Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Dijk van een wijf start in januari 2025

Dijk van een wijf start in januari 2025
Impressie Dijk van een wijf. Illustratie: Nienke Brokke.
Na jaren van onzekerheid lijkt het er dan toch op dat we eindelijk het landschapskunstwerk Dijk van een Wijf kunnen realiseren, meldt bedenker van het kunstwerk Sense of Place. Deze reusachtige vrouwsculptuur is in 2025 vlakbij de Friese Waddendijk bij Oosterbierum, te bezichtigen. 

Met de toekenning van de subsidie van het Waddenfonds en bijdrages van de gemeente Waadhoeke en Regiodeal Noardwest Fryslân, is de financiering van dit landart werk rond. De vergunning is aangevraagd, en Sense of Place treft voorbereidingen zodat in januari 2025 gestart kan worden met de uitvoering. 

Contrast

Dijk van Wijf is een liggende vrouwfiguur en deze wordt 65 meter lang, 11 meter hoog en 11 meter breed. Het wordt opgebouwd van lokaal gewonnen zand en klei en krijgt een begroeiing van streekeigen planten en grassen. Het kunstwerk is bedacht en ontworpen door kunstenaar Nienke Brokke. "De ronde vormen van het beeld zijn een mooi contrast met het rechtlijnige karakter van het agrarisch landschap achter de dijk", aldus Nienke. 

Met dit kunstwerk wil Sense of Place de waarde van het landschap en de natuur vieren. Het Waddengebied is een plek met unieke planten en dieren. Het gebied is een belangrijke rustplaats voor veel vogels en insecten. De begroeiing met streekeigen planten op het kunstwerk versterkt de biodiversiteit en onderstreept deze boodschap. Sense of Place wil met Dijk van een Wijf een plek van rust en bezinning creëren, een plek waar we stilstaan bij de zorg voor elkaar, de natuur om ons heen en onze relatie met moeder aarde.
Trefwoorden: landmark, Sense of Place, toerisme, recreatie

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...