Topics
Topics
01/12/23   ·
Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024
Alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot worden vóór 1 april 2024 aanvullend ...
01/12/23 · Beleid · Toerisme | Lees meer
01/12/23   ·
Vijf nieuwe persona's voor internationale marketing
NBTC lanceerde op een online kennissessie vijf nieuwe persona’s waarmee de organisatie de komende jaren gaat werken. Ook andere organisaties en bedrijven worden uitgenodigd met deze in de internationale marketing te gaan werken. Daarvoor zijn hun paspoorten openbaar.
30/11/23   ·
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
30/11/23   ·
Exclusief voor leden
We vinden ons leuker op reis en nog 6 reistrends voor 2024
Je hebt het als vakgenoot in de reiswereld vaker gehoord dit jaar, veel consumenten zochten verkoeling. Dat is een belangrijke trend die veel destinaties raakt. Maar we vinden ons ook leuker en beter als we op reis zijn. De reistrends 2024 verzameld door Booking.com getuigen van een reiswereld in verandering.
30/11/23   ·
Gunay Uslu van staatssecretaris cultuur naar ‘gedroomde CEO’ Corendon
Gunay Uslu, staatssecretaris van Cultuur en Media, is benoemd tot Chief Executive Officer van reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij Corendon. Zij volgt hiermee Steven van der Heijden op. Van der Heijden noemt Gunay ‘de gedroomde CEO’. Ze stopt op 1 december als staatssecretaris.
29/11/23   ·
'Glamorous camping’ boekingsplatform Glampings.com haalt groeigeld op bij angel investors.
Glamping.com heeft een belangrijke seed-investering opgehaald om met extra geld en extra kennis sneller het platform naar een hoger niveau te tillen.
29/11/23 · Leisure · Toerisme · Vakanties | Lees meer
29/11/23   ·
Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen
De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.
27/11/23   ·
Antwerpse erfgoedprijs naar Koninklijke Kempen
Dit jaar wint het project ‘Koninklijke Kempen’ van de Onroerend Erfgoeddienst Stuifzand de Erfgoedprijs van 10.000 euro. Het project maakt het publiek warm voor het Koninklijke domein in de Kempen.
24/11/23   ·
Industry Fair sterke samenwerking in NHL Stenden
Een springplank voor de carrière noemt Hogeschool NHL Stenden de Industry Fair op woensdag 29 november. Door een sterke interne samenwerking is er veel vernieuwing te vinden op deze beurs waar werkgevers de talenten spotten.
24/11/23   ·
Exclusief voor leden
Internationaal sterke groei van reismarkt
Expedia ziet bij reizigers wereldwijd een sterke reisbehoefte bij de consument. Op het noordelijk halfrond wordt volop gezicht naar vakanties in de lente en de zomer van 2024. Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) lieten opnieuw de sterkste groei in zoekvolume zien.
24/11/23   ·
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.
22/11/23   ·
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.
22/11/23   ·
Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma
Aan het einde van november verandert het authentieke decor van Maastricht in een winterparadijs met...
22/11/23   ·
Verkiezingsdag! Wat willen de partijen met de vrijetijdssector?
Het is verkiezingsdag. Wat hebben de 10 grootste politieke partijen volgens de laatste peilingen voor de vrijetijdssector in petto? De redactie nam de programma’s van VVD, GroenLinks-PvdA, NSC, D66, CDA, PVV, BBB, PvD, SP en FvD onder de loep.
17/11/23   ·
Exclusief voor leden
Trend feestdagen anders vieren en daarom gaan we met vakantie
Feestdagen met familie vieren? Welnee, we gaan met vakantie. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek hoe de Nederlanders omgaan met de tradities rondom de feestdagen. Vrije tijd staat hoog op de verlanglijst.
16/11/23   ·
Dagjournaal dag 2 Recreatie Vakbeurs 2023
Wat zijn de items in het Dagjournaal van dag twee van de Recreatie Vakbeurs op woensdag 25 november? Dat gaat van duurzame certificering Duurzaam Gastvrij tot en met een miljoeneninvestering in de samenwerking rondom boekingssite PiNCAMP.
15/11/23   ·
Dubbelinterview Jeffrey Belt (HISWA-RECRON) en Simone Romijn (CELTH) over krappe arbeidsmarkt
De ondernemers zuchten onder de krappe arbeidsmarkt. Waar haal je het personeel vandaan? Maar er zijn ook voorbeelden waarom ondernemers géén gebrek hebben aan personeel.
15/11/23   ·
Leiden wint ‘Place Brand of the Year’ Award met Leiden, European City of Science jaar
Op 9 november is de Award 'Place Brand of the Year" uitgereikt aan de stad Leiden.
01/12/23   ·
Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024
Alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot worden vóór 1 april 2024 aanvullend ...
01/12/23 · Beleid · Toerisme | Lees meer
30/11/23   ·
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
30/11/23   ·
Gunay Uslu van staatssecretaris cultuur naar ‘gedroomde CEO’ Corendon
Gunay Uslu, staatssecretaris van Cultuur en Media, is benoemd tot Chief Executive Officer van reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij Corendon. Zij volgt hiermee Steven van der Heijden op. Van der Heijden noemt Gunay ‘de gedroomde CEO’. Ze stopt op 1 december als staatssecretaris.
29/11/23   ·
Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen
De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.
24/11/23   ·
Industry Fair sterke samenwerking in NHL Stenden
Een springplank voor de carrière noemt Hogeschool NHL Stenden de Industry Fair op woensdag 29 november. Door een sterke interne samenwerking is er veel vernieuwing te vinden op deze beurs waar werkgevers de talenten spotten.
24/11/23   ·
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.
22/11/23   ·
Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma
Aan het einde van november verandert het authentieke decor van Maastricht in een winterparadijs met...
17/11/23   ·
Exclusief voor leden
Trend feestdagen anders vieren en daarom gaan we met vakantie
Feestdagen met familie vieren? Welnee, we gaan met vakantie. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek hoe de Nederlanders omgaan met de tradities rondom de feestdagen. Vrije tijd staat hoog op de verlanglijst.
15/11/23   ·
Dubbelinterview Jeffrey Belt (HISWA-RECRON) en Simone Romijn (CELTH) over krappe arbeidsmarkt
De ondernemers zuchten onder de krappe arbeidsmarkt. Waar haal je het personeel vandaan? Maar er zijn ook voorbeelden waarom ondernemers géén gebrek hebben aan personeel.
01/12/23   ·
Vijf nieuwe persona's voor internationale marketing
NBTC lanceerde op een online kennissessie vijf nieuwe persona’s waarmee de organisatie de komende jaren gaat werken. Ook andere organisaties en bedrijven worden uitgenodigd met deze in de internationale marketing te gaan werken. Daarvoor zijn hun paspoorten openbaar.
30/11/23   ·
Exclusief voor leden
We vinden ons leuker op reis en nog 6 reistrends voor 2024
Je hebt het als vakgenoot in de reiswereld vaker gehoord dit jaar, veel consumenten zochten verkoeling. Dat is een belangrijke trend die veel destinaties raakt. Maar we vinden ons ook leuker en beter als we op reis zijn. De reistrends 2024 verzameld door Booking.com getuigen van een reiswereld in verandering.
29/11/23   ·
'Glamorous camping’ boekingsplatform Glampings.com haalt groeigeld op bij angel investors.
Glamping.com heeft een belangrijke seed-investering opgehaald om met extra geld en extra kennis sneller het platform naar een hoger niveau te tillen.
29/11/23 · Leisure · Toerisme · Vakanties | Lees meer
27/11/23   ·
Antwerpse erfgoedprijs naar Koninklijke Kempen
Dit jaar wint het project ‘Koninklijke Kempen’ van de Onroerend Erfgoeddienst Stuifzand de Erfgoedprijs van 10.000 euro. Het project maakt het publiek warm voor het Koninklijke domein in de Kempen.
24/11/23   ·
Exclusief voor leden
Internationaal sterke groei van reismarkt
Expedia ziet bij reizigers wereldwijd een sterke reisbehoefte bij de consument. Op het noordelijk halfrond wordt volop gezicht naar vakanties in de lente en de zomer van 2024. Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) lieten opnieuw de sterkste groei in zoekvolume zien.
22/11/23   ·
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.
22/11/23   ·
Verkiezingsdag! Wat willen de partijen met de vrijetijdssector?
Het is verkiezingsdag. Wat hebben de 10 grootste politieke partijen volgens de laatste peilingen voor de vrijetijdssector in petto? De redactie nam de programma’s van VVD, GroenLinks-PvdA, NSC, D66, CDA, PVV, BBB, PvD, SP en FvD onder de loep.
16/11/23   ·
Dagjournaal dag 2 Recreatie Vakbeurs 2023
Wat zijn de items in het Dagjournaal van dag twee van de Recreatie Vakbeurs op woensdag 25 november? Dat gaat van duurzame certificering Duurzaam Gastvrij tot en met een miljoeneninvestering in de samenwerking rondom boekingssite PiNCAMP.
15/11/23   ·
Leiden wint ‘Place Brand of the Year’ Award met Leiden, European City of Science jaar
Op 9 november is de Award 'Place Brand of the Year" uitgereikt aan de stad Leiden.

