Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Bezoekerscentrum Binnenhof Renovatie open in november

Bezoekerscentrum Binnenhof Renovatie open in november
Van links naar rechts: Peter van Leeuwen (aankomend programmadirecteur Renovatie Binnenhof), Marco Esser (directeur The Hague & Partners), Monique van der Bijl (MT-lid programma Binnenhof Renovatie) en Sander Hanenberg (hoofd marketing The Hague & Partner

Viel het je gisteren ook op dat de Prinsjesdag  rijtoer niet op het Binnenhof kwam? Dat plein is veranderd in een grote bouwput. Voor bezoekers wordt die historische locatie in november veel duidelijker met de opening van het ‘Informatiecentrum Binnenhof Renovatie’. Een welkome aanvulling in de gastvrijheid van de Hofstad.

 

In november 2023 opent in hartje Den Haag, op Plaats 22, een nieuw bezoekerscentrum over het Binnenhof. In het Informatiecentrum Binnenhof Renovatie kunnen bezoekers alles te weten komen over de voortgang van de renovatie van het Binnenhof, de archeologische vondsten op het Binnenhof en de 800-jarige geschiedenis van het complex.

 

Het Informatiecentrum Binnenhof Renovatie wordt gerealiseerd door het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) dat verantwoordelijk is voor de renovatie van de Eerste en Tweede Kamer, Raad van State en het ministerie van Algemene Zaken. The Hague & Partners, de marketing & acquisitieorganisatie van Den Haag, gaat de bemensing in het Informatiecentrum Binnenhof Renovatie verzorgen.

 

The Hague & Partners heeft ruime ervaring met informatievoorziening aan bezoekers. Niet alleen online via denhaag.com, maar ook offline met The Hague Info Store (THIS) – de VVV-vestiging op het Centraal Station – en met de coördinatie van de Ambassade van Den Haag; de pool van vrijwilligers die bezoekers vriendelijk wegwijs maken in de stad. Daarnaast gaat The Hague & Partners zich richten op het creëren naamsbekendheid van het Informatiecentrum en het bevorderen van bezoeken aan het centrum.

 

Renovatie 90.000 vierkante meter

Het Binnenhof is al eeuwenlang het centrum van de Nederlandse politiek en één van de bekendste bezienswaardigheden van Den Haag. Haar ontstaan gaat terug tot de bouw van een kasteel door de graven van Holland, die er sinds de dertiende eeuw hun residentie hielden. Ook vandaag de dag heeft de minister-president, de hoogste politieke bestuurder van Nederland, zijn kantoor in het Torentje.

 

De renovatie van het Binnenhof is in september 2021 gestart. Het Binnenhofcomplex omvat zo’n 4000 vertrekken, ruimten, kamers, zalen, gangen, zolders en kelders. Het totale vloeroppervlak is bijna 90.000 vierkante meter. De gebouwen zijn voor het grootste deel monumentaal. De renovatie is dringend nodig om iedereen weer een veilige en gezonde werkplek te geven. Bovendien moet het Binnenhofcomplex goed toegankelijk zijn en blijven.

 

IBR is gratis toegankelijk

Het Informatiecentrum Binnenhof Renovatie opent op Plaats 22 en is gratis te bezoeken. In het bezoekerscentrum vindt men straks nieuws en actualiteiten rondom de renovatie, informatie over de historie van het Binnenhof, archeologische vondsten en andere wetenswaardigheden. Het Informatiecentrum Binnenhof Renovatie blijft open tot aan het einde van de renovatie, naar verwachting 2028.

 

Sander Hanenberg, hoofd marketing bij The Hague & Partners: "We zijn blij dat we van het Rijksvastgoedbedrijf de opdracht hebben gekregen om de bezoekers van het Informatiecentrum Binnenhof Renovatie van informatie te voorzien. Zo kunnen we ondanks de renovatie van één van de grootste publiekstrekkers van Den Haag de bezoekers toch iets laten beleven van het Binnenhof.”

 

Peter van Leeuwen, aankomend programmadirecteur Renovatie Binnenhof, zegt: "In het Informatiecentrum kunnen de bezoekers ervaren hoe omvangrijk en bijzonder de renovatie is, meer leren over de geschiedenis van het Binnenhof en de archeologische vondsten uit de 800-jarige geschiedenis van het complex bekijken. Dankzij de samenwerking met The Hague & Partners kunnen we iedereen vijf dagen per week van harte uitnodigen om langs te komen.”

Trefwoorden: Den Haag, dmo, bezoekerscentrum, Binnenhof, erfgoed

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...