Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Versterking kastelentoerisme in Brabant (BE en NL)

Versterking kastelentoerisme in Brabant (BE en NL)
De partners bij het startschot Brabantse Kastelen: BTW XTRA. Copyright: Stichting Kempens Landschap.

Interreg Vlaanderen-Nederland heeft de subsidieaanvraag voor het project "Brabantse Kastelen: BTW XTRA” goedgekeurd. Doelstelling van dit grensoverschrijdende project is het kastelentoerisme in de regio van het historische Brabant duurzaam te versterken en op te waarderen. Zes partners uit de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Noord-Brabant slaan daarvoor de handen in elkaar. Samen ontvangen ze een subsidie van 1.846.877,21 euro.

 

Wie kastelentoerisme zegt, denkt bijna automatisch aan de Loirestreek in Frankrijk. Maar de historische regio Brabant heeft ook een groot aantal kastelen per km². Die rijkdom is  nog te weinig gekend. Nu meer van die kasteeldomeinen en landgoederen in publieke handen komen, geven ze stilaan hun geheimen prijs. "Dat biedt kansen voor de regio”, zo stelt Jan De Haes, gedeputeerde van de provincie Antwerpen en covoorzitter van Stichting Kempens Landschap: "Steeds meer mensen keren het massatoerisme de rug toe. Zeker in de drukbevolkte provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Noord-Brabant leeft er een hoge behoefte aan onthaasting. Mensen trekken zich graag terug in het groen en gaan daarbij steeds vaker op zoek naar verborgen parels, weg van de platgetreden paden. Sinds de corona-epidemie doen we dat liefst ook dicht bij huis.”

  

Groot potentieel

Met het project "Brabantse Kastelen” spelen de provincies in op die behoefte. Peter De Wilde, CEO ad interim van Toerisme Vlaanderen, vertelt: "Kastelen zijn iconische plekken die tot de verbeelding spreken. Dankzij hun rijke geschiedenis hebben ze een hoog bezoekerspotentieel. Hun uitstraling en ligging in het groene buitengebied maakt die plekken bovendien tot ideale toeristische vrijplaatsen. Momenteel is het aanbod aan erfgoedtrekpleisters in onze regio nog onvoldoende ontwikkeld. Daar brengt ons project verandering in.” Lees verder >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: Brabant, kasteel, erfgoed

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...