Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-03-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ITB Berlin: Toerisme is booming

ITB Berlin: Toerisme is booming
Foto: Messe Berlin

Vandaag start in Duitsland de grootste vakantiebeurs van de wereld de ITB. Jaarlijks bezoeken bijna 100.000 vakgenoten uit de hele wereld deze beurs. Op de openingsceremonie sprak Julia Simpson, voorzitter en CEO van de World Travel & Tourism Council over een ongekende groei van de sector: "Vorig jaar zei ik hier op dit podium dat reizen terug is. Nu, slechts 12 maanden later, is het niet alleen terug, het is booming.

Ook in gastgastland Duitsland groeit het toerisme als kool: "Vergeleken met vorig jaar zien we nu al een groei met dubbele cijfers in bezoekersaantallen uit belangrijke bronmarkten zoals het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Griekenland. Verder weg laten onze gegevens zien dat er dit jaar meer reizigers uit de VS Duitsland zullen bezoeken dan vorig jaar. In heel Europa zien we een enorme toename van het aantal internationale aankomsten. Het aantal aankomsten in Griekenland en Portugal is met meer dan 20% gestegen ten opzichte van vorig jaar en Spanje, de op één na populairste bestemming ter wereld, gaat ook een geweldig jaar tegemoet met nu al 13% meer aankomsten.

Toerisme geeft boost aan wereldeconomie

Volgens Simpson wordt 2024 niet alleen een topjaar voor het toerisme in Duitsland, maar voor Europa en de wereld. "Travel & Tourism zou in 2023 goed zijn voor 9,2% van het wereldwijde BBP of 9,5 biljoen dollar, en werk bieden aan 320 miljoen mensen. Dat is één op de 11 banen wereldwijd. En onze enorme bijdrage aan de wereldeconomie zal ook groeien.” En de groei is er volgens Simpson nog niet uit: "In 2033 zal meer dan een op de negen banen wereldwijd in deze sector te vinden zijn. In slechts negen jaar zullen we goed zijn voor 11,6% van het wereldwijde BBP. En in het komende decennium zal Travel & Tourism twee keer zo snel groeien als de economie in het algemeen.”

Toerisme voor het goede

Reizen is in de optiek van de WTTC een van de grote versnellers van wereldwijde ontwikkeling. "En toch kan de waarde van reizen en toerisme niet alleen in economische termen worden uitgedrukt. In een tijd van politieke polarisatie leidt het mensen naar een gemeenschappelijke basis.” Tot slot van haar toespraak zei Simpson: "Maar net zoals reizen het beste kan worden ondernomen met open ogen en geest, moeten we open ogen hebben voor de uitdagingen waar we voor staan. Uit gegevens van WTTC blijkt dat onze sector verantwoordelijk was voor 8,1% van de wereldwijde uitstoot in 2019. Daarom zijn de inspanningen van onze sector voor duurzamere brandstoffen zoals SAF, biodiesel en alternatieve scheepsbrandstoffen zo belangrijk.”

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...