Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Efteling trekt recordaantal internationale bezoekers

Efteling trekt recordaantal internationale bezoekers

Attractiepark de Efteling heeft vorig jaar 5,56 miljoen bezoekers getrokken. Een record, vooral door de sterke groei van het internationale bezoek.

De Duitse bezoekers zorgden voor 33% van de totale groei in het aantal bezoekers, de Engelsen voor 12% en de Belgische bezoekers waren goed voor zelfs 48% van de groei. In Nederland is vooral een flinke stijging te zien in het aantal abonnementhouders.

Op weg naar een meerdaagse internationale bestemming

"Wij zijn dankbaar dat bezoekers ons steeds opnieuw weten te vinden”, vertelt Fons Jurgens, algemeen directeur van de Efteling. "Het feit dat onze groei in 2023 vooral door internationale bezoekers komt, voelt echt als de kers op de taart. Het sluit volledig aan bij onze visie richting 2030 waarbij continuïteit en zelfstandigheid centraal staan, een groei in aantal gasten is voor de Efteling geen doel op zich. Om mee te blijven doen in de top van Europese parken willen we een internationale en meerdaagse bestemming worden waar ieder gezelschap een 9+ ervaring heeft. De lat ligt hoog, maar daar werken we samen hard voor. De gastwaardering van afgelopen jaar is gestegen van gemiddeld 8,59 naar 8,64 dus we zijn op de goede weg. De bezoekersaantallen van 2023 geven vertrouwen en ik kijk enorm uit naar wat 2024 ons zal brengen.”

De Efteling besteedde in 2023 veel aandacht aan het opfrissen van het erfgoed en duurzaamheid. Daarnaast was het nieuwe hotel in aanbouw en wordt gewerkt aan een nieuw themagebied. Het park nam bijna 12.000 zonnepanelen extra in gebruik waardoor bijvoorbeeld Fata Morgana en Backerei Krümel duurzaam gekoeld en verwarmd worden. Hiermee wordt het totale, huidige gasverbruik van de Efteling met ongeveer 20% gereduceerd.

Trefwoorden: attractieparken, bezoek

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...