Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-05-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden

Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Afbeelding van 3345557 via Pixabay

Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.

Het Experience Center Oude Ambachten komt op de oude punterwerf van de familie Schreur in Giethoorn. Bezoekers kunnen er in de toekomst kennismaken met de klassieke houten punterbouw en oude ambachten. Met de komst van het Experience Center moet ook de drukte in Giethoorn beter gespreid worden.

Gert Harm ten Bolscher (gedeputeerde van onder andere vakmanschap en erfgoed) is blij met de komst van het centrum. "De geschiedenis van deze werf gaat terug tot het begin van de achttiende eeuw, al eeuwen varen er houten punters door Giethoorn. Met de komst van het Experience Center kan iedereen kennis maken met dit authentieke vakmanschap waar we met z'n allen trots op zijn. Maar ook met andere oude ambachten die hier van generatie op generatie worden overgedragen, zoals palingvissen, rietsnijden en rietdekken."

Drukte spreiden

Het plan voor het Experience Center staat niet op zichzelf en is een van de uitwerkingen van de landelijke Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland. Een van de acties is te bekijken hoe bezoekersstromen beter kunnen worden gespreid. Dat gebeurt ook bij twee andere hotspots; Zaanse Schans en Kinderdijk. Gasten worden daarbij verleid om het gebied verder in te trekken en kennis maken met meer dan alleen de bekende hotspot.

Meer projecten

Samen met de gemeente Steenwijkerland heeft de provincie bekeken welke maatregelen mogelijk zijn. In het gebied wordt gewerkt aan spreiding van gasten door de restauratie van de Koornmeule (Giethoorn-Noord), het realiseren van het Experience Center Oude Ambachten in Giethoorn-Zuid en het nog te bouwen European Wetland Center in Ossenzijl door Staatsbosbeheer. De hoop is dat de druk op het centrum van Giethoorn hierdoor afneemt, waardoor gasten een bezoek aan Giethoorn en omgeving nog plezieriger ervaren.

Gedeputeerde Erwin Hoogland van onder andere toerisme en recreatie: "Met een nieuw Experience Center bieden we die bezoekers een nieuwe bestemming én een inkijkje in de geschiedenis. En nog een voordeel, ook bij slecht weer is dit een prima plek!

Trefwoorden: toerisme, overtoerisme, musea, cultuur, Overijssel, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...