Geplaatst op: 25-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers
De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Foto: Fletcher.

Fletcher Hotels gaat vanaf nu consumenten duidelijker informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de vouchers die het bedrijf actiematig aanbiedt voor overnachtingen. Dit heeft Fletcher toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die het bedrijf hierop had aangesproken.

Zowel de ACM als de Consumentenbond ontvingen klachten van consumenten die moeite hadden om hun voucher te verzilveren. Naast de voucher werden extra kosten in rekening gebracht. Fletcher heeft toegezegd consumenten voortaan duidelijker te informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de voucher. Ook wordt de prijs voortaan vermeld inclusief de onvermijdbare bijkomende kosten.


Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Het is belangrijk dat consumenten die een hotelvoucher kopen vooraf weten waarvoor ze deze wel en vooral ook niet kunnen gebruiken. Het aantal hotels, kamers en data waarvoor de voucher kan worden ingezet is beperkt. Dit moet voor de aankoop duidelijk zijn, zodat de consument weet wat hij koopt. Daarmee voorkom je teleurstellingen.”


Data beperkt en extra kosten

Consumenten kopen via derden online of in een winkel voor enkele tientjes een voucher voor een overnachting in een Fletcher hotel. Zij kopen hiermee het recht op een hotelovernachting bij Fletcher. Op een later moment boeken zij op een specifieke datum een hotel om de voucher te verzilveren. Consumenten klaagden dat het aantal data en hotels beperkt was en dat ze onverwacht nog moesten bijbetalen.


De ACM heeft nu afgedwongen dat Fletcher consumenten vooraf duidelijk meldt in welke hotels de voucher zonder extra kosten gebruikt kan worden. Dit is slechts een klein deel van het hotelaanbod. Fletcher geeft duidelijker aan dat bij viersterren hotels (80% van de Fletcher hotels) en op weekenddagen extra toeslagen verschuldigd zijn. Fletcher rekent geen boekingskosten meer. Wel moet de toeristenbelasting nog apart betaald worden omdat deze per gemeente verschilt en het hotel nog niet vaststaat bij de aanschaf van de voucher.


Bij een online gekochte voucher geldt een bedenktijd van 14 dagen als deze nog niet is verzilverd. Consumenten die zich daarop beroepen, ontvangen het volledige aankoopbedrag terug. Hierover wordt ook duidelijk geïnformeerd.

De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Consumenten kunnen signalen over hotelvouchers van Fletcher bij de ACM blijven melden.

Trefwoorden: hotel, voucher, marketing, Fletcher, ACM,

CELTH





Trendrapport

||| Nieuws |||

11/12/23
Liebe Leute en Lowres Creative Studio winnen aankleding Amsterdam 750 slinger
Zo'n 70 creatieve Amsterdamse bureaus pitchten hun idee voor de feestelijke aankleding van de stad tijdens het jubileumjaar 750, waarbij de '750-slinger' van Liebe Leute en Lowres Creative Studio als winnaar werd gekozen.
06/12/23
Exclusief voor leden
Nederlanders houden van leerzame dagjes weg
Bij de keuze voor een gezellig dagje uit vindt de Nederlander het belangrijk dat er ook iets te leren valt. Madurodam is van zijn eerste plek op de ranglijst gestoten. Beekse Bergen staat anno 2023 bovenaan.
05/12/23
3x Awarduitreiking bij Recreatie Next Level
Op 24 en 25 januari 2024 staat het nieuwe event Recreatie Next Level, onderdeel van Recreatie Vakbeurs, in het teken van innovatie en vooruitgang binnen de recreatiebranche. De laatste dag van de beurs wordt afgesloten met een award ceremonie; een uitreiking van drie awards op het gebied van Recreatietechniek, Digitalisering en Marketing.
04/12/23
Technische innovaties in de vakantiebranche
De vakantiebranche is, net als de meeste andere branches, voortdurend in beweging. Zo zijn er allerlei verschillende innovaties die zowel voor de reiziger zelf, als de grote organisaties en bedrijven die hierachter zitten, een enorme impact hebben. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop we reizen, maar ook met de bedrijfsprocessen achter de schermen en de manier waarop een vakantie vandaag de dag wordt geboekt.
29/11/23
Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen
De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.
27/11/23
Exclusief voor leden
Van Gogh zonnebloemen in NP Van Gogh
In de zomer van 2024 krijgt Brabant een kunstwerk van planten en bloemen in de vorm van de ‘Vaas met zonnebloemen’ van Vincent van Gogh. Dit project, dat wordt uitgevoerd bij de Menmoerhoeve in Etten-Leur, wordt mogelijk gemaakt door Natuurhuisje die zich als partner aansluit bij Van Gogh Nationaal Park (NP).
22/11/23
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.
20/11/23
Noordwijk Marketing organiseert leefstijlworkshops voor inwoners
Als DMO zeggen dat je er ook bent voor de bewoners is een eerste stap. Echt iets doen voor de eigen bevolking is stap twee en die nemen ze nu in Noordwijk. Daar kunnen inwoners gratis deelnemen aan zeven verschillende workshops voor een gezonde leefstijl.

||| Agenda |||

24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...
18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...