The Hague. Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality verzorgt het secretariaat.

Call for proposals

Hieronder kun je de complets call for proposals downloaden.

Link: https://www.celth.nl/uploads/2025/5/call-for-proposals-2025_44454.pdf
Trefwoorden: CELTH, PD, professional doctorate, promoties, onderzoek, toerisme, recreatie, hospitality

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...