Geplaatst op: 02-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2022-3

RegioRadar Eindhoven verbindt cultuur en leisure-aanbod van Metropoolregio Eindhoven

“Verrassing. Verwacht het onverwachte”

RegioRadar Eindhoven verbindt cultuur en leisure-aanbod van Metropoolregio Eindhoven
Fotografie campagnebeeld: TotaalFestival Bladel; © Wesley Maas Fotografie en Strabrechtse Heide; © Bjorn Snelders.

Op 14 april vond in Het Speelhuis in Helmond de publiekslancering plaats van RegioRadar Eindhoven. Deze website biedt een online etalage met culturele, vrije tijds- en sportuitjes overdag en ’s avonds in de 21 gemeenten en cultuuraanbieders van brainportregio Eindhoven. Volgens de initiatiefnemers kan de opzet een voorbeeld zijn voor andere regio’s.

Peter Kentie, directeur-bestuurder van Eindhoven365, vertelt over de voorgeschiedenis. "Eindhoven is centrumstad van de grote Metropoolregio Eindhoven met 21 gemeenten. Die regio beschikt over een groot aanbod aan cultuur en vrije tijd. Het aanbod is echter vaak of versnipperd, of niet te vinden. Daar komt bij dat wij vanuit citymarketing veel onderzoek doen onder onze inwoners. En daaruit komt onder meer naar voren dat Eindhovenaars vaak niet weten dat er in de regio een bijzonder evenement plaatsvindt. Laat staan dat ze op de hoogte zijn van het vrijetijdsaanbod, bijvoorbeeld op het gebied van natuur. Mede daarom is het idee ontstaan om al deze informatie samen te brengen op één portal met als uitgangspunt richting de inwoners: in de regio is altijd wat te doen. Dat kan zijn op het gebied van leisure, natuur, cultuur, sport of evenementen. Al dat aanbod moet je vervolgens wel samenvoegen tot een groter geheel. Met een onderscheid tussen overdag en ’s avonds, en tussen mensen die actief op zoek gaan en anderen die meer het uitgangspunt hebben van ‘let me entertain you’.”

"Als je het over een jaar uitzet zie je een enorm rijk aanbod in de regio”

Kernwaarden en denken vanuit de jaarkalender

Voordat ze begonnen besloten de initiatiefnemers eerst een aantal kernwaarden te formuleren. Kentie: "De eerste was: verrassing. Verwacht het onverwachte.” Vervolgens stonden ze voor de keus: moest ook daadwerkelijk ál het aanbod een plek krijgen op de portal? Kentie: "We hebben ervoor gekozen dat niet te doen en hebben daarbij als tweede kernwaarde de metafoor van de winkel en de etalage gehanteerd: op RegioRadar brengen we het beste en het actueelste bij elkaar. Met een redactie die de kwaliteit en visie bewaakt.” Dat kan dus ook een klein initiatief of relatief onbekende productie zijn. Een derde kernwaarde was om te denken vanuit een jaarkalender. De kalender vult zich het hele jaar rond met evenementen in de regio. "Als je het over een jaar uitzet zie je een enorm rijk aanbod in de regio.”

Aanbod scannen en keuze voor niet-persoonlijk responsief

De initiatiefnemers kozen als naam ‘RegioRadar Eindhoven’ (www.regioradareindhoven.nl). Lidy Lathouwers, directeur-bestuurder van Uit in Eindhoven legt uit: "De radar scant als het ware het aanbod en vervolgens halen wij de highlights naar boven. Het uitgangspunt daarbij: de RegioRadar levert traffic naar de partners toe en fungeert als aanjager van de bekendheid. Het is dus niet onze bedoeling dat bezoekers heel lang op de RegioRadar-site blijven.”

Een van de vragen bij het bouwen van de site was of de site persoonlijk responsief moest worden, door te werken met profielen. "We hebben dat niet gedaan. Eén persoon kan op verschillende momenten heel verschillende zaken zoeken. Het maakt namelijk nogal een verschil of je iets zoekt voor bijvoorbeeld je ouders, je kinderen of een groep vrienden of vriendinnen.”

