Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Vier Kijkers langs Pannerdensch Kanaal

Vier Kijkers langs Pannerdensch Kanaal

Rijkswaterstaat en de gemeenten Lingewaard en Zevenaar hebben vier kijkers geplaatst langs het Pannerdensch Kanaal. De kijkers vertellen de geschiedenis over het Pannerdensch Kanaal en brengen het voor recreanten tot leven.

Het Pannerdensch Kanaal bestaat al meer dan 300 jaar en is nauw verbonden met de oprichting van Rijkswaterstaat in 1798. Het Kanaal is cruciaal voor de waterhuishouding van Nederland. Elke seconde stromen miljoenen liters water via de Boven-Rijn Nederland binnen. De Waal en het Pannerdensch Kanaal voeren dit water af naar laag-Nederland.

In 2020 heeft Rijkswaterstaat de omgeving van het Pannerdensch Kanaal gevraagd om ideeën aan te dragen om de beleving van het Kanaal te vergroten. Uit de vele inzendingen is het plaatsen van vier kijkers geselecteerd. De gemeenten Lingewaard en Zevenaar dienden gezamenlijk het idee bij Rijkswaterstaat in, om aan iedere kant van het Pannerdensch Kanaal twee kijkers te plaatsen. De vier kijkers zijn elk ongeveer anderhalve meter hoog en zijn aan de buitenkant bekleed met cortenstaal. Ze zijn elk voorzien van twee kijkgaten op ooghoogte, en tonen aan de kijkende wandelaar elk een andere set foto’s en korte duidende teksten. De kijkers blijven minimaal tien jaar staan.

Wethouder Nick Hubers van de gemeente Lingewaard: "Fort Pannerden ligt op een prachtige plek en is een échte toeristische trekpleister voor gemeente Lingewaard. Het fort kent een rijke historie en staat niet voor niets sinds 2021 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.”

De twee kijkers in Lingewaard hebben als thema Fort Pannerden en Klompenwaard. De dia’s in de kijker van het fort vertellen over de geschiedenis en wat er nu te beleven is. In de kijker over de Klompenwaard is te zien welke ‘bewoners’ het natuurgebied heeft. De twee kijkers in de gemeente Zevenaar hebben als thema Water toen en Water nu.

Wethouder Arthur Boone van de gemeente Zevenaar: "Door de eeuwen heen heeft water een centrale rol gespeeld in het gebied van onze gemeente. Daarom heeft de gemeente Zevenaar ervoor gekozen om één kijker te richten op het verleden en één kijker op het heden. We willen op deze manier graag kennis en bewustwording hierover meegeven aan de (toevallige) passant en aan onze eigen inwoners


Trefwoorden: dagrecreatie, informatie, rivierenlandschap

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...