Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-09-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Van Gogh Kerk Etten-Leur krijgt multimediale Van Gogh experience

Nieuwe beleving neemt bezoeker mee in start carrière van Van Gogh

Van Gogh Kerk Etten-Leur krijgt multimediale Van Gogh experience

Etten-Leur krijgt een hoogwaardige Van Gogh attractie in de Van Gogh Kerk dankzij de investeringen van in de Brabant samenwerkende Van Gogh organisaties. Gemeente Etten-Leur heeft ingestemd met de verkoop van de Van Gogh Kerk aan de provinciale Van Gogh Sites NV. Met deze stap kan Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur de kerk langdurig exploiteren en kunnen de samenwerkende Van Gogh organisaties investeringen voor de lange termijn doen. Met een multimediale experience beleven bezoekers hier, op de plek waar Van Goghs vader predikte, vanaf het voorjaar 2025 de eerste levensjaren van Van Gogh als kunstenaar.


Achter de schermen heeft Van Gogh Sites Foundation in nauwe samenwerking met de lokale Van Gogh stichting voorbereidingen getroffen om een bijzondere en unieke experience te ontwikkelen voor in de kerk. Het gerenommeerde ontwerpbureau Tinker Imagineers uit Utrecht heeft een museale en multimediale experience ontwikkeld die de komende maanden wordt opgebouwd in de Ettense kerk waar de vader van Vincent dominee was. In het verhaal "Vincents passie” komt een nog relatief onbekende periode van Vincents leven aan bod, waarin hij de start van zijn leven als kunstenaar letterlijk kleur gaf.


De organisatie en de bedenkers achter het concept voor de Van Gogh Kerk hebben in 2023 in Nuenen het succesvolle Van Gogh Village Museum opgeleverd. Daarmee worden inmiddels tienduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland aangetrokken. Lex Besselink, voorzitter van Stichting Vincent van Gogh in Etten-Leur is erg blij met deze ontwikkeling: "We hebben erg lang toegewerkt naar dit moment. Over de invulling en het concept was iedereen het snel eens, maar we weten ook dat we zorgvuldig om moeten gaan met zo’n belangrijk en beeldbepalend monument in Etten-Leur. Het past precies in de toeristische visie van de gemeente Etten-Leur en de toenemende bezoekersaantallen zijn ook aantrekkelijk voor de ondernemers in ons mooie centrum. Wij geloven sterk dat iedereen trots zal zijn op deze nieuwe Van Gogh beleving.”


Bijdragen aan de inrichting

Met de aankoop van de Van Gogh Kerk start het traject van herinrichting en aanleg van de experience. Dit vraagt om een pittige investering waaraan de Van Gogh Sites Foundation kan bijdragen naast de subsidie van Brabant-C. Ankie de Hoon, directeur Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur die de Van Gogh Kerk exploiteert, ziet nog wel een uitdaging: "We hebben behoorlijk wat wensen om van de Van Gogh Kerk een volwaardig onderdeel van het totale Van Gogh erfgoed te maken. Daarvoor zoeken wij nog bedrijven en particulieren die ons hierin willen ondersteunen. Zij kunnen hiermee mede-eigenaar worden van de Van Gogh Kerk en bijdragen aan de instandhouding van de Van Gogh Monumenten in Brabant. Wij gaan hierover graag in gesprek met het bedrijfsleven”.


Wethouder Jean-Pierre Schouw: "Wij zijn ontzettend blij met de verkoop van de Van Gogh Kerk aan de Van Gogh Sites NV. Dit markeert een belangrijke stap in het behoud en de verdere ontwikkeling van dit prachtige monument in Etten-Leur. We wensen Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur veel succes bij het realiseren van hun ambitieuze plannen. We kijken ernaar uit om te zien hoe deze unieke ervaring niet alleen het culturele aanbod versterkt, maar ook onze lokale gemeenschap en economie ten goede komt."


Heropening

De Van Gogh organisaties hebben een ambitieuze planning gemaakt om de multimediale attractie te realiseren. Volgens Lex Besselink wordt in rap tempo gewerkt, maar moet wel voorzichtig omgegaan worden met de kerk: "We willen de kerk volledig intact laten en de kwaliteit van het gebouw versterken. Dit vraagt om een aanpak waarbij er geen ingrepen gedaan worden die het monumentale karakter kunnen schaden.”

Als de herinrichting en verbetering van de toegankelijkheid van de kerk verloopt volgens planning, opent de nieuwste Van Gogh beleving van Nederland in het voorjaar van 2025.

Trefwoorden: Van Gogh experience, stichting, foundation, cultuur, toerisme, lesuren

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...