Geplaatst op: 01-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Door daling afname bij horeca en luchtvaart heeft voedingsmiddelenindustrie het zwaar

Ondernemersvertrouwen neemt toe

Door daling afname bij horeca en luchtvaart heeft voedingsmiddelenindustrie het zwaar
Gemengd beeld bij voedingsmiddelenindustrie. Leveranciers horeca zagen omzet dalen, leveranciers voor retail zagen omzet licht stijgen.
Producenten die voedingsmiddelen maken voor de horeca hebben te lijden onder de coronamaatregelen. Zij hebben hun omzet tot wel 70% zien dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het algehele beeld is gemengd. Zo zagen producenten die hoofdzakelijk aan retail leveren hun omzetten licht stijgen. Dat blijkt uit een enquête onder leden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en aangesloten brancheorganisaties. Het rapport gaat over het eerste halfjaar van 2020. Daarom heeft de redactie ook de cijfers van het ondernemersvertrouwen opgenomen van het 2e en 4e kwartaal van 2020.

Van de deelnemende bedrijven kende 60% een lichte tot sterke omzetdaling ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019. Voor iets meer dan een kwart (26%) van de bedrijven is het omzetverlies 20% of meer geweest. Tegelijkertijd zijn er ook bedrijven die hebben geprofiteerd: een kwart noteerde een omzetstijging tot 20%.

Meer verliezers dan winnaars onder de bedrijven

Omzetverliezen zijn het grootst voor de bedrijven die leveren aan het out of home-kanaal. Het gaat daarbij niet alleen om producenten die leveren aan restaurants, maar bijvoorbeeld ook aan cateraars bij kantoren, onderwijs- en zorginstellingen, pompshops, kiosken of foodservice voor bijvoorbeeld de luchtvaart. 78% van deze bedrijven kende een omzetdaling, waarbij 17% de omzet zelfs met meer dan de helft zag teruglopen. De voorlopige verwachting voor het gehele kalenderjaar 2020 ten opzichte van 2019, is dat de omzet voor deze bedrijven met 20 tot 25% daalt. De effecten van de tweede ‘lockdown’ zijn daarin nog niet meegenomen. De verwachting is dat deze - naast verdere omzetverliezen - ook leidt tot een afname van de werkgelegenheid in bepaalde sectoren binnen de voedingsmiddelenindustrie.

Ondernemersvertrouwen

Vandaag werd bekend dat het ondernemersvertrouwen er beter voor staat in de horeca dan tijdens de eerste lockdown. Het CBS ziet het ondernemersvertrouwen stijgen naar -27,4%. Dat is nog steeds sterk negatief maar het vertrouwen stond in het 2e kwartaal van 2020 op -84,3.
De voedingsmiddelenindustrie ging van -18,3 (2e kwartaal) naar -4,3 (4e kwartaal 2020).



Positiever beeld bij levering aan retail

Het beeld voor bedrijven die (hoofdzakelijk) leveren aan supermarkten en speciaalzaken is positiever. Van die ondervraagde bedrijven heeft 48% de omzet in de eerste helft van 2020 licht zien toenemen. Niettemin heeft 37% van de bedrijven die (hoofdzakelijk) leveren aan retail een omzetverlies geleden. Voor een belangrijk deel hiervan lag deze omzetdaling tussen 20 en 50%. Dit effect spitst zich daarbij niet toe op specifieke productcategorieën binnen retail.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vertegenwoordigt ruim 500 bedrijven en 18 brancheorganisaties. De levensmiddelenindustrie is de grootste maakindustrie in Nederland. Een industrie die zorgt voor 149.000 directe banen, goed is voor 4% van het BBP en daarmee een steunpilaar is van de Nederlandse economie en arbeidsmarkt.

Trefwoorden: voeding, drinken, horeca, luchtvaart, retail, out of home

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...