Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Veel meer Nederlanders doen aan huizenruil

Veel meer Nederlanders doen aan huizenruil
Afbeelding van Pixabay

In 2023 ruilden 25.616 Nederlanders van huis met huizenruilplatform HomeExchange voor een vakantie. Huizenruil op het platform groeide tussen 2021 en 2022 met 43% in aantallen ruilingen. Zij waren samen goed voor 158.521 overnachtingen, een stijging van 32 procent ten opzichte van 2022.

HomeExchange heeft meer dan 150.000 leden verspreid over 145 landen. "Door je huis een paar weken te ruilen, kom je het dichtst bij de cultuur van een land, streek of stad”, zegt Carlijn Postma.

"Huizenruilen is een authentieke, verantwoorde en goedkopere manier van met vakantie gaan”, licht Carlijn Postma, woordvoerder voor HomeExchange in de Benelux en zelf frequent huizenruiler toe. "Bij huizenruilen deelt iemand het huis waarin deze persoon zelf woont zonder dat er geld voor wordt betaald.”

Veel Nederlandse huizenruilers

Frankrijk, Spanje, Duitsland, België en Nederland zijn de populairste bestemmingen van Nederlanders op het platform die in 2022 25.616 keer van huis ruilden. Dat betekent dat relatief veel Nederlanders in eigen land huizenruilen.

Accent in Noord-Holland

De provincie Noord-Holland is met 95.310 overnachtingen goed voor 58% van de huizenruil nachten in Nederland in 2023. Zuid-Holland (23.757 ruilnachten), Utrecht (13.786 ruilnachten) en Gelderland (10.259) vullen de top vier populairste provincies in Nederland aan. De populairste steden in Nederland waren dit jaar Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Rotterdam, Den Haag, Maastricht, Delft en Arnhem. In Nederland komen bezoekers die hun huis met dat van een Nederlander ruilen voornamelijk uit Frankrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten.

Open huis

Om nog meer mensen kennis te laten maken met deze manier van vakantie vieren, stellen meer dan 240 Nederlandse en Vlaamse huizenruilers op zondag 14 januari 2024 hun huis open voor geïnteresseerden. In 2024 verwacht HomeExchange de stijgende trend door te zetten.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, vakantie, vakantiehuizen, huizenruil

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...