Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Minister Beljaars maakt werk van beter ondernemersklimaat

Minister Beljaars maakt werk van beter ondernemersklimaat
Foto: Ministerie van Economische Zaken - Martijn Beekman

Tijdens de eerste OndernemersTop in Eindhoven benadrukte minister Beljaarts van Economische Zaken de noodzaak om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. "Ondernemers besteden te veel tijd, geld en energie aan regelgeving. Dit moet veranderen," aldus Beljaarts. Het kabinet werkt aan het verlichten van de verplichte registratie van woon-werkverkeer en het vereenvoudigen van ARBO-regels, re-integratie van zieke medewerkers en de AVG.

De bijeenkomst bracht 230 ondernemers, vertegenwoordigers van bedrijven en beleidsmakers samen om de uitdagingen en kansen voor het Nederlandse ondernemingsklimaat te bespreken. Dit evenement markeerde de start van het Pact Ondernemingsklimaat, een initiatief om samen met ondernemers een sterke economische basis voor de toekomst te bouwen.

Belangrijke thema's zoals arbeidsmarkttekorten, regeldruk en verduurzaming kwamen aan bod. Ondernemers deelden hun zorgen en oplossingen in deelsessies. Ze benadrukten de noodzaak van arbeidsbesparende technologieën, samenwerking met onderwijsinstellingen en betere inzet van onbenut arbeidspotentieel. Ook werd het belang van lange termijn beleid en harmonisatie van Europese regels zonder nationale koppen besproken.

Een ander punt van zorg was het volle stroomnet, dat verduurzaming en bedrijfsuitbreiding belemmert. Ondernemers pleitten voor efficiënter gebruik van netcapaciteit en samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven om dit probleem aan te pakken.

De inzichten uit de Top vormen een belangrijke bouwsteen voor het Pact Ondernemingsklimaat. Minister Beljaarts waardeerde de waardevolle input en inspirerende voorbeelden van ondernemers. Het vervolgtraject omvat verdere uitwerking van het Pact, met Vivienne van Eijkelenborg als verkenner. Het doel is om het Pact voor de zomer van 2025 vast te stellen.

Trefwoorden: ondernemen, beleid,

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    18/06/25
    Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
    De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
    18/06/25
    Tourist Info punt in Zweeler kerk
    Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
    11/06/25
    Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
    De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
    10/06/25
    Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
    MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
    10/06/25
    Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
    Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
    06/06/25
    Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
    Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
    05/06/25
    Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
    Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
    05/06/25
    Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
    Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

    ||| Agenda |||

    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...