Blogs

18/10/23
Geen vakantie meer
Geen vakantie meer
18/10/23 · Toerisme · Vakanties · ex-cryonaut | Lees meer
Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten hoe Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten waar naar toe Hoe ver moet ik gaan De leukste landen zijn oorlogslanden Klimaatgevoelige demonstratielanden, rampenlanden Hoe ver moet ik gaan Met de E-fiets of eerst meer geld verdienen Nee, vakantie kan niet meer. (vrij naar: Vluchten kan niet meer. Frans Halsema en Jenny Arean, 1972; tekst Annie M.G. Schmidt)
06/10/23
Kompas voor ontwikkeling human capital
Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen voor een sterke...
10/07/23
ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een s...
10/07/23
Een hardnekkig misverstand
In tijden van economische en klimatologische malaise neemt de oproep aan de bevolking toe o...
19/05/23
Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en on...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

Agenda

24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...
18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...

||| Nieuws |||

01/12/23
Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024
Alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot worden vóór 1 april 2024 aanvullend ...
30/11/23
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
29/11/23
'Glamorous camping’ boekingsplatform Glampings.com haalt groeigeld op bij angel investors.
Glamping.com heeft een belangrijke seed-investering opgehaald om met extra geld en extra kennis sneller het platform naar een hoger niveau te tillen.
29/11/23
Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen
De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.
27/11/23
Antwerpse erfgoedprijs naar Koninklijke Kempen
Dit jaar wint het project ‘Koninklijke Kempen’ van de Onroerend Erfgoeddienst Stuifzand de Erfgoedprijs van 10.000 euro. Het project maakt het publiek warm voor het Koninklijke domein in de Kempen.
24/11/23
Exclusief voor leden
Internationaal sterke groei van reismarkt
Expedia ziet bij reizigers wereldwijd een sterke reisbehoefte bij de consument. Op het noordelijk halfrond wordt volop gezicht naar vakanties in de lente en de zomer van 2024. Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) lieten opnieuw de sterkste groei in zoekvolume zien.
24/11/23
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.
22/11/23
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.