Geplaatst op: 25-03-2024
Auteur: Herre Dijkema

Beste Femke

Beste Femke
Afbeelding van Iulian Ursache via Pixabay

Een paar jaar geleden ben jij een strijd begonnen tegen overlast gevende zuip- en blowtoeristen. In plaats van dronken mannen die hun vrijgezellenfeest in Amsterdam komen vieren of hordes die van cruiseschepen af komen rollen, kiest de stad liever voor de rustigere en meer bestedende cultuurbezoeker. 


En eerlijk is eerlijk: ik begrijp dat wel. Amsterdam zucht al jaren onder toenemende aantallen bezoekers uit binnen- en buitenland en veel van die bezoekers voegen weinig waarde toe aan de stad. Met gevaar voor eigen leven een straat oversteken, terwijl er een groep dronken Britten luid schreeuwend over straat zwalkt: het is weinig verheffend en bovendien irritant voor de bewoners van de stad zelf. Laat staan wat die bewoner ’s morgens voor zijn deur aantreft als de nachtbrakers de WC niet meer op tijd konden vinden….


Over de problemen zijn we het dus wel eens, over de oplossingen helaas minder. Of het nu gaat over het weghalen van de letters IAmsterdam, het verplaatsen van de cruiseterminal of het maken van filmpjes om overlastgevende Britten te weren uit de stad: het zijn allemaal ideeën vanuit het gemeentehuis met een hoge symbolische, maar eveneens weinig effectieve waarde. Het gebruikelijke adagium dat iedereen verstand heeft van marketing, gaat hier ook op. Men lijkt niet gehinderd door enige echte kennis van doelgroepen, communicatie en content. Want het merk IAmsterdam kun je beter op een andere manier laden dan weghalen, die cruiseschepen leggen nu in Rotterdam aan om vervolgens hun passagiers met bussen naar Amsterdam te sturen en die filmpjes bereikten de gewenste doelgroep nooit. Het probleem werd er overigens ook niet kleiner van, sterker nog: in 2023 waren er meer toeristen in Amsterdam dan ooit.


In plaats van symbolische acties is het de hoogste tijd voor een aanpak die wél effect sorteert. En dat lukt Amsterdam niet alleen, zelfs niet in metropoolregio-verband. Het probleem van Amsterdam is ook het probleem van Nederland. Datzelfde geldt voor Giethoorn, de Zaanse Schans of, voor mij dichter bij huis, de Veluwezoom. De overeenkomst tussen al deze plekken die te maken hebben met te veel bezoekers op het verkeerde moment: Nederland heeft geen nationale visie op toerisme. Daarnaast werken het Rijk, de provincies en de gemeenten in het geheel niet samen op dit o zo belangrijke thema. Er wordt, ook nu in de coalitieonderhandelingen, gesproken over de energietransitie, wonen, immigratie en stikstof, maar met geen woord over toerisme. Het is nog steeds geen beleidsthema waar alle overheden en bedrijfsleven in samenwerken. Misschien is het een kwestie van tijd: alle cijfers en alle trends wijzen op een verder groeiend aantal bezoekers aan en in ons land. Er komen bovendien naar verwachting ruim 1,5 miljoen inwoners bij tot 2050 volgens recent onderzoek van het WNF. Het aantal plekken waar het té druk wordt, zal dus alleen maar toenemen. De irritatie, de overlast en de intolerantie als gevolg daarvan natuurlijk ook. 


Liever dan daarop te wachten, pak ik samen met jou en met anderen de handschoen op om gezamenlijk een werkende strategie te bedenken. Ik gun ons mooie land, jouw prachtige stad en ons allemaal immers een duurzaam leefbare woonomgeving, maar ook voldoende ruimte voor recreatie en vertier. Graag trek ik daarin samen met jou op; zullen we een afspraak maken?


Hartelijke groeten,

Herre Dijkema

Directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.