Extra zichtbaar

Evenementen verschillen enorm in omvang en duur. Veel evenementen duren maar een of een paar dagen, terwijl er ook aanbod is dat voor het hele jaar geldt, zoals wandelingen. Daarom werkt de RegioRadar met verschillende statussen, die tot uitdrukking komen in het formaat van een tegel op de homepage en de duur van de vertoning van het evenement. Kentie: "Die status bepaalt aan de hand van een slim grid vervolgens de presentatie op de website.” Lathouwers: "En deels kennen we die status handmatig toe, wordt het onderdeel van een redactionele keuze.” De website richt zich op twee soorten bezoekers, zegt Kentie: "De bezoekers die heel precies weten wat ze willen, en de bezoekers die meer iets hebben van: het is mooi weer, de kinderen zijn vrij, wat gaan we doen?”

"Veel gemeenten behouden op deze manier zelf regie en, zonder dat wij vanuit Eindhoven het komen overnemen”

Om op al die verschillende manieren van zoeken in te spelen biedt de site verschillende opties. Lathouwers: "Je kunt op de regiokaart zoeken maar ook bijvoorbeeld een uitvraag doen zoals ‘ik heb vandaag zin in iets leuks rond deze locatie. Waarbij je naast ‘iets leuks’ ook de opties ‘actief bezig zijn’, ‘cultuur’, ‘lekker buiten zijn’ en ‘iets leuks met kinderen’ hebt. Naast deze vraaggestuurde navigatie hebben we een aantal themapagina’s uitgewerkt voor locaties, zoals Podia, Musea, Kastelen, Bioscopen en Bibliotheken. Ter inspiratie zijn er ook pagina’s met tips en thema’s, die aansluiten bij een bepaalde periode in het jaar of een verrassend cluster van evenementen bevat.”

Het geheel weerspiegelt volgens Kentie de rijkdom van het aanbod in de regio. "Veel meer dan wanneer je op losse pagina’s zou gaan zoeken. Waar we bij het opstellen wel tegenaan liepen was dat sommige gemeenten geen DMO hadden en soms zelfs geen redactie.”

Aan boord krijgen

Eric Boselie, directeur-bestuurder van Eindhoven247, legt uit hoe het gelukt is de 21 gemeenten aan boord te krijgen voor RegioRadar Eindhoven. Eindhoven247 is een stichting die zich richt op de gastvrije ontvangst van bezoekers en het organiseren van evenementen. "Het is deels organisch gegaan. Het afgelopen jaar werden we namelijk al actief benaderd vanuit de regio om ondersteuning te bieden bij de ontwikkeling. Valkenswaard en Geldrop-Mierlo bijvoorbeeld, liepen voorop en vroegen om hulp bij de volgende fase in hun ontwikkeling. Daarna kwamen er ook gemeenten uit de Kempen en de Peel. Mede vanuit dit gegeven ontstond het idee om de verbinding op regionale schaal te gaan leggen, omdat we er vanwege de schaalgrootte van overtuigd zijn dat het zowel voor de consumentenmarkt logisch is als voor bestuurlijke samenwerking.” De gemeenten kregen een duidelijke boodschap mee, aldus Boselie: "Als je op dit gebied economisch actief wilt zijn, moet je zelf investeren en je eigen DMO inrichten. We willen met alle liefde ondersteunen en adviseren, maar je moet je eigen huiswerk op orde hebben en voorzien in je eigen financiering. Met RegioRadar Eindhoven als centrale portal helpen we, waar jullie de vraag stellen.” Het had bovendien ook een voordeel: "Veel gemeenten behouden op deze manier zelf regie zonder dat wij vanuit Eindhoven het komen overnemen.”

