Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-07-2016
Auteur: Han Verheijden

Amsterdam, volg strategie Toscane

Amsterdam, volg strategie Toscane
Bron: Shutterstock

Begin deze eeuw had ik een kort gesprek met Pauline Krikke, toen wethouder toerisme van Amsterdam. Het ging vooral over irritatie bij de burgers over de te drukke binnenstad als gevolg van groeiend toerisme. In die tijd speelde onder andere de rel rondom de Begijnhof, waarbij toeristen in woonhuizen gluurden en het probleem van touringcars, dat het verkeer op de grachten frustreerden. Ook toen gold al dat het ‘met de veel te grote aantallen toeristen maar eens afgelopen moet zijn’. Minder groei en meer spreiding van het toerisme over de hele stad werden beleidsmatige uitgangspunten. Over groei kon ik tegen de wethouder kort zijn: die houdt niemand tegen. Maar over de spreiding waren we optimistischer: als je de attracties en hotels maar genoeg in de buurten buiten het centrum ontwikkelt, dan volgt het bezoek vanzelf. In praktijk is dat helaas niet het geval. Vooral internationale toeristen willen maar één ding: naar de grachtengordel, de Dam, het Museumplein e.o. Dus blijven er eindeloze rijen mensen geduldig wachten voor de ingang van het Anne Frank huis of het van Goghmuseum, zien we alsmaar meer rondvaartboten in de grachten, maar blijven het Tropenmuseum met veel lagere bezoekersaantallen hierbij flink achter.

 

Maar de Zaanse Schans dan? Dat is toch een enorm publiekssucces? Daar komen jaarlijks meer dan 1.5 miljoen bezoekers. Dat is waar en in dat succes zit hem nou net de kneep. Ze willen Holland beleven met een duidelijke voorkeur voor internationaal aansprekend erfgoed: de zeventiende-eeuwse grachten, de koopmanshuizen, Anne Frank en de musea vol met Hollandse meesters. Daarom zou Amsterdam zijn capaciteit niet moeten uitbreiden naar Noord of naar Bijlmer, maar naar andere steden en gebieden met authentiek erfgoed, zoals de binnensteden van Haarlem, Leiden en Delft of de oude droogmakerijen.

 

Wat dat betreft is Florence een mooi voorbeeld voor Amsterdam. Florence positioneert zich als het centrum van Toscane, waar zo veel andere steden, landschappen en bezienswaardigheden de moeite waard zijn. Denk aan Lucca, San Gimignano, Pisa, maar ook Viareggio aan de kust en de arcadische landschappen. Amsterdam zou zich meer moeten aanbieden als de belangrijkste stad van Holland. In die positie worden niet Nemo, Kinkerbuurt, Verzetsmuseum of Artis gepromoot, maar het stadje Enkhuizen, het Frans Hals museum, de molens van Kinderdijk of het mondaine Noordwijk. Amsterdam zou eens moeten stoppen met zijn pogingen buurten buiten de binnenstad te betrekken in het toerisme.

 

Het meer uitdragen van Holland is als instrument voor spreiding is effectiever en voor de toeristen veel aantrekkelijker dan geforceerde initiatieven in de Bijlmer of in Noord. Logeren in een hotel in de binnenstad van Haarlem of van Leiden is een authentiek Hollandse ervaring en Amsterdam ligt zo dichtbij dat dit eigenlijk geen blokkade mag zijn. Of nog beter: die specifieke Holland ervaring is voor de Europese toerist, die Amsterdam al eerder gezien heeft, in een plaats als Delft of Gouda misschien nog wel beter te beleven dan in de drukke Kalverstraat. Ik zou er daarom voor willen pleiten dat we in Nederland meer gaan focussen op onze zeventiende-eeuwse binnensteden als cluster en minder op regio’s. Ondersteund door enige prijsdifferentiatie zou hiermee de topdrukte in de Amsterdamse binnenstad weleens meer geholpen kunnen zijn dan met de lancering van Groot Amsterdam of de met geïsoleerde promotie van andere regio’s.

Trefwoorden: spreiding, negatieve effecten, amsterdam, hollandcity, metropool amsterdam

||| Nieuws |||

04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.