Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

9 Hanzesteden vieren tegelijk 24-uur Hanze

Unieke dmo actie: voor het eerst 9 steden tegelijk in één festival

9 Hanzesteden vieren tegelijk 24-uur Hanze
Circo di Strada. Foto: Promotie Zutphen.

Op en rond zaterdag 14 oktober 2023 vindt het evenement '24-uur Hanze' plaats, waarbij de 9 Hanzesteden tegelijk uit hun voegen barsten met bijna honderd vooral culturele activiteiten. Zoals pop-up events, lezingen, muzikale (dans)optredens, cabaret, tentoonstellingen, workshops, nachtelijke rondleidingen en urban acts.


Als klap op de vuurpijl zijn de meeste musea en een aantal winkels die avond speciaal open voor publiek. 24-uur Hanze is onderdeel van het Hanzejaar 2023, waarbij Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen en Zwolle in het teken staan van het eeuwenoude Hanze gedachtegoed. Om de verbinding te vieren is een kunstenaar gevraagd langs de negen steden te trekken.

 

Chris Veldhof onderweg met 9 panelen

Kunstenaar Chris Veldhof gaat langs de 9 steden om samen met de inwoners 9 losse panelen te beschilderen en uiteindelijk tot één geheel te maken. Het resultaat wordt op 14 oktober om 20.30 uur in Deventer onthuld. Een speciale boot, genaamd 'De Tram' probeert binnen 24 uur van Harderwijk naar Doesburg te varen en treinreizigers worden op een aantal trajecten verrast met bijzondere acts. Er wordt ook een speciaal Hanzelied door wisselende musici ten gehore gebracht  in de steden. Het overkoepelende programma is te vinden op: 24-uur Hanze - Visit Hanzesteden

 

Heel veel nachtelijke activiteiten

Behalve een speciale programmering in vele musea vinden er in alle steden afzonderlijk prikkelende eenmalige activiteiten plaats. Zo is er in de avond van 14 oktober in Zutphen de Circo di Strada, een parade met duizenden lichtjes en magische muziek. In Kampen kun je op jacht tijdens een tijdreis met modellen van LEGO ® stenen door het Stedelijk Museum of meedoen aan ‘nightpainting’ of Koggeschilderen in het donker. Dineren tussen de schilderijen of naar Hanze bedtime stories luisteren kan in Hattem. In Doesburg zijn de musea én winkels zelfs open tot middernacht en is er een extra culturele zondag. Moonlightshopping en een geluid- en lichtspektakel zijn de ingrediënten voor Harderwijk, waar ook Marius van Dokkum live gaat schilderen in zijn museum. Deventer sluit een producer en een kunstenaar 24 uur op in een Hanzepand en zorgt voor ontbijtjes op bijzondere hanzeplekken. In Zwolle, Kampen, Deventer en Harderwijk zijn er avond- en zelfs nachtelijke stadswandelingen. Gewapend met zaklamp valt er dan extra veel Hanzehistorie te ontdekken, net als bij de Hanze Experience en flitsrondleidingen.


Van muziek op het dak tot XL Yoga 

Zwolle pakt uit met Sacred Sundays-rooftopedition: tijdens zonsondergang kunnen liefhebbers genieten van ambient muziek. Bij de nachtburgemeester kun je biechten in de nacht en het Commongroundfestival zorgt voor levendige muziekpodia. De Bergkerk in Deventer transformeert naar Yoga XL- en danskerk en Elburg richt zich op de jeugd met hippe workshops. Tijdens de Kamper Kampvuuravond komen gitaristen en singer-/songwriters bij elkaar voor een onvergetelijke happening. Genoeg te doen voor iedereen. De uitgebreide programmaonderdelen per Hanzestad zijn te bekijken via www.hanzejaar2023.nl.  

 

Hanzejaar 2023

Sinds 1 april staan 9 maanden lang de 9 Hanzesteden in het Oosten van Nederland bomvol activiteiten die georganiseerd worden om de bezoeker én inwoner opnieuw te laten ervaren wat de Hanze precies is. Er zijn dit najaar nog twee grote evenementen die in alle steden plaatsvinden: 24-uur Hanze en Kleur de Hanze. De Hanzesteden willen laten zien dat zij modern zijn, met de oude kernwaarden van het Hanze netwerk dat in het DNA van Oost-Nederland te vinden is.

Wil je meer weten over wat het Hanzejaar doet met deze steden? Lees R&T magazine september 2023. Daarin wordt uitgelegd waarom er veel (bestuurlijke) winst is behaald met dit bijzondere jaar.


Trefwoorden: Hanze, dmo, beleid, bestuur, festival, evenement

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...