Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland: "We hebben stabiel beleid nodig"

Gastvrij Nederland:
Ondernemers uit de gastvrijheidssector – waaronder horeca, recreatie, cultuur en evenementen – gaven op 24 oktober de ‘Ondernemersagenda Gastvrijheidssector’ met daarin oplossingen voor een duurzame en toekomstbestendige sector aan minister Beljaarts (EZ). 

De agenda werd door Karin Kuiper (Platform Gastvrij Nederland) en Jacco Vonhof (MKB-Nederland) overhandigd aan minister Beljaarts van Economische Zaken. 

Karin Kuiper van het Platform Gastvrij Nederland benadrukt dat de gastvrijheidssector niet alleen economisch van belang is, maar ook bijdraagt aan het welzijn van miljoenen mensen. ‘Dit is de enige sector die bijdraagt aan het Bruto Nationaal Geluk. Wij bieden ontspanning en verbinden mensen, maar om dit te blijven doen, hebben we stabiel beleid nodig dat ondernemers ruimte geeft om te innoveren en te investeren.’

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: ‘De gastvrijheidssector is niet alleen de gezelligste sector van Nederland, maar levert ook een grote bijdrage aan onze economie en maatschappij. In het verlengde van onze Ondernemersagenda ‘Vernieuwen, versnellen, verbinden’ zijn nu meerdere sectoren met een eigen agenda bezig en ik ben trots dat de gastvrijheidssector nu als eerste zijn sectoragenda presenteert. Hiermee laten ze zien hoe uniek de sector is, hoe ze zelf werken aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen en wat ze daarbij nog nodig hebben van de overheid.’

Ruimte voor recreatie

De Ondernemersagenda Gastvrijheidssector biedt op een vijftal terreinen concrete voorstellen om de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen te versterken. De sector kan daarbij een belangrijke rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals verduurzaming en het versterken van de arbeidsmarkt. Daarbij vragen ze de overheid om ondernemers de ruimte te geven om hun rol te vervullen, bijvoorbeeld door wet- en regelgeving te vereenvoudigen. Daarnaast pleiten ze voor voldoende fysieke ruimte, zodat recreatie en toerisme een volwaardige plek krijgen in de ruimtelijke planning.

Belang betaalbare recreatie én mobiliteit

De sector zet zich daarnaast sterk in voor verduurzaming, met initiatieven zoals energiebesparing en vermindering van voedselverspilling. Voor ondernemers zijn vereenvoudigde vergunningsprocedures en betere financieringsmogelijkheden voor duurzame investeringen hiervoor van groot belang. Tegelijkertijd pleit de sector voor het behoud van betaalbare recreatie en spreekt zich uit tegen een btw-verhoging op logies en cultuur. Ook benadrukken zij het belang van betaalbare mobiliteit en goede internationale bereikbaarheid om de concurrentiepositie van Nederland te versterken.

Gastvrijheidssector 104 miljard

De gastvrijheidssector bestaat uit onder meer horeca, recreatie, cultuur en evenementen en draagt met een omzet van 104,9 miljard euro en werkgelegenheid voor ongeveer 800.000 mensen substantieel bij aan de Nederlandse economie en samenleving. Het behoud van een bloeiende sector is niet alleen economisch van belang, maar draagt ook bij aan de gezondheid, het welzijn en het sociale leven van mensen.

Trefwoorden: gastvrijheidssector, ondernemen, agenda, economie, Beljaarts

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...