Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-04-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat
Van links naar rechts: Gunther Coppens, Igor Philtjens, Zuhal Demir en Léon Faassen.

Nederland en Vlaanderen willen vier wijngebieden met elkaar verbinden in een zogenaamde Wijnstraat. De duurzame toeristische beleving staat voorop. Een Europese subsidie moet het project een vliegende start geven.

De Wijnstraat gaat door vier wijngebieden lopen: Hageland, Haspengouw, de Belgisch-Nederlandse Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg. Maar zover is het nog niet. Eerst is er nog onderzoek nodig over de regionale wijnidentiteit, productontwikkeling van een wijnroute, wijnbeleving en een innovatief & duurzaam wijnecosysteem. Met de opstart van de wijnstraat hoopt het consortium niet alleen wijnliefhebbers aan te trekken maar ook een breed publiek te inspireren om te genieten van een duurzame en betekenisvolle toeristische (wijn)ervaring.

Partners

Partners Hogeschool PXL, Toerisme Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant vzw, Visit Zuid-Limburg, KU Leuven, Herita, Bisschoppelijk Centrum Rolduc, Gemeente Kerkrade, Stad Borgloon, Visit Limburg en Wijngoed Raar Saint Remi werken gedurende 3 jaren samen om dit te realiseren. Het project wordt mede gefinancierd door Interreg VI Vlaanderen-Nederland, het samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

In het gebied zijn een groeiend aantal wijnmakers met kwaliteitswijnen actief op een unieke geologische stapeling van ijzerzandsteen, mergel, grind en löss. Op een korte afstand (80 km) van elkaar hebben ze een gedeelde cultuurhistorische wijngeschiedenis.  

Grensoverschrijdend toeristisch verhaal

De initiatiefnemers zien een wijnregio in opmars en willen die verbinden met een uniek, grensoverschrijdend toeristisch verhaal. Een wijnstraat waarin de wijnbeleving centraal staat met synergiën naar andere sectoren zoals de lokale keuken, cultureel erfgoed, landschapsbeleving en andere toeristische ervaringen die zich uitstekend lenen voor verdere toeristische uitbouw. Uiteindelijk moet er een fysieke wijnroute komen die bezoekers te voet, met de fiets en/of in etappes kunnen afleggen over 3 provincies heen.

Wijnstraat

Kans voor groen toerisme

Limburgs gedeputeerde voor het landelijk gebied, Léon Faassen: "We hebben in Nederland en Vlaanderen een aantal fantastische wijngebieden, die bovendien aan elkaar grenzen. Het is één van de voorbeelden van kansen voor verbinding tussen onze mooie provincies. De Wijnstraat is een perfecte gelegenheid voor groen toerisme en de verdere ontwikkeling van onze wijnbouwers. De unieke natuur, het historisch erfgoed en de lokale smaak kunnen elkaar allemaal versterken. In een tijd waarin ‘beleven’ voor veel mensen voorop staat, is dit een buitenkans om iets moois neer te zetten samen. De diversiteit tussen de gebieden zal ongetwijfeld verrijkend werken voor bezoekers.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, wijntoerisme, dmo, Vlaanderen, Nederland, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...