Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Uitbreiding Knopen Lopen naar België en Duitsland

Uitbreiding Knopen Lopen naar België en Duitsland
Limburgse bestuurders onthullen vernieuwde routepalen. Foto: Visit Zuid-Limburg.
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’. Het nieuwe netwerk - gelegen in de driehoek tussen Sittard-Geleen, Vaals en Eijsden-Margraten - gaat enerzijds nauw aansluiten op de bestaande knooppunten-netwerken van Echt-Susteren, de Belgische Voerstreek en het Aachener wald. Anderzijds gaat het ook verbinding leggen met de toekomstige netwerken van Städteregion Aachen en Selfkant.

De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Hier zijn vele overleggen met elkaar, natuurorganisaties, overige (wandel)instanties en gebruikers voor geweest. Het nieuwe netwerk gaat gepaard met nieuwe knooppuntenpalen inclusief QR-codes waarmee de wandelaar extra informatie kan opvragen. Daarnaast worden er diverse nieuwe wandeldrukwerken voorzien. In de tweede helft van 2024 worden de palen en borden geplaatst in de regio. De oplevering is voorzien voor aanvang 2025.

Overleg natuur en beheer

De afgelopen maanden stonden in het teken van overleg met de betrokken partijen om te komen tot een fijnmazig en inventief netwerk, dat regio-breed gaat resulteren in de mooiste wandelpaden. Uitvoerig overleg met de vier grote natuurorganisaties en de instanties die de lange afstandsroutes beheren, stond daarbij ook op de agenda. Daarnaast werden er verschillende regionale informatiebijeenkomsten georganiseerd, waarin belanghebbenden te woord zijn gestaan over de nieuwe wandeltrajecten. Dit resulteert uiteindelijk in een toekomstig wandelnetwerk van bijna 1.900 km en bijna evenzoveel knooppunten. Dat is een stijging van ruim 600 km aan bewegwijzerde wandelkilometers in Zuid-Limburg, wat ook meteen gaat leiden tot een spreiding van wandelaars door de hele regio zodat de natuur minder belast zal worden.

Nieuwe routepalen

De afgelopen tijd is ook gewerkt aan het ontwerp van de nieuwe routepaal met bijbehorende bordjes. Hierop zijn QR-codes toegevoegd waarmee wandelaars kaarten en een routeplanner kunnen bekijken. Ook ondernemers en themaroutes worden met deze toepassing vindbaar voor de wandelaars.

Trefwoorden: wandelen, netwerk, beheer, natuur, beleid, spreiding

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...