Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Culinaire Wadden Weken schaalt op

Culinaire Wadden Weken schaalt op

Dmo Visit Wadden organiseert namens het ‘project Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed’ de tweede editie van de Culinaire Wadden Weken. In 2023 nemen 54 restaurants uit het gehele Waddengebied deel aan dit culinaire evenement. De Culinaire Wadden Weken vinden plaats van 21 oktober tot en met 26 november 2023.

De Culinaire Wadden Weken dragen bij aan het ambitieuze doel om de duurzaamste bestemming van Europa te worden. De bijdrage van de restaurants zit in het gebruik van lokale (en vaak biologische) producten. Het Waddengebied heeft een rijke culinaire traditie en deze weken dragen bij aan het herwaarderen van Waddenproducten, zowel in restaurants als bij mensen thuis.

"We vergeten soms welke mooie producten gewoon in ons eigen gebied groeien." De smaken zijn bijzonder door de zilte ondergrond, die je in de rest van Nederland nauwelijks vindt. Door te koken met lokale producten verlagen de deelnemende restaurants hun ecologische footprint. Ze hebben kortere transportafstanden, kijken naar de herkomst van de ingrediënten en dragen bij aan de lokale economie. Al met al: het is de hoogste tijd dat Waddenproducten weer in het middelpunt van de aandacht komen te staan," aldus Enno Lieder, kok én projectmedewerker van het project Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed.

Ruim 50 deelnemende restaurants

Vorig jaar namen 30 restaurants deel aan de Culinaire Wadden Weken, dit jaar is Visit Wadden blij dat het aantal is opgeschaald naar meer dan 50, waaronder twee sterrenrestaurants. Dit illustreert de groeiende waardering van chefs voor lokale Waddenproducten en hun toewijding aan het behoud van de unieke smaken van het gebied, meldt de dmo.


Foodroutes

Een volledige lijst van deelnemende restaurants is beschikbaar op de website van Visit Wadden: www.culinairewaddenweken.nl. Ook is via die weg een groot aantal menu’s voor thuis te vinden en zijn er diverse culinaire foodroutes (26 fiets- en wandelroutes) beschikbaar die op eigen gelegenheid te volgen zijn door het Waddengebied.

Trefwoorden: dmo, Wadden, horeca, route

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...