Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-06-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend

Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Foto: Thomas Vaer Fotografie / VVV Waterland van Friesland

Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Wethouder Michel Rietman van de gemeente Súdwest-Fryslân verrichtte de feestelijke opening door samen met aanwezigen te toasten op goed gastheerschap. Het nieuwe centrum verwelkomt bezoekers op een warme en inspirerende manier in de Elfstedenstad.

De verbouwing van de bestaande VVV-locatie tot een modern bezoekerscentrum begon begin dit jaar. Het project werd mede mogelijk gemaakt door financiering van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) via het LEADER-programma, het FIKS fonds en het Kernenfonds. Ook organisaties als Nationaal Landschap Zuidwest Fryslân, Stavoren Promotie en Stichting Staverse Jol droegen bij aan de realisatie. Het resultaat is een interactief centrum dat recht doet aan de rijke geschiedenis en ligging van Stavoren aan de IJsselmeerkust.

Interactief en inspirerend

Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken. Voor de ingang staat een fotobord waarmee bezoekers zich kunnen vereeuwigen als het beroemde Vrouwtje van Stavoren. Vanaf 30 juni is er bovendien een bijzondere audiowandeling – een zogenaamde podwalk – beschikbaar. Deze wandeling neemt bezoekers mee langs lokale verhalen en bijzondere plekken in en rond Stavoren. "Een prachtige locatie waar de verhalen van Stavoren tot leven komen en waar onze gastvrijheid voelbaar is,” aldus wethouder Rietman tijdens zijn toespraak.

Iedereen welkom

Bezoekers zijn van harte uitgenodigd om het nieuwe centrum zelf te komen ervaren. Of het nu gaat om inspiratie voor een fiets- of wandelroute, een praatje met de medewerkers of een uniek Fries souvenir: het centrum biedt voor ieder wat wils. In de winkel zijn onder andere truien met de tekst 'MOAI FUORT', een bijna uitverkochte geïllustreerde puzzel van 1000 stukjes over de Friese meren, miniaturen van het Vrouwtje van Stavoren en diverse artikelen met de Friese vlag verkrijgbaar.

Over VVV Waterland van Friesland

VVV Waterland van Friesland stimuleert inwoners en toeristen om gast te zijn in Zuidwest Friesland. Met zestien VVV-locaties, achttien informatiepunten en een netwerk van ruim 975 aangesloten ondernemers biedt de organisatie inspirerende informatie, gerichte marketing en goed gastheerschap in een uitgestrekt gebied van de Afsluitdijk tot Lemmer en van Joure tot Bolsward.

Trefwoorden: dmo, Friesland, gastheerschap

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...