Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Lonen horeca stijgen met 2,5%

Onderhandelingsresultaat CAO horeca voor 24 maanden

Lonen horeca stijgen met 2,5%
Na half november duidelijkheid of het resultaat wordt aangenomen.
Vakbonden FNV Horecabond, CNV en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bereikten een onderhandelingsresultaat over een nieuwe Horeca-cao die ingaat op 1 januari 2025. Het resultaat moet nog voorgelegd worden aan de leden.
 
De sociale partners hebben afspraken gemaakt voor een nieuwe Horeca-cao voor de duur van 24 maanden. De afspraken gaan onder andere over loonontwikkeling, hervorming van het functie- en loongebouw, het invoeren van het loyaliteitsverlof en het verbeteren van de werk-privébalans. 

 

Loonontwikkeling

De werkgeversorganisatie meldt dat het heeft te maken met veel kostenstijgingen en de marges staan onder druk. Tegelijkertijd waarderen werkgevers hun werknemers en wil de sector aantrekkelijk blijven in deze krappe arbeidsmarkt. Met de nieuwe cao is er een balans gevonden in deze belangen en wordt verder gebouwd aan een aantrekkelijk basis-arbeidsvoorwaardenpakket voor werknemers.
 
Werknemers hebben - gelet op de aanhoudende hoge inflatie en het steeds verder stijgende wettelijk minimumloon - recht op passende loonsverhogingen. Vanaf functiegroep III gaat het onder voorwaarden per 1 januari 2025 om een verhoging van 2,5%, vanaf 1 juli 2025 om 1% en vanaf 1 januari 2026 om 2,5%. Tegelijkertijd heeft de werkgever meer mogelijkheden om een eigen beloningsbeleid te voeren. Ook kunnen buiten de cao om gegeven loonsverhogingen worden verrekend. 
 

Loyaliteit en werk-privé balans

De sociale partners waarderen werknemers die loyaal zijn aan het bedrijf, daarom wordt voor werknemers die 10 jaar of langer in dienst zijn een loyaliteitsverlof ingevoerd. Verder willen de sociale partners medezeggenschap in het horecabedrijf bevorderen. Tijdens de looptijd van de nieuwe cao geven de sociale partners hier verder invulling aan.
 
Om werknemers meer regie te geven op hun werk-privébalans, krijgen zij de mogelijkheid om aan te geven wanneer zij gewerkte overwerk- en meeruren willen opnemen. Ook kunnen parttimers, net als voor fulltimers al het geval is, overwerk- en meeruren vanaf een bepaalde hoogte beperken.
 
Marijke Vuik, voorzitter KHN: "De gemaakte afspraken bieden werkgevers meer ruimte om hun eigen beloningsbeleid te bepalen, en dat is een positieve stap. Wel zien we dat de marges onder druk staan en dat werkgevers worden geconfronteerd met kostenstijgingen, die zij niet altijd door kunnen berekenen aan de gast. Tegelijkertijd blijven heldere afspraken van groot belang. Ze scheppen duidelijkheid voor ondernemers en helpen ons als sector aantrekkelijk te blijven voor nieuwe medewerkers, iets waar we allemaal bij gebaat zijn."
 
Edwin Vlek, voorzitter FNV Horecabond: "Het is cruciaal dat we in uitdagende tijden ook goed blijven kijken naar de wensen en behoeften van medewerkers. Een belangrijk punt tijdens deze onderhandelingen was dat ervaring blijft lonen. Door het loongebouw in balans te brengen en de vakvolwassen leeftijd te verlagen naar 20 jaar, hebben we mooie stappen gezet. Ook de afspraken over de werk-privé balans en het loyaliteitsverlof zorgen voor een flinke vooruitgang voor zowel de sector als de medewerkers.”
 
Jacqueline Twerda, bestuurder CNV: "CNV is blij dat we tot een evenwichtig akkoord hebben kunnen komen, waarin naast loon ook in de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden weer stappen vooruit zijn gezet. Dat een vakkracht in de nieuwe cao niet op 21, maar op 20-jarige leeftijd volgens het volwassen loon zal worden betaald, vinden wij een heel belangrijke stap.”
 
Het onderhandelingsresultaat wordt door de vakbonden FNV Horecabond en CNV voorgelegd aan hun achterban. KHN vraagt goedkeuring aan het Landelijk Bestuur van de vereniging. Half november is er meer duidelijk en wordt bekendgemaakt of er daadwerkelijk een nieuwe Horeca-cao komt per 1 januari 2025.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, cao, onderhandeling

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...