Geplaatst op: 12-03-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Topzomer voor Zeeland

Topzomer voor Zeeland

Eindeloos mooi weer en een nummer één-hit in België zorgden voor een recordjaar voor toerisme in Zeeland: in 2018 werden 10,5 miljoen overnachtingen in Zeeland doorgebracht, 4,5% meer dan in 2017.


Kenniscentrum Kusttoerisme, onderdeel van HZ University of Applied Sciences, heeft de cijfers op een rij gezet en samen met VVV Zeeland geanalyseerd.

Zoutelande-effect

 

Het Zoutelande-effect is duidelijk zichtbaar in de cijfers: het aantal overnachtingen van Belgische gasten nam gedurende het gehele jaar fors toe (+19% naar 1,23 miljoen). Zeeland is nu de populairste provincie voor onze Zuiderburen, in 2017 had Zeeland nog de vijfde positie op de ranglijst. Het effect van deze hit was maar deels zichtbaar in eigen land, er kwamen 3% meer Nederlanders naar Zeeland, maar ze bleven korter, waardoor het aantal overnachtingen daalde met 1% naar 4,76 miljoen. Zo verliest Zeeland weer wat marktaandeel op een verder stabiele binnenlandse vakantiemarkt.



De Duitsers zijn in toenemende mate fan van Zeeland, het toerisme vanuit Duitsland groeide opnieuw met 7,5%, naar 4,29 miljoen. Nederland, Duitsland en België blijven verreweg de belangrijkste herkomstmarkten, slecht 2,5% van de gasten komt uit andere landen.

Zomer groeit nauwelijks

 

Kijkend naar de spreiding over het jaar is een flinke groei zichtbaar in het eerste kwartaal (+24%). Deels wordt dit veroorzaakt door de vroege Pasen (en dus een verschuiving van overnachtingen van april naar maart), maar ook in februari werden veel meer overnachtingen geregistreerd. In de zomermaanden was er nauwelijks sprake van groei, maar dit is van oudsher al de drukst bezochte periode in Zeeland. In het vierde kwartaal werden wel weer groeicijfers genoteerd (+8%).


Sterke groei hotelovernachtingen

 

Kijkend naar type accommodatie, zien we in Zeeland een sterke groei van het aantal hotelovernachtingen (+13%), vooral dankzij buitenlandse toeristen. Ook het aantal nachten op ‘huisjesterreinen’ (bungalowparken en verhuurchalets op campings) groeide verder in 2018 (+7%). Het toeristisch kamperen daalde opnieuw licht in 2018; Nederlandse kampeerders verbleven minder nachten en het aantal buitenlandse kampeerovernachtingen bleef gelijk. Overigens is Zeeland wel de populairste provincie voor buitenlandse kampeergasten: ruim een kwart koos voor Zeeland als bestemming van de kampeervakantie.


VVV Zeeland blijft aan de weg timmeren

 

Het CBS noteert voor Zeeland dus volop positieve cijfers. Erik van den Dobbelsteen, directeur van VVV Zeeland: "Gezien de onderliggende trends zullen we in 2019 actief blijven werven op de Duitse markt. Thema's als culinair, kust, fietsen en water slaan aan. Het zijn loyale gasten die vaker terugkomen ook in de schouderseizoenen. Ook zullen we in België slim en creatief aanhaken op de spotlight die Zoutelande afgelopen jaar kreeg. Om het marktaandeel in de binnenlandse markt terug te veroveren zullen we steviger inzetten op de Nederlandse markt. Via thema's als culinair, cultuur, evenementen en actief buiten laten we zien dat Zeeland een langer bezoek waard is.”

Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, zeeland, overnachtingen
Vacature

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/05/19
Waarom stopt Amsterdam in Progress?
De denktank Amsterdam in Progress stopt. In een laatste bericht laat initiatiefnemer Stephen Hodes weten niet langer te willen vechten tegen ‘De Muur van Ontkenning’. Amsterdam dreigt volgens Hodes het Venetië van het Noorden te worden en ten onder te gaan aan overtoerisme. Ze verliezen daarmee hun ziel aan monocultuur en commerciële uitbuiting.
27/05/19
Landal GreenParks krijgt nieuw park in Noord-Holland: Landal Berger Duinen
Landal GreenParks krijgt er een vakantiepark bij in de Noord-Hollandse duinstreek tussen de dorpen B...
21/05/19
ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien
Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.
16/05/19
Exclusief voor leden
Nieuwe systematiek voor Amsterdamse toeristenbelasting
De gemeente Amsterdam gaat 300 miljoen euro in de stad investeren. Bezoekers moeten ook meer gaan betalen aan de stad.
16/05/19
Exclusief voor leden
Holidayguru verhuist van Dortmund naar Utrecht
Utrecht wordt de nieuwe thuisbasis van Holidayguru Nederland, een merk van het Duitse bedrijf UNIQ...
16/05/19
Exclusief voor leden
David Lynch succes, 12.000 punten American Cherry Pie verkocht
Leisure, de combinatie van functies in de vrijetijdssector maakt dat de som van de bezoekers veel ...
16/05/19
Ondernemen in grensregio Limburg
Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Financiën, benadrukt het belang van Euregionaal ondernemen m...
15/05/19
2,5 miljoen Nederlanders plannen lange zomervakantie in eigen land
Deze zomer gaat naar verwachting 70% van de Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nede...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk