Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: ex-cryonaut

Geen vakantie meer

Geen vakantie meer

Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten hoe Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten waar naar toe Hoe ver moet ik gaan De leukste landen zijn oorlogslanden Klimaatgevoelige demonstratielanden, rampenlanden Hoe ver moet ik gaan Met de E-fiets of eerst meer geld verdienen Nee, vakantie kan niet meer. (vrij naar: Vluchten kan niet meer. Frans Halsema en Jenny Arean, 1972; tekst Annie M.G. Schmidt)

Met alle ellende van tegenwoordig, ben je eigenlijk elke maand hard aan vakantie toe. Hogere prijzen voor de dagelijkse boodschappen, je geld wordt minder waard, de winter in de kou gezeten omdat de thermostaat lager moest, een visieloos kabinet dat zich van de ene mislukking naar de andere sleept, gewelddadige demonstraties in Frankrijk, verdronken bootvluchtelingen in Griekenland en de Canarische Eilanden, gezichtsherkenning, camera’s overal voor ‘onze veiligheid’, een bokswedstrijd in de arena van Rome tussen Musk and Zuckerberg, ..…….het moet toch niet gekker worden.

In de ‘good old days’ (betalen met de Nederlandse Gulden, douane-controles aan de Nederlandse grens, stempel in je paspoort, geld wisselen aan de grens, contant afrekenen, traveler cheques voor verre bestemmingen, invasies van vakantievierende Duitsers, uittocht van Nederlanders naar Frankrijk, Spanje en Italie) kon je gewoon overal zonder problemen naar toe. Soms verlang ik terug naar die tijd. Wilders ook. Geen Facebook, geen TikTok, geen Instagram, geen Bloggers en Vloggers. (luister maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=-qwBS4KnY0E)

De Nederlander van vandaag heeft het maar moeilijk om een betaalbare vakantie in het buitenland te regelen. Ik noemde de problemen al van het eigen besteedbaar inkomen en ook de problemen in favoriete bestemmingslanden. En het wordt niet eenvoudiger. De duurzaam toerisme expert Maaike Bergsma wees er onlangs op dat toerisme eigenlijk een voortzetting is van kolonialisme in resort vorm. (https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/35dfd8ba-9f14-42e4-8e2e-d7f6d6f961a0/2023-06-24-toerisme-is-nog-te-vaak-kolonialisme-in-resort-vorm).

Haar argumenten dateren uit de jaren 70. Wie kent nog het rapport van de Club van Rome? Wie herinnert zich niet de discussie over het sextoerisme naar Thailand en naar Gambia? Dat het eigen plezier vooropstaat in de vakantie is nogal wiedes. Vakantie is niet bedoeld voor charity. Voor de rest is het verhaal van Maaike oude koek. Op het internet is eigenijk voor elk vakantieland ter wereld wel een lijstje te vinden met to-do en not-to-do zaken. Nog steeds zijn de toeristenstromen tussen welvarende, Westerse landen vele malen groter dan tussen een rijk en een zich ontwikkelend land. Nederlanders gaan, nog steeds, vooral op vakantie naar andere Europese landen, en naar de USA en niet naar Vietnam, Honduras of Zanzibar. Vervolgens ziet Maaike over het hoofd dat de doorwerking van het functioneren van multinationale hotelketens op de lokale economie aanzienlijk is: geldstromen via lokale banken, aankoop van goederen en diensten (van eten en drinken tot WC-papier, en onderhoud van gebouwen), en werkgelegenheid. En ze vergeet gemakshalve dat er een groeiend aantal niet-Westerse hotelketens zijn (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chained-brand_hotels). Natuurlijk kun je een boom opzetten over de hoogte van de salarissen en het aantal werkuren maar wat wil je nu: werken met een (in onze ogen, al dan niet klein) salaris of geen geld? Moeten we dan maar niet op vakantie gaan naar landen waar men het niet zo goed heeft? Dat heet geen kolonialisme maar mensen in de steek laten.

Ik stel voor dat de demissionaire regering Duitsland onmiddellijk om excuses vraagt voor het toeristisch kolonialisme tijdens de 60-er en 70-er jaren. Als die excuses er niet op korte termijn komen, overweegt Nederland uit de EU te stappen en herstelbetalingen. Wilders is voor. Rutte kan zich die tijd niet actief herinneren. Daar ben ik zeker van.

Ex-cryonaut

Trefwoorden: vakanties, toerisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/11/23
Antwerpse erfgoedprijs naar Koninklijke Kempen
Dit jaar wint het project ‘Koninklijke Kempen’ van de Onroerend Erfgoeddienst Stuifzand de Erfgoedprijs van 10.000 euro. Het project maakt het publiek warm voor het Koninklijke domein in de Kempen.
24/11/23
Exclusief voor leden
Internationaal sterke groei van reismarkt
Expedia ziet bij reizigers wereldwijd een sterke reisbehoefte bij de consument. Op het noordelijk halfrond wordt volop gezicht naar vakanties in de lente en de zomer van 2024. Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) lieten opnieuw de sterkste groei in zoekvolume zien.
24/11/23
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.
22/11/23
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.
22/11/23
Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma
Aan het einde van november verandert het authentieke decor van Maastricht in een winterparadijs met...
17/11/23
Exclusief voor leden
Trend feestdagen anders vieren en daarom gaan we met vakantie
Feestdagen met familie vieren? Welnee, we gaan met vakantie. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek hoe de Nederlanders omgaan met de tradities rondom de feestdagen. Vrije tijd staat hoog op de verlanglijst.
16/11/23
Dagjournaal dag 2 Recreatie Vakbeurs 2023
Wat zijn de items in het Dagjournaal van dag twee van de Recreatie Vakbeurs op woensdag 25 november? Dat gaat van duurzame certificering Duurzaam Gastvrij tot en met een miljoeneninvestering in de samenwerking rondom boekingssite PiNCAMP.
15/11/23
Leiden wint ‘Place Brand of the Year’ Award met Leiden, European City of Science jaar
Op 9 november is de Award 'Place Brand of the Year" uitgereikt aan de stad Leiden.