Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)

Triënnale gaat door

Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)
Afsluitende performance bij Bosk. Foto: Ruben van Vliet / Arcadia

Gisteravond werd de eerste editie van de triënnale Arcadia afgesloten tijdens een drukbezochte slotperformance van het wandelende bos, Bosk. 800.000 bezoeken trok deze culturele honderddaagse.

De eerste tellingen laten zien dat de cultuurhonderddaagse, die van 6 mei tot en met 14 augustus 2022 duurde en zich afspeelde op diverse plekken in Friesland, zo’n 800.000 bezoeken heeft opgeleverd. Vooraf werd gerekend met 750.000 bezoeken. De organisatie rekent niet in 'bezoekers' maar in 'bezoeken'. Duizenden deelnemers werkten mee aan de bijna 200 artistieke projecten. Een van de programmaonderdelen, de kunstexpositie Paradys in Oranjewoud, is wegens succes met twee weken verlengd. 

Nog belangrijker voor de destinatieorganisatie en de leiding van het evenement, de ambitie ligt op tafel om door te gaan. De eerstvolgende editie van Arcadia staat gepland voor 2025. Voor 2022 was dit evenement het omvangrijkste van Nederland en wie weet over drie jaar weer. Hoe denken de makers over deze editie?

Artistiek directeur Sjoerd Bootsma kijkt vooral naar wat Arcadia teweeg brengt: "Als je het nieuws en sociale media gelooft, dan leven we in een wereld waarin we recht tegenover elkaar staan. Arcadia is een plek gebleken waarin mensen met elkaar in gesprek gaan over urgente maatschappelijke onderwerpen. We hebben bewust gekozen voor een langdurend evenement zodat mensen ook de ruimte kregen om zelf mee te doen. Zo is het programma gemaakt door de Friese mienskip, samen met internationale kunstenaars en cultuurmakers. Veel ervaringen kregen daardoor een intiem karakter met internationale allure.” 

Voortbouwen op Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Al in 2018 zette de organisatie van Arcadia de regio op de kaart toen Leeuwarden-Fryslân de titel ‘Culturele Hoofdstad van Europa’ droeg. Arcadia bouwt voort op dat succes. 

Immie Jonkman, algemeen directeur Arcadia: "Arcadia is in coronatijd gemaakt wat voor de nodige uitdagingen zorgde. Ik ben erg blij met het mooie programma dat we samen met heel veel overheden, scholen, culturele organisaties, het bedrijfsleven en andere partners hebben neergezet. We hebben met z’n allen echt iets in beweging gezet en kijken ernaar uit dit voort te zetten in de volgende editie van 2025.”

Wegens succes verlengd

Op verschillende plekken in de provincie kon men tijdens Arcadia genieten van onder andere de bewegende kunstwerk Bosk in Leeuwarden, het nieuwe podiumkunstenfestival PAFFF en de voorstelling Under Wetter in Wergea. Naast Bosk was een van de hoogtepunten van het evenement het programmaonderdeel Paradys dat talloze mensen uit binnen- en buitenland wist te trekken. "Deze kunstexpositie van nationaal en internationaal gerenommeerde kunstenaars in en rondom voormalige landgoederen, vorstelijke tuinen en natuurschoon, hebben we op veler verzoek verlengd tot en met 28 augustus”, aldus Bootsma. Ook lopen de muzikale theatervoorstelling Verdriet van de Zuiderzee en het gemeenschapsproject IIS nog langer door.

Achtergrond Arcadia

Arcadia is een triënnale en wordt georganiseerd door dezelfde stichting die verantwoordelijk was voor de organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Gedurende 100 dagen, van 6 mei tot en met 14 augustus 2022, werden kunstenaars, cultuurmakers en denkers overal in Friesland uitgenodigd om met hun werk vragen te stellen over wat het betekent een samenleving te zijn in een tijd van omwenteling. Arcadia gaat over de grote vragen van deze tijd, de vormgeving van onze eigen gedroomde wereld, goed voorouderschap en de toekomst van Friesland, meldt de organisatie.

Het uitgebreide programma van Arcadia wordt mede gevormd door bijdragen van vele culturele organisaties, onderwijsinstellingen, bedrijven en de Friese mienskip. Daarnaast wordt het mede mogelijk gemaakt door onder meer partners Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, Groen Leven, Arriva, Univé, Gieskes Strijbis Fonds en LOF.
Trefwoorden: Leeuwarden, triënnale, Arcadia, Bosk, kunst, cultuur, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...