Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlandse luchtvaart wil schoner, stiller en sterker

Nederlandse luchtvaart wil schoner, stiller en sterker
Afbeelding van ejbartennl via Pixabay

Zo’n dertig partijen in en rond de Nederlandse luchtvaart willen de sector schoner, stiller en sterker maken. Ze doen tien concrete beloftes om een bijdrage te leveren aan een toekomstbestendige luchtvaartsector voor alle Nederlanders.

Het manifest ‘Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland’ is de inbreng van de sector voor het Regeerakkoord 2023-2027 waar diverse politieke partijen nu aan werken. Het is duidelijk dat de sector hiermee een ‘vlucht naar voren’ maakt en toekomstperspectief zoekt. Dat blijkt wel uit de laatste alinea waar ook de zorgen voor de juiste vergunningen voor Schiphol aan de orde komen: "We hebben perspectief nodig om ons te ontwikkelen en zodoende mee te kunnen bewegen met wereldwijde ontwikkelingen om luchtvaart in Nederland sterk en toekomstbestendig te houden. Duidelijkheid naar de toekomst toe is belangrijk en daarom is het goed dat er nu een natuurvergunning voor Schiphol is afgegeven, waarmee de weg open ligt voor een nieuw Luchthavensverkeerbesluit (LVB) en meer duidelijkheid voor iedereen.”

Vliegen heeft impact

De luchtvaartsector stelt dat de sector mensen op mooie plekken brengt en met elkaar verbindt maar erkent ook dat vliegen ook impact heeft op het klimaat en de leefomgeving. "Het is daarom belangrijk om een nieuwe balans te vinden met de leefomgeving, waarbij de Nederlander betaalbaar kan blijven vliegen en Nederland goed verbonden blijft met de rest van de wereld”, schrijven ze. "We snappen heel goed dat vliegen schoner, stiller en zuiniger moet. Het is ook goed als we daar sectorbreed over nadenken en naar handelen, dus met het bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt dan zorgen we samen voor een bestendig toekomstbeleid voor de luchtvaart”, aldus Marcel de Nooijer, CEO van Transavia.

LuchtvaartManifest

Perspectief nodig

Volgens de sector heeft de Nederlandse luchtvaartsector ook perspectief nodig om stappen vooruit te kunnen blijven zetten en mee te kunnen blijven bewegen met wereldwijde ontwikkelingen. De 10 commitmens die in het manifest zijn genoemd moeten zowel perspectief bieden aan de sector als het klimaat.

  1. Investeren in duurzame brandstoffen
  2. Steun voor aanscherping mondiaal en Europees beleid
  3. Concrete klimaatdoelen voor 2030 en Net Zero CO2-uitstoot in 2050
  4. Meer internationale treinen voor de korte afstand
  5. Meer recyclen en 50% minder restafval
  6. Stiller vliegen
  7. Samen naar een nieuwe balans met de omgeving
  8. Minder hinder in de nacht
  9. Innovatieve luchtvaart
  10. Goede arbeidsomstandigheden
  11. Op weg naar een actieagenda

Op weg naar een actieagenda

Het blijft niet bij goede voornemens alleen. De sector wil samen met Nederland, de politiek, partners en sectorpartijen op basis van het commitments een gezamenlijke actieagenda maken die de Nederlandse luchtvaart schoner, stiller en sterker maakt, voor ons allemaal. Dat betekent niet alleen dat luchtvaart minder overlast moet veroorzaken, maar ook dat luchtvaart toegankelijk moet blijven voor iedereen, ook voor mensen die minder te besteden hebben. De sector maakt zich vooral zorgen om een wereldwijd ‘level playing field’: "Als vliegen duurder wordt door grote investeringen in verduurzaming en door ambitieuze regelgeving moet de politiek waarborgen dat er een eerlijk internationaal speelveld is zodat onze Nederlandse luchtvaart kan blijven concurreren. Waar mogelijk wordt dit vastgelegd in herziene en nieuwe (EU) regelgeving en in luchtvaartverdragen zodat de rest van de wereld ook op hetzelfde ambitieniveau komt.

Link: https://www.nlr.nl/nieuws/nederlandse-luchtvaart-roept-op-tot-gezamenlijke-actieagenda/#:~:text=Dat%20we%20onze%20klimaatdoelstellingen%202030,de%20dag%20én%20de%20nacht
Trefwoorden: luchtvaart, beleid, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...