"De lokale bestuurders zagen dat we het niet voor de grote stad doen maar voor het collectief”

Boselie vertelt hoe zij gemeentes meekregen die aangaven eigenlijk niets aan beleid op het gebied van toerisme en vrije tijd te doen. "Ik hield ze voor: wil dat zeggen dat jullie dus je inwoners informatie onthouden over wat er op dat gebied lokaal en regionaal gebeurt? Dat lijkt me een politiek lastig te verkopen boodschap. Die vriendelijke waarschuwing hielp goed om de laatste kleine gemeenten te laten aansluiten.”

Redactionele richtlijnen en kwaliteit leveren

RegioRadar Eindhoven bestaat bij de gratie van de samenwerking van de 21 gemeenten, zegt Boselie. "Kwaliteit in beeld en tekst van de content op RegioRadar moet gegarandeerd zijn. Het liefst vanuit een neutrale positie tussen gemeente en cultuur en leisure. Vanuit die visie bieden we onze diensten aan het netwerk in de regio aan. ” Lidy Lathouwers: "We plaatsen het vullen en delen van de Jaarkalender centraal. In welk seizoen leven we en welke evenementen zijn zo aansprekend dat je er de hele omgeving voor wilt optrommelen? We verstrekken redactionele richtlijnen aan de gemeenten en partners en helpen mee om de redactionele content goed op orde te krijgen. De invoer daarentegen gebeurt lokaal. RegioRadar Eindhoven biedt een etalagefunctie waarbij de selectie van de gehele agenda wordt voorbereid vanuit de gemeenten en andere partners. Vanuit een centrale kernredactie onderhouden we de site. We bekijken of er aanleiding is om items meer te highlighten en of er mogelijkheden zijn voor thematische verbindingen. Bijvoorbeeld door op Koningsdag alle Koningsdag-feesten bij elkaar te presenteren.”

RegioRadar Eindhoven beschikt ook over een regiobrede redactieraad, vertelt Lathouwers: "Daarbij zijn de Visit-organisaties van de 21 gemeenten aangesloten. Ook Visit Brabant en de samenwerkende podia zijn partner en maken deel uit van het collectief. Die redactieraad komt ook regelmatig fysiek bijeen op een mooie locatie ergens in de regio.”

"Vanuit samenwerking in de wedstrijd”

De doelgroep voor de RegioRadar Eindhoven zijn bewoners en bezoekers van de brainport regio Eindhoven. Inmiddels is het zo voor de hand liggend dat de site er is, dat de vraag opportuun is waarom de site er eerder nog niet was. Kentie: "Dat komt omdat het bestuurlijk complex is om zoiets te maken, het op niveau te houden én het gefinancierd te krijgen. Daarom denken we nu dat we hiermee ook een voorbeeld kunnen geven voor andere regio’s in Nederland. Want ook in andere regio’s is er zo’n aanbod. Het is ook zo gemaakt dat het in overleg kopieerbaar en licenseerbaar is. En we stellen graag desgewenst onze kennis en expertise ter beschikking. Je ziet echter vaak dat er vooral vanuit gemeentegrenzen wordt gedacht. In onze regio zitten we daarentegen veel meer vanuit samenwerking in de wedstrijd en dan komt er zoiets als RegioRadar Eindhoven uit.” En Kentie kijkt nog verder: "Misschien is het een droom om ooit een RegioRadar Nederland te hebben, die alle regionale RegioRadars met elkaar verbindt.”

Kentie constateert ook dat onder invloed van corona mensen zich bewuster zijn geworden van hun vrije tijd: "Vandaar dat we niet alleen cultuur hebben meegenomen, maar ook wandelen en fietsen.” Lathouwers voegt daar nog een andere awareness aan toe. "We spelen ook in op de reisbereidheid van mensen. Doordat ze nu op de site zien dat een leuk evenement twee dorpen verderop plaatsvindt, worden ze zich ervan bewust dat ze daar gemakkelijk op de fiets naartoe kunnen. Je komt eenvoudig op plekken die je nog niet kende.”

Vooralsnog is met de 21 gemeenten een projectperiode afgesproken die tot en met 2023 loopt. Boselie: "Met de gemeenten is afgesproken dat we al in 2022 een doorkijk geven voor de periode na 2023. Voor mij zou het initiatief een succes zijn als we er in gaan slagen om straks 21 gemeenten en partners structureel achter de RegioRadar Eindhoven te krijgen zodat de continuïteit van deze dienst is gewaarborgd. Want een initiatief als dit doe je voor de lange termijn en niet voor het korte termijn succes.”

Tijdelijke bewoners

In de eerste fase richt de RegioRadar Eindhoven zich op de bewoners in de regio die zoals uit onderzoek blijkt 60% van de bezoekers vormen. Boselie ziet overigens niet zoveel verschil met de 40% gasten van buiten, die hij ‘tijdelijke bewoners’ noemt. "Ook deze tijdelijke bewoners stellen zich de vraag: ik ben hier nu, wat ga ik doen? Daarom zijn ook de regionale vrijetijdsondernemers tevreden: een campingeigenaar zei tegen me dat hij nu alleen nog maar een iPad aan een kettinkje hoeft neer te leggen voor zijn gasten. Zo’n reactie laat zien dat de ontsluiting en de kwaliteitsverbetering van de informatie tot op het laagste niveau top is.”
Lathouwers vult aan: "Onderdeel van die doelgroep zijn ook de internationals, zoals de kenniswerker die bij bijvoorbeeld Philips of ASML werkt en langer hier verblijft. Al dan niet met het hele gezin. Uiteraard is de website ook tweetalig.” Kentie vult aan: "We hebben ook onderzoek gedaan onder internationals en expats en zij gaven aan dat het aanbod aan vrijetijdsvoorzieningen voor hen een belangrijke vestigings- en verblijfsvoorwaarde is. Daarbij gaat het hen niet alleen om high end culture zoals opera en ballet, maar ook zaken als fietsen, wandelen en natuur zijn voor hun levenskwaliteit belangrijk. In die zin heeft ook het high tech ecosysteem baat bij de RegioRadar Eindhoven, want het helpt om een tevreden medewerker aan boord te houden.”

Meevallers en tegenvallers

Terugkijkend is Boselie de snelheid meegevallen waarmee de initiatiefnemers de lokale bestuurders meekregen. "Dat heeft te maken met voorbereiding maar ook met vertrouwen. De lokale bestuurders zagen dat we het niet voor de grote stad doen maar voor het collectief.” Wat tegenviel was het technisch sluitend krijgen van de benodigde infrastructuur aan de achterkant. Kentie: "Daarbij moesten we de balans in de gaten houden dat je in theorie alles kunt tonen maar dat je ook keuzes moet maken. De uiteindelijke oplossing geeft goed de rangorde aan. Door met kleuren te spelen – overdag heeft de site een andere kleur dan ’s avonds – heb je bovendien het gevoel dat de site echt leeft.”

Lathouwers vult aan: "Wat ik mooi vind is alle energie die vrijkomt en de positieve verbindingen die gemaakt worden. Je ziet dat op redactioneel gebied, maar op ook ambtelijk-bestuurlijk gebied. Daarbij zijn ook de fysieke bijeenkomsten van belang waarin we met zijn allen nadenken over bijvoorbeeld de jaarkalender. We ontmoeten elkaar nu echt in de regio.”

Aan het eind van het gesprek geeft Kentie aan dat het opzetten van de RegioRadar Eindhoven hem veel heeft geleerd over de eigen regio: "Heel veel dingen wist ik zelf ook niet. En juist het feit dat je zelf nog verrast kunt worden door je eigen regio geeft eigenlijk prachtig aan dat je in feite op goud zit.”

Trefwoorden: dmo's, evenementen, activiteiten, online, noord-brabant

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...