Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-05-2023
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2023-2

Ontwikkeling van de Recreatiemarkt

Ontwikkeling van de Recreatiemarkt

In de bijna 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Tijdens het schrijven van deze column ben ik met mijn gezin op reis in Marokko. Onze gids Hafid wiens vader in de jaren 70 naar Nederland kwam heeft in Alkmaar een reisbureau voor reizen door Marokko. 

Marokko gelegen in Noord-Afrika met een mediterraan én woestijn klimaat en ongeveer 12 keer groter dan Nederland. Prachtig gastvrij land. Enorm uitgestrekt en ongeveer 47 mln inwoners. 

De recreatiemarkt in Nederland heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun vakanties door te brengen in eigen land en om te investeren in een vakantiewoning. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal vakantieparken en recreatiewoningen in Nederland.

In de jaren ‘60 en ‘70 waren vakantieparken vooral populair bij gezinnen met kinderen. Deze parken waren vaak gelegen aan de kust of in de bossen en hadden faciliteiten als zwembaden, speeltuinen en animatieprogramma’s. 

Hafid vertelt dat Marokko erg populair is bij camperaars uit Europa waaronder Nederland. Er zijn de nodige campings, maar te weinig dus er wordt ook veel wild gekampeerd. Een camping starten is niet zo moeilijk. Je huurt of koopt een stuk grond en een vergunning is eenvoudig te krijgen. 

Vanwege de hoge temperaturen vanaf mei tm september zijn campings dan vaak gesloten. Net omgekeerd aan Nederland waar campings vooral in de zomer in trek zijn en over de vergunningen maar te zwijgen. 

De Marokkanen zelf gaan ook steeds meer op vakantie in eigen land. De zuiderlingen gaan naar het noorden en de noorderlingen naar het zuiden. Diverse plaatsen aan de kust zoals Casablanca en Agadir zijn erg populair. 

De verwachting is dat de recreatie in Marokko ook nog een flinke ontwikkeling gaat doormaken komende jaren. Eigenlijk is Marokko nú te vergelijken met Nederland van de jaren ‘60 en ‘70. Een tijd waarin in Nederland veel campings en recreatieparken hun oorsprong vinden. Blijkbaar waren vergunningen toen ook nog makkelijk te verkrijgen in Nederland. 

Hafid vroeg mij of ik in Marokko ook niet een kantoor kan beginnen. Zeg nooit nooit, maar in Nederland is voor ons nog meer dan genoeg te doen. Daarbij komt dat er vast wel een plaatselijke makelaar in dat gat zal duiken. Zo is de oprichter van ons kantoor (Thomas Maas) ook ooit begonnen in 1979 en daar zijn we hem nog steeds dankbaar voor.

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp
06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...