Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Den Haag is Royal in september

Verwachting voor herstel koopkracht en blik op 2025

Den Haag is Royal in september
The Hague & Partners zorgde voor een feestelijke start met wehouder Bruines. Foto: The Hague & Partners / Arnaud Roelofsz
De rondvaartboot dobbert in de Hofvijver, de oranje-banieren wapperen en de koninklijke hoeden zijn afgestoft. Alles is gereed om Royal September in te luiden in Den Haag. 

Elk jaar, gedurende tien dagen voorafgaand aan Prinsjesdag, viert Den Haag dat het dé koninklijke stad van Nederland is met een breed aanbod aan evenementen en festiviteiten. Dit jaar gaf wethouder Saskia Bruines (Economische ontwikkeling) het startschot van Royal September.

Wethouder Bruines: "Het is geweldig dat de hele stad op deze manier toeleeft naar Prinsjesdag. Den Haag voelt echt extra koninklijk deze weken. Prinsjesdag betekent ook de opening van het parlementaire jaar, een belangrijk moment in onze democratie . Voor jong en oud zijn er allerlei activiteiten te doen, te zien en te beleven in stad. Voor bewoners en bezoekers. Iedereen is welkom om dit feest hier te vieren.”

Tijdens Royal September, dit jaar van zaterdag 7 tot en met dinsdag 17 september, viert Den Haag dat het dé koninklijke stad is. Van markten tot muziek, cabaret, debatavonden, rondvaarten op de Hofvijver, een buitenbioscoop, modeshows en openstellingen van monumentale panden en paleizen; de agenda van Royal September staat vol met festiviteiten. En dat bovenop het vaste koninklijke aanbod in de stad. Bijvoorbeeld de audio- en videowandeling de ‘Royal Tour’, koninklijk shoppen in de Royal District en een bezoek aan musea zoals Escher in Het Paleis.
 

Koninklijke hoed

Icoon voor Royal September dit jaar is de ‘koninklijke hoed’, die ook door wethouder Bruines werd opgezet tijdens het aftrapmoment in De Passage. In het centrale deel van de overdekte winkelgalerij hangt sinds deze week het kunstwerk Chapeau!. Dit werk, gemaakt door de Haagse ontwerper Pink Steenvoorden, bestaat uit hoeden van de voormalige, exclusieve hoedenwinkel Ladies Paradise. De winkel, die tot sluiting in 2000 in De Passage was gevestigd, had vele bekende Nederlanders als clientèle waaronder Hare Majesteit de Koningin.

Steenvoorden: "Een paar jaar geleden werd er in een leegstaande ruimte boven het oude winkelpand van Ladies Paradise een partij van maar liefst 3.000 hoeden ontdekt, vooral uit de jaren ‘50 en ‘60. Met de installatie Chapeau! krijgen de vergeten hoeden iets van hun grandeur terug. Ook vormt het tijdens Royal September een kleurrijk décor met een koninklijk tintje voor bezoekers van De Passage.”

Het hoedenthema zal de komende dagen vaak te zien zijn in Den Haag, onder andere tijdens de modeshow op de Prinsjesmarkt, tijdens The Hague Hat Stroll en natuurlijk op Prinsjesdag zelf.

Highlights van Royal September 2024:
 
-    Rondvaarten op de Hofvijver (zaterdag 7 tot en met dinsdag 17 september)
-    Aanbieden van de Geloofsbrieven (woensdag 11 september)
-    De vorstelijke Buitenbioscoop (woensdag 11 september tot en met zondag 15 september)
-    Start vitrine-tentoonstelling Koninklijke tradities in Beeld (vanaf donderdag 12 september)
-    De grote publieksdag van het Prinsjesfestival (zaterdag 14 september)
-    Openstellingen van paleizen op Open Monumentendag (zaterdag 14 en zondag 15 september)
-    Generale repetitie van de Prinsjesdag-rijtoer (zondag 15 september)
-    Strandoefening van de Cavalerie Ere-Escorte (maandag 16 september)
-    Gratis live-muziekfestival PrinsjesNach (maandag 16 september)
-    De koninklijke rijtoer op Prinsjesdag (dinsdag 17 september)
 
De overzichtspagina van de evenementen van Royal September zijn te vinden op denhaag.com
 
Trefwoorden: Den Haag, royal, Prinsjesdag, marketing, evenement